okindl píše:Předu se svým mobilním číslem k novému operátorovi XXXX (zaplatím převod, mám na to i nějaký papír - fakturu atp.). Operátor třeba za 3 měsíce zkrachuje, či jinak ukončí provoz a to třeba i tak, že vůbec nekomunikuje, nebo je mu zastavena činnost (ČTÚ atp.) - NEPŘIJDU O SVOJE ČÍSLO? Kde to číslo bude? Jak ho přehlásím k jinému (fungujícímu) operátorovi?
Čísla v rozsahu číslovacího plánu s prefixem +420 (dle ITU-T) jsou tzv národním bohatstvím a "patří" státu. Jménem státu tato čísla (na základě číslovacího plánu vydaného MPO vyhláškou 117/2007 Sb.) spravuje a přiděluje ČTÚ.
Účastnická čísla (tedy čísla v národním rozsahu, začínající 2 až 799, mimo čísel začínající číslem 700) přiděluje ČTÚ k užívání pouze osobám, které jsou držiteli oprávnění k podnikání v komunikacích dle § 14 ZoEK (operátorům), a to v blocích čísel po sobě jdoucích s inkrementem 1, jejichž minimální velikost stanovil úřad po dohodě s operátory a jejich asociacemi (typicky 1000 či 10000 čísel). Ostatní čísla může úřad přidělovat i jiným subjektům, je-li pro takové přidělení důvod.
(U nepodnikajích fyzických osob jde prakticky pouze o možnost individuálního přidělení tzv. osobního "UPT" čísla, začínajícího na 700).
Účastnická čísla, tedy běžná čísla geografická a mobilní, operátoři přidělují
k užívání svým účastníkům. Z uvedeného je zřejmé, že čísla jsou nadále "ve vlastnictví" státu, operátoři a účastník, jemuž bylo číslo přiděleno, má jen právo číslo užívat. Čili NENÍ "jeho"

.
Nicméně, ZoEK v souladu s legislativou EU zavedl omezené "dispoziční právo" účastníka, spočívající v právu účastníka ponechat si "své" (přidělené) telefonní číslo při změně poskytovatele služeb, a to tak, že:
"Podnikatel zajišťující veřejnou komunikační síť nebo poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací je povinen zajistit, aby každý účastník, který o to požádá, si mohl ponechat své telefonní číslo, popřípadě čísla, z rozsahu číslovacího plánu, nezávisle na podnikateli, který službu poskytuje, v případě a) geografických telefonních čísel na určeném území, b) negeografických telefonních čísel kdekoli na území státu. Tato povinnost se nevztahuje na přenositelnost telefonních čísel mezi veřejnou pevnou a veřejnou mobilní komunikační sítí. To neplatí v případě telefonních čísel, u kterých to stanoví prováděcí právní předpis podle § 29 odst. 4."
Jinak, pokud se týká "ukončení provozu operátora", tak to v podstatě bez zajištění převzetí účastníků jiným operátorem nikdo udělat nesmí. Nějaké "zkrachování" není důvod

. Kdyby přesto k něčemu takovému došlo, řešilo by se to ad hoc.
A to patrně tak, že by se úřad napřed pokusil dohodnout s operátorem, který zajišťuje síť, na převzetí účastníků, což by bylo technicky nejjednodušší, nebo by to některému operátorovi nařídil. V každém případě by však nedopustil, aby několik stovek či tisíc účastníků zůstalo bez veřejně dostupné telefonní služby z tak banálního důvodu, jako je krach jejího poskytovatele

. Osobně mám ovšem za to, že pár stovek nebo tisíc účastníků by někdo od operátora, který má potíže, rád a bez větších problémů převzal.