Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?

Je špatně slyšet ? Lze to řešit !
Odpovědět
patrice
Příspěvky: 5
Registrován: pon 08. lis 2021 13:36:39

Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?

Příspěvek od patrice »

Potreboval bych pomoct s nastavením kvalitního zvuku u VOIP. Pouzivam Odorik s kodekem G.729 nebo u-Law a kvalita je mizerná. Zadny prostor, kvalita je jako v roce 80. Proste kvalita nesrovnatelna s přenosem mobil-mobil. Neni mozne jeste neco nastavit, abych docílil kvalitu jako z mobilu na mobil? Pouzivam Softphone. Dekuji.
Uživatelský avatar
Pitomec
Příspěvky: 2580
Registrován: ned 27. lis 2011 21:26:33
Bydliště: Brno

Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?

Příspěvek od Pitomec »

Pokud je možnost, tak natvrdo nastavit G.711a (PCMA) a žádný jiný.
Obrázek
pe.havel
Příspěvky: 223
Registrován: pát 02. zář 2016 10:34:20

Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?

Příspěvek od pe.havel »

Já mám osobní zkušenost mít všude nastaven primární kodek G.722 (HD kvalita) a druhý G711a. Pokud si voláme mezi příbuznými pouze v síti Odorik, kvalita je znatelně lepší, než přenos v běžných telefonních nebo mobilních sítích. Akorát někteří mobilní SIP klienti mají G.722 za poplatek (co vím, tak CSipSimple nebo Sipnetic mají zdarma).
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8146
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?

Příspěvek od xsouku04 »

Pokud voláte mobil či pevnou, nejlepší je G.711a (PCMA) , protože jiný kodek se do tohoto kodeku stejně převede.

Nezáleží jen na kodeku samotném, ale hlavně na kvalitě telefonu a kvalitě implementace toho kodeku.
Kazit to může i internet.
Kabek
Příspěvky: 644
Registrován: čtv 03. led 2013 19:44:30

Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?

Příspěvek od Kabek »

Zhoršení zvuku ve Vašem případě je způsobeno použitím nevhodného kodeku. G 729 je náročný na výkon CPU při zpracování hovoru. Nepíšete, jaký telefon používáte, pak to nelze dost dobře hodnotit. Navíc dochází k transformaci na G711 a-law.
U-law je G711, ale pozor (!), nepoužívá se v Evropě. Zde se používá a-law G711 (PCMA), viz: https://cs.wikipedia.org/wiki/G.711.
Při použití jiného kodeku jak G711 a-law, až na výjimky, dochází cestou k několikanásobnému transkodování a tím se zanáší do cesty chybovost, což se zpravidla projeví zhoršením kvality zvuku.
Ještě jen na okraj poznámka. Parametry pro běžný telefonní hovor jsou v dnešní době shodné s těmi v roce 80 (300Hz - 3400Hz). Pro zjednodušení - uvažuje se pásmo do 4000Hz a dvojnásobná vzorkovací frekvence 8000Hz (G711), což není frekvence hlasu.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8146
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?

Příspěvek od xsouku04 »

Kabek píše:Zhoršení zvuku ve Vašem případě je způsobeno použitím nevhodného kodeku. G 729 je náročný na výkon CPU při zpracování hovoru. Nepíšete, jaký telefon používáte, pak to nelze dost dobře hodnotit. Navíc dochází k transformaci na G711 a-law.
U-law je G711, ale pozor (!), nepoužívá se v Evropě. Zde se používá a-law G711 (PCMA), viz: https://cs.wikipedia.org/wiki/G.711.
Při použití jiného kodeku jak G711 a-law, až na výjimky, dochází cestou k několikanásobnému transkodování a tím se zanáší do cesty chybovost, což se zpravidla projeví zhoršením kvality zvuku.
Ještě jen na okraj poznámka. Parametry pro běžný telefonní hovor jsou v dnešní době shodné s těmi v roce 80 (300Hz - 3400Hz). Pro zjednodušení - uvažuje se pásmo do 4000Hz a dvojnásobná vzorkovací frekvence 8000Hz (G711), což není frekvence hlasu.
Špatně implementovaný g729 hovor kazí, zvlášť když se to sčítá s něčím dalším jako hluk, nebo degradace GSM branou nebo mobilní sítí. Dobře implementovaný G729 není skoro poznat. G729 má smysl použít, pokud chcete šetřit mobilní data, jinak v podstatě ne. Ulaw=PCMU=G711U má v podstatě stejnou kvalitu j ako ALAW=PCMA=G711A. Ale protože jsme v Evropě, je lepší použít ALAW=PCMA=G711A
patrice
Příspěvky: 5
Registrován: pon 08. lis 2021 13:36:39

Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?

Příspěvek od patrice »

Jeste k memu HW. Pouzivam iPhone XS. Zkusim tedy pouzit kodek a-LAW a dam vedet. Dekuji vsem za Vase příspěvky.
patrice
Příspěvky: 5
Registrován: pon 08. lis 2021 13:36:39

Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?

Příspěvek od patrice »

Tak dlouhodobě vyzkoušeno u několika providerů, kodek aLaw, HW iPhone XS, klient Softphone a kvalita prokazatelně nižší než při volání mobil-mobil přes GSM/VoLTE. Opravdu škoda. Nejlepší řešení je tedy zůstat u Facetime, kde je kvalita top.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8146
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?

Příspěvek od xsouku04 »

patrice píše:Tak dlouhodobě vyzkoušeno u několika providerů, kodek aLaw, HW iPhone XS, klient Softphone a kvalita prokazatelně nižší než při volání mobil-mobil přes GSM/VoLTE. Opravdu škoda. Nejlepší řešení je tedy zůstat u Facetime, kde je kvalita top.
To se různí telefon od telefonu. Nelze to zobecňovat. Někomu to zase lépe volá přes VoIP než GSM a obecně je překvapivě dost telefonů, co má přes gsm mizernou kvalitu hovoru.
alfi
Příspěvky: 718
Registrován: čtv 03. led 2013 15:31:10

Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?

Příspěvek od alfi »

patrice píše:Tak dlouhodobě vyzkoušeno u několika providerů, kodek aLaw, HW iPhone XS, klient Softphone a kvalita prokazatelně nižší než při volání mobil-mobil přes GSM/VoLTE. Opravdu škoda. Nejlepší řešení je tedy zůstat u Facetime, kde je kvalita top.
Když Volte/3G používá různé varianty AMR-WB (viz třeba https://www.techplayon.com/voice-codec- ... -services/) a tuším to funguje i mezi operátory. Cca stejné kvality u VoIP jde dosáhnout s tím G.722 - jenže oba konce musí být u stejného operátora, protože interconnect to (pořád ještě) přenést neumí a skončí u PCMA :-(
Odpovědět