paty07 píše:Takže chceš říct, že to je další ojebávka T-mobilu/GTS (asi mají přístup oba, ale GTS se asi zajímá jenom o pevnolinková čísla), že ty čísla jdou přes něj? Vždyť jsou prakticky jeho (jeho síť), přenos třeba od O2, je přímo k virtualovi, v rámci jednoho dne, takže se u T-mobile vůbec neohřejí.
"Přímo k virtuálovi" se nepřenáší vůbec nic, protože číslo se musí umístit v nějaké fyzické skutečně existující síti. Jak je to momentálně u mobilních virtuálů nejsem schopný říct, nezkoumal jsem to.
Ale třeba při přenosu čísla z některých bloků od Faynu k Odoriku v pevné síti je to ve skutečnosti "fyzicky" tak, že se číslo k určitému datu a hodině přenese od IPEXu ke GTS, protože ani Fayn ani Odorik nemají svou síť (pouze virtuální, nad datovou sítí). A nemají ani OpID, propojení SS7/E1 s nějakým jiným operátorem, ani plnohodnotný přístup k systému přenositelnosti a do databáze přenesených čísel. Čili zejména pro příchozí hovory musí využívat služby nějakého konkrétního "tranzitního" operátora (pro odchozí hovory mohou využívat operátory různé, nebo i přímé propojení/peering).
Organizačně to pak má probíhat tak, že jako účastník požádáte o přenesení Odorik, ten to "předzpracuje" a postoupí GTS, která to zadá jako požadavek do systému přenášení čísel (u společnosti CNPAC). Současně vypovíte číslo/smlouvu Faynu z důvodu přenesení čísla. Fayn u sebe prověří, zda lze číslo uvolnit, a pokud ano, postoupí dohodnutým způsobem souhlas IPEXu. IPEX pak porovná požadavky na přenos onoho fayního čísla od něj ke GTS (o tom, že jde o přenos k Odoriku vůbec nic netuší, protože z jeho pohledu operátora pro něj Odorik neexistuje) s GTS uplatněným požadavkem na přenos. A pokud jsou shodné identifikátory souhlasu s přenosem a požadavku na přenos, pak přenos potvrdí. (V pevné síti je odchylka od výše uvedeného postupu předpokládaného OOP v tom, že ve většině případů rovnou dáváte přejímajícímu operátorovi originálně podepsaný tzv. CAF formulář, jehož součástí je i výpověď smlouvy opouštěnému operátorovi a plná moc, aby vaším jménem vše s tím opouštěným zařídil. To ale šetří práci jen účastníkovi.)
Následně pak, podle kapacity systémů, požadavků zákona a případně přání účastníka (resp. Odoriku) IPEX a GTS dohodnou konkrétní datum a hodinu přenesení, které se zadá do databáze přenesených čísel (RNPDB-FNG), vedené u CNPACu. Z RNPDB-FNG se pak všichni "plnohodnotní" operátoři (v ČR řádově desítky) dozví, kdy nastane okamžik přenesení. A jsou povinni v daný den a hodinu přestat posílat hovory na přenášené číslo do IPEXu a začít je posílat do GTS.
IPEX přitom samozřejmě musí i u sebe doma přestat zacházet s tím původně fayním číslem jako s vlastním, (ve "VPN" Fayn) a GTS to přenesené číslo naopak začne jako vlastní obsluhovat (s tím, že je ve "VPN" Odorik).
Co je typické přitom je, že během toho procesu je několik úkonů, které musí udělat člověk, protože se týkají smluvních podmínek a pod. Takže se může snadno stát (a běžně se stává) že zejména u OPOUŠTĚNÉHO operátora na přenesení nějakého čísla s paušálem a smlouvou je i několik hodin lidské práce. A ta není zadarmo.
Na druhé straně ale mohou nastat (byť zdaleka ne tak často) případy "přenosu", kdy vlastně z pohledu RNPDB-FNG nedojde k žádné změně. A to tehdy, pokud je hostitelský (resp. tranzitní) operátor u obou virtuálů stejný, stejně jako kdybyste např. přenášel pevnou linku od GTS k Odoriku (z ostatních sítí se hovory stále budou posílat do GTS, změnu na svých ústřednách musí udělat jen GTS a Odorik). Takže tyto jednoduché případy zase nákladovost o něco snižují, a vypadne z toho nějaký průměr.
Co je ale podstatné je to, že třeba pro Odorik má pouze informační význam, co si za přenos vezme dejme tomu TO2 či jiný "plnohodnotný" účastník systému, ale je pro něj podstatné, za co mu je ochoten tu službu přenositelnosti poskytnout hostitelský operátor (který si k tomu co chce třeba TO2 logicky připočte ještě vlastní náklady a nějaký zisk, neb není charita, ale podnikatel).