Vodafone zavádí blokování CLIP

Podrobnější technické novinky a vůbec novinky a postřehy z VoIP.
Válečník
Příspěvky: 21
Registrován: pon 19. pro 2022 21:21:38

Re: A jak to chrání?

Příspěvek od Válečník »

xsouku04 píše: ned 23. bře 2025 23:01:43 Banky se běžně chovají nesmyslně a nelogicky a od chování skutečného podvodníka se liší jen přehlédnutelnými detaily. Např. vám klidně pošlou do mailu odkaz na nějaký pochybný word formulář a vyžadují jeho okamžité vyplnění. Zkoumají detaily o politicky exponované osobě i když jí vůbec nejste. Jinak vyhrožují zablokováním účtu.
No úplně nejlepší je, když mi zavolá opravdická pracovnice banky, že mi něco nastaví/aktivuje apod., 5 min mluví a pak si mě chce ověřit tím, že mi právě v hovoru pošle SMS a já jí nadiktuji kód z té SMS! A toto se opravdu děje!!! U více bank!

Takže kdo se pak diví, že podvodník nějak jinak už vyloudil login a heslo (nějakým trojským koněm a odchytávačem klávesnice apod, nebo phisingem), a že mu uživatel pak potvrdí odchozí transakci, že dostane kód a ten mu přediktuje!

A 2x jsem žádal o půjčku (spotř. úvěr a pak hypo) u RSTS, a tam se osobně známe s tím poradcem, má nezaměnitelný hlas a domluvili jsme se, a on pak jak to finálně zpracovává, tak to je přesně toto, zavolá mi a říká mi, že mi teď bude chodit asi 5 SMS a já mu nadiktuji kódy, a 2x jsme to takto vyřídili. On ty kódy rovnou někam sází a mým jménem nejspíš o tu půjčku požádá.
Uživatelský avatar
Pitomec
Příspěvky: 2712
Registrován: ned 27. lis 2011 21:26:33
Bydliště: Brno

Re: Vodafone zavádí blokování CLIP

Příspěvek od Pitomec »

V průběhu hovoru si banka obvykle vyžádá ověření přes mobilní aplikaci, resp. z té mobilní aplikace jde přímo objednat tel. hovor. Diktování SMS zcela jistě ne, to je jasný podvod.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8526
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Vodafone zavádí blokování CLIP

Příspěvek od xsouku04 »

Pitomec píše: pon 24. bře 2025 21:17:49 V průběhu hovoru si banka obvykle vyžádá ověření přes mobilní aplikaci, resp. z té mobilní aplikace jde přímo objednat tel. hovor. Diktování SMS zcela jistě ne, to je jasný podvod.
Bohužel podvod to být nutně nemusí, některé banky jsou tak hloupé, že se chovají jako podvodník.

Nicméně v té SMS by mělo být uvedeno co přesně se tím potvrzuje a také by ta SMS měla mít obvyklého odesilatele i když zde si nejsem jist, jestli se tomu dá věřit.

Podobně by mělo být v té aplikaci uvedeno, co tím člověk potvrzuje a musí to souhlasit. Rozhodně by neměl odsouhlasit nějaký převod, když si bere půjčku.

A když si jen bankéř ověřuje volaného, tak by tam mělo být, že je to ověření bankéřem a mělo by se to lišit od běžného přihlášení např. na web nebo od zadání platby.


Potvrzení půjčky, nebo cokoli podobného, by se mělo dělat v klidu až po skončení hovoru v internetovém bankovnictví a ne na lince s někým, kdo do vás hustí něco po telefonu. Pokud chtějí ještě po vás diktovat kódy z SMS, tak bezpečnostní experti té banky by měli skončit na hodinu.To je hrozný amaterizmus banky a jste pak snadná oběť až velmi podobný postup zkusí nějaký podvodník.

Je třeba myslet na to, že ti podvodníci to fakt umí. Umějí např. odvést vaši pozornost ve správnou chvíli, aby jste si nemusel všimnout nějakých detailů, podle kterých by jste si mohl uvědomit, že je to podvod. Např. mohou vytvořit nějaké neškodné drama, které se záhy vysvětlí, ale pak budete chvíli méně ostražití. Podobně jako kapsáři se svými kumpány udělají umělou tlačenici, aby byli nenápadní, když mají svou ruku ve vaší kapse, tak tihle navodí takové pocity a situace, aby odvedli vaši pozornost a vy jste je neodhalil.

Na mě osobně to skutečný podvodník ještě nikdy nezkoušel, vždy to byli skutečné instituce, co se jen jak podvodník chovaly.
Kdyby to byl skutečný podvodník, nejspíš bych to natahoval a dělal hloupého, abych se co nejvíce dozvěděl o tom, jaký volí postup.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8526
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Vodafone zavádí blokování CLIP

Příspěvek od xsouku04 »

Válečník píše: pon 24. bře 2025 19:21:26 Získal jsem celkem snadno stejný formulář na prodejně, stačilo říct, o co jde, a za chvilku ho měli. Ale neumím ho vyplnit, takže mi ho prodavač dal, ať si to sám zjistím, vyplním a donesu zpět a oni ho naskenují a odešlou.

Má někdo nějaký vzor, který prošel? Co vyplnit do toho pravého sloupečku? A jestli to chápu správně, tak jde o 2 věci: moje mobilní číslo přiřazené k lince Odorik, a moje mobilní číslo nastavené k Simkartě Odorik, takže to bude každé nějak jinak? Vůbec si s tím nevím rady a tam tomu, co musí být v signalizaci atd. vůbec nerozumím.
Vaše mobilní číslo na SIM Odorik není potřeba psát na žádný formulář. Pokud chcete k němu CLIP, stačí to nastavit u nás na webu a počkat, až to začne fungovat. Vodafone nezajímá vaše mobilní číslo Odorik, ale jen mobilní číslo v síti Vodafone a k němu přidružené pevné číslo, na kterém máte ten CLIP.
My budeme pak posílat obě čísla, ale zobrazí se pak jen to mobilní. Kdyby byl s hovorem nějaký problém, oni pak podle toho druhého čísla poznají, že ten hovor šel přes Odorik.cz.
Válečník
Příspěvky: 21
Registrován: pon 19. pro 2022 21:21:38

Re: Vodafone zavádí blokování CLIP

Příspěvek od Válečník »

xsouku04 píše: pon 24. bře 2025 21:54:11 Vaše mobilní číslo na SIM Odorik není potřeba psát na žádný formulář. Pokud chcete k němu CLIP, stačí to nastavit u nás na webu a počkat až to začne fungovat. Vodafone nezajímá vaše mobilní číslo Odorik, ale jen mobilní číslo v síti Vodafone a němu přidružené pevné číslo na kterém máte ten CLIP.
My budeme pak posílat obě čísla, ale zobrazí se pak jen to mobilní. Kdyby byl s hovorem nějaký problém, oni pak podle toho druhého čísla poznají, že ten hovor šel přes Odorik.cz.
Myslím, že si pořád nerozumíme. Já mám 2 mobilní SIM karty Odorik, které jsou příchozí na číslech 771*, ale odchozí CLIP mají obě stejný a to mé číslo ve tvaru 608* (obě stejné), které je skutečně v síti Vodafone a mám ho originál na jiné SIM od Vodafonu (takže mám 3 SIM karty se stejným CLIPEM)
A to na webu nastavit nejde, to mi nastavil někdo v Odoriku na emailovou žádost, kdysi dávno, funguje to parádně.
Nevím teda detaily toho antispoofingu, ale podle mě, když budu volat z té Odorik SIM karty s clipem mé Vodafone karty a zrovna trefím do Vodafonu, tak je to ta samá situace, že Vodafone zjistí, že mu tam leze hovor s jeho číslem, přičemž jeho SIM karta je vypnutá nebo zrovna nevolá.

A pak je druhý problém, že obě ty SIM karty mám na linkách Odorik, které ale nemají pevné číslo, mají právě jen to mobilní číslo Odorik 771*
Válečník
Příspěvky: 21
Registrován: pon 19. pro 2022 21:21:38

Re: Vodafone zavádí blokování CLIP

Příspěvek od Válečník »

Pitomec píše: pon 24. bře 2025 21:17:49 V průběhu hovoru si banka obvykle vyžádá ověření přes mobilní aplikaci, resp. z té mobilní aplikace jde přímo objednat tel. hovor. Diktování SMS zcela jistě ne, to je jasný podvod.
Zcela jistě ano, mám účty aspoň ve 20 bankách (vždycky založím při nějaké akci a pak neruším a nechám tam 5 Kč) a dělají to přesně takto: "Já vám teď pošlu SMS a vy mi z ní přečtěte to číslo, abych věděla, že jste to vy." Což je přesně to, co dělá podvodník, potřebuje nadiktovat číslo ze SMS.
xsouku04 píše: pon 24. bře 2025 21:43:42 Na mě osobně to skutečný podvodník ještě nikdy nezkoušel, vždy to byli skutečné instituce, co se jen jak podvodník chovaly.
Kdyby to byl skutečný podvodník, nejspíš bych to natahoval a dělal hloupého, abych se co nejvíce dozvěděl o tom, jaký volí postup.
No abyste se nedivil, jak jim to zbaštíte. Mi třeba volalo italské číslo a v něm typická angličtina s přízvukem Inda, ten znám, a donutili mě jít k počítači a zadávat nějaké pokyny do příkazového řádku, ale jsem programátor a v momentě, kdy to začlo být zajímavé, tak mi to došlo a pak už jsem si je jen namazal.
ALE: Já v té době pracoval na home office v mezinárodní korporaci s pobočkami v každém poledníkovém pásu, kde kolegy jsem měl asi v 15 zemích po všech kontinentech a DENNĚ jsem něco řešil s technickou podporou, kterou dělají Indové, ale i Filipínci a různí Afričani, je zcela běžné, že mluví anglicky a že potřebují nějaký údaj z mého notebooku, případně se k němu na dálku připojují a něco mi v něm dělají, interní firemní politika, vyloženě jsem očekával hovor Inda, který mi něco nastaví. Taky proto jsem naštěstí instinktivně šel k firemnímu notebooku a ne ke svému, a tam to pak narazilo na různé firemní ochrany. Považoval jsem ho za technickou podporu mé firmy, nebyl v tom žádný rozdíl.

Anebo mi psala hrozně urgentně spolužačka ze ZŠ, kamarádka, že ať urgentně kliknu na nějaký odkaz a nadiktuji ji nějaký kód, ale hlavně strašně rychle, a já jí chtěl vyhovět, šlo o nějaký nákup v mikrosoftím obchodě, už si nepamatuji, jaký by byl mechanismus, že bych to pak musel dodatečně zaplatit, veškeré dotazy odbyla, že hlavně honem honem, ale měla jiný sloh a přišlo mi to divné. Ale píše z jejího profilu, vidím historii, fotku, vše. Pak jsem myslel, že jí ukradly telefon děcka. A jen pomalu mi to docházelo, tak jsem pak položil kontrolní dotaz stylu "Jméno děsivého učitele hudební výchovy na ZŠ" a pak následovalo zase honem honem, to teď neřeš, a nějak jsem to rozpliznul. Jenže to je pocit, že opravdu nevyhovíte žádosti kamarádky, která něco potřebuje, a trvá, než se toho zbavíte. Pak se ukázalo, že jí nabourali WhatsApp a podobnou věc zkusili na 50 dalších. A zeptat se jí nemáte jak, máte na ni ten WhatsApp.

Nepoznáte nic, oni asi 50x neuspějí a jednou ano, statisticky se trefí do někoho, kdo zrovna takový hovor očekává, nebo něco řešil v bance včera a je logické, že mu ještě něco chtějí.
Uživatelský avatar
Pitomec
Příspěvky: 2712
Registrován: ned 27. lis 2011 21:26:33
Bydliště: Brno

Re: Vodafone zavádí blokování CLIP

Příspěvek od Pitomec »

AIR, ČS, ČSOB, FIO a KB to takto nedělají. O jakých 20 bank konkrétně jde?
bman
Příspěvky: 17
Registrován: sob 11. kvě 2024 14:30:57

Re: Vodafone zavádí blokování CLIP

Příspěvek od bman »

Pokud by si Vodafone správně hlídal spárování čísel (pevné a mobilní), navíc hovory povolil jen v rámci ČR, ke zneužití dojít prostě nemůže.
Taky nerozumím, proč není filtrování dle čísel. Na formulářích ty údaje chtějí.
Pokud to chápu, tak ČTÚ tuto změnu požadoval - tj, přidání pevného čísla do hovoru. pak už nevím proč to není vynuceno pro to filtrování.

Čekal bych:
1. sedí párování mobilní číslo v CLIPu a nomadické/geo číslo
2. sedí VOIP poskytovatel

Je vůbec technicky možné, aby se čísla zkontrolovala a také ověřilo, že toto spojení jde z Odoriku?
Nevím jak jsou přesně propojeni operátoři.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8526
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Vodafone zavádí blokování CLIP

Příspěvek od xsouku04 »

bman píše: ned 30. bře 2025 14:41:55
Pokud by si Vodafone správně hlídal spárování čísel (pevné a mobilní), navíc hovory povolil jen v rámci ČR, ke zneužití dojít prostě nemůže.
Taky nerozumím, proč není filtrování dle čísel. Na formulářích ty údaje chtějí.
Pokud to chápu, tak ČTÚ tuto změnu požadoval - tj, přidání pevného čísla do hovoru. pak už nevím proč to není vynuceno pro to filtrování.

Čekal bych:
1. sedí párování mobilní číslo v CLIPu a nomadické/geo číslo
2. sedí VOIP poskytovatel

Je vůbec technicky možné, aby se čísla zkontrolovala a také ověřilo, že toto spojení jde z Odoriku?
Nevím jak jsou přesně propojeni operátoři.
S Vodafonem napřímo propojeni nejsme. Nicméně je v podstatě jisté, že podvodník by neznal kombinaci pevné a mobilního čísla. A kdyby ji nějakým záhadným způsobem znal, tak by se po cestě přes zahraničí jedno z těch čísel ztratilo, protože zahraniční operátoři takové předávání nepodporují.
Pro Vodafone ale byla velká výzva udělat to alespoň takhle. Neb je to velký korporát a i relativně jednoduché věci tam dělají složitě a draze. Když nepočítám tu část, která zjišťuje, jestli je číslo v roamingu nebo ne, tak udělat tu telefonní část by pro nás byla otázka max. pár týdnů. A to i kdyby to mělo obsluhovat desetitisíce současných hovorů. Většina hovorů v rámci sítě a mezi českými mobilními operátory navzájem kontrolou procházet vůbec nemusí. A to ještě mobilní operátoři dělají to stejné pořád dokola to stejné v různých zemích.
tomplee
Příspěvky: 55
Registrován: úte 16. črc 2013 12:12:29

Re: Vodafone zavádí blokování CLIP

Příspěvek od tomplee »

Zkusil jsem na prodejně Vodafone vyplnit formulář i když mám předplacenou kartu a nomadické číslo a uvidíme. Počítám že na straně Odorika už dělat nic nemusím když je clip nastaven z minula.

A zajímavost: Jak nefunguje CLIP a předává se to moje nomadické číslo - nevolal jsem s ním nikam, jen jednou a to na infolinku O2 (abych zrušil televizi, co mi bez ptaní začali účtovat navíc k ADSL internetu), a od té doby mi na to číslo volají různá obtěžující čísla - do té doby mi tam za celých 12 let nikdy nikdo nevolal. Takže stačí aby jim člověk jednou zatelefonoval a okamžitě ho prodají.
Odpovědět