kubik píše:Nejak nechapu proc by nebylo mozny udelat nabidku ve forme predplacenky - stejne jako to ma tedka treba vodafone - akurat by byla cena za minutu ne 7 ale treba 2.5 korun. A jestli by byla k tomu jeste sekundova tarifikace, byla by to dream predplacenka

Předplacenku udělat lze. Ale ne takovou, na které by šel syslit kredit, protože virtuál musí tomu svému MNO (či MVNE)
každý měsíc odevzdat stanovenou základní částku + částku podle spotřeby, tedy např. provolaných minut. Technicky je samozřejmě možné, rozpustit tu základní částku do ceny minuty, která se tím zvýší, a nastavit nějakou minimální konzumaci za poměrně krátkou lhůtu, protože jinak by nevolající klienty musel operátor, v době kdy nemají hovory, vlastně úvěrovat.
Jen pro ilustraci - nákupní cena minuty je třeba 1,- Kč , paušál za aktivní SIM, který platí virtuál MNO, je třeba 30 Kč/měs. a vlastní náklady virtuála jsou řekněme 10 Kč/SIM/měs. (nejde prosím o reálná čísla!!!). Takže virtuál potřebuje "někam poslat" každý měsíc alespoň 40 Kč. Jestliže očekává, že jeho klienti provolají v průměru například čtyřicet minut, stanoví "nákladovou" cenu na 2 Kč/min, plus k tomu přiměřený zisk třeba 40 hal. A jsme z původní "mezioperátorské" koruny za minutu (při placení poplatku za přistavení služby) na 2,40 Kč/min. Ty 2,40 Kč ovšem ještě operátorovi nezaručí, že bude mít na zaplacení svých závazků, protože bude-li mít větší procento syslíků, kteří si budou "šetřit kredit", bude muset zaplatit svému MNO z nějaké rezervy, kterou nemusí mít. Takže musí syslíky nějak donutit k volání a utrácení, což buď udělá zavedením odpovídající minimální konzumace (viz třeba 802.VOX u VoIPu), nebo expirací kreditu s nutností jej znovu dobít. S tím, že ve druhém případě je to formálně méně násilné. A operátor prostě předpokládá, že lidé budou mít tendenci více utrácet, budou-li mít hodně kreditu.
Co je ale podstatné je, že zatímco při "předplaceném paušálu" se stržením měsíčního poplatku 40 Kč musí účastník utratit třeba za půl roku 240 Kč,
(případně nějakých 280 Kč, když na tom virtuál potřebuje udělat i nějaký zisk), tak v tom případě předplacenky se skrytými poplatky je potřeba nějak donutit účastníka, aby za stejné období provolal alespoň nějakých
576 Kč. A to bez ohledu na to, zda volat potřebuje. Čili pro účastníka je systém, v případě, že službu právě nepotřebuje 2,4x nákladnější, ve srovnání s pouze "udržovacím" paušálem. A pro MVNO je to navíc podstatně rizikovější. O nevýhodnosti pro hodně volající raději nemluvím, protože ten na té předplacence "PayAsYouGo" bude při provolávce více než 40 minut měsíčně, ve srovnání s uvažovaným paušálním systémem, již prodělávat...