Tak, aby i ti, co se nemohli účastnit, z toho něco měli, pokusím se zde napsat stručný výtah z dnešního semináře. Jsou to spíše moje osobní postřehy, než nějaký objektivní výtah. Zmiňuji jen věci zajímavé, mírně šokující.
Můj pohled je také spíše kritický, alternativní, ale kdybych chtěl jen chválit a suše konstatovat, co všechno jsme se dozvěděli, asi by to případné čtenáře bylo hodně, hodně nudné.
9.30 Kam směřuje regulace trhu hlasových služeb
Mgr. Ondřej Malý, Rada Českého telekomunikačního úřadu
Mluvil dobře, živě.
Přednášku začal tím, že hlavní adresa, kde se nyní rozhoduje o telekomunikacích, není v Praze na ČTÚ, ale v Bruselu v pěkné velké budově.
Ukazoval mapu Evropy, která byla obarvena podle toho, v jakých zemích blokují mobilní operátoři VoIP. Ve většině zemí blokuje VoIP alespoň jeden mobilní operátor. (viz obrázek v následujícím příspěvku do fóra)
V ČR a na Slovensku zatím žádný. V Lucembursku všichni operátoři. (a to je jsou hned vedle Bruselu) Předpokládá, že názor ČTÚ bude takový, že kdyby jeden z operátorů
začal VoIP blokovat, tak pravděpodobně nezasáhnou, protože lidi budou moci přejít k jiným operátorům, kteří to neblokují. Pokud by ale VoIP zablokovali všichni mobilní operátoři,
pravděpodobně by nařídili, že to není možné.
Též se zeptal publika: "Závisí firma kde pracujete na fungování internetu ? " Všichni se přihlásili, že ano. "Bude záviset fungování Vaší firmy na tom, jak bude fungovat mobilní internet LTE za pět let?"
Většina se přihlásila, že ano. "A kdo se účastnil připomínkového řízení ?" A to se už ozval jen jediný přítomný člověk. ....
První fungující kombinaci s LTE očekává nejdříve příští vánoce.
10:15 Principy a výsledky analýzy trhu hlasových služeb
Ing. Hana Beniaková, Český telekomunikační úřad
Najednou mne přepadla únava přednášková a začal jsem pozvolna usínat. Probral jsem se, až když se pan Fišer v rámci diskuze zmínil o tom, že ve formulářích, které musí operátoři podrobně vyplňovat pro monitorování trhu, je velké množství nejednoznačných nikde nedefinovaných pojmů. Každý je pochopí trochu nějak jinak a podle toho vyplní. Na ČTÚ pak čtrnácti lidí v týmu sledování trhu sčítá jablka s hruškami a na základě toho pak dělají rozhodnutí a hlášení dále. Zmínil jsem, že zde chybí kategorie operátora Skype (neřízená služba ). Mohl by Skype existovat, kdyby měl sídlo v ČR ? (Jelikož není tuto službu kam zařadit a neumožňuje volání na tísňové linky) Ale přesto by musel také vyplňovat tyto formuláře

Pan Fišer zakončil diskuzi otázkou, jakou hodnotu má sčítání těchto dat, když celá cca třetina provolaných minut v ČR je třeba přes Skype a podobné služby, které ve statistikách vůbec nefigurují ....
Musím ale napsat, že postavení ČTÚ není úplně jednoduché a také není vůbec jednoduché dělat vše dobře. Mnohem jednodušší je a bylo kritizovat.
11:30 Telefonní podvody z pohledu regulátora
Ing. Pavol Zöld, Český telekomunikační úřad
Při této přednášce jsem tolik neusínal, ale spaní na mne i tak trochu šlo.
Dozvěděli jsme se o spoustě různých možných podvodů, převážně na číslech typu 90x a podvodů s platebními sms zprávami. Jen asi 2 minuty věnoval podvodům s VoIP, kde vysvětlil princip ale nic víc.
Hlášený VoIP fraud v ČR údajně dosáhl hodnoty cca 1 miliónu EUR. Předpokládám, že ne každý fraud je hlášen (operátor nebude hlásit svoje vlastní pochybení), takže v reálu by to mohl být dvojnásobek i více. O tom, že by někdy byl vypátrán skutečný útočník, nevědí. Pravděpodobně nikdy nebyl. Hraje se jen o to, kdo škodu zaplatí. A to je v podstatě vždy koncový zákazník, byla-li napadena jeho pobočková ústředna nebo VoIP telefon nebo neopatrností útočníkovi prozradil svoje SIP heslo.
12:15 Příklad posouzení konkrétního tel. podvodu
Ing. Ivo Fišer, xPhoNet CZ s.r.o.,
http://www.xphonet.cz
Jednalo se o konkrétní případ, bohužel ale ze Slovenska. Tamní zákazník měl cisco VoIP ústřednu (tedy žádný asterisk), která byla napojena jak na VoIP tak na ISDN. Útočník cca dva měsíce směroval přes ISDN hovory na Kubu převážně v nočních hodinách. Operátor se ozval až po více než dvou měsících a ještě dělal problémy se zablokováním.
Žádné stopy o tom, jak přesně k podvodu došlo nebyly zjištěny. Přestože nebylo objasněno to, jak přesně k podvodu došlo. Operátor si je jist, že za to může klient, i když operátor mohl zjevné podvody velmi dlouho zastavit, ale neudělal to.
Zrovna tak mohl podvodník dělat hovory z rozvodné skříně před budovou, kterou bylo možné otevřít dvěma prsty. Na Slovensku jsou ale jiné zákony. O sporu bude rozhodovat soud a je zde reálná šance, že zjevnou škodu neznámého pachatele nebude muset platit koncový zákazník. Je dost možné, že soudce se zastane spíše slabšího koncového zákazníka, když vlastně neexistuje vůbec žádná stopa o tom, kde přesně k nelegálnímu napojení došlo. Dále byl na Slovensku nyní přijat nový zákon, že operátor je povinen zastavit podvodné volání ihned, jak se o tom dozví. Operátor na podvodných hovorech má totiž často větší zisky než sám podvodník.
(Tohle se netýká ceníku odoriku

) Zdá se, že je to zatím možná první případ, kdy škody zaplatí velký arogantní operátor, místo aby na tom vydělal. Bohužel nejsme na Slovensku, takže zdá se, že u nás zůstává jediná ochrana, a to je nemíchat ISDN s VoIP a VoIP mít jen jako předplacený kredit. Více na téma, jak si chránit vlastní SIP ústřednu, zde
http://forum.odorik.cz/viewtopic.php?f=10&t=671
13:00 přestávka na oběd
14:00 Směrování VoIP provozu v datových sítích
Ing. Pavel Bezpalec Ph.D., ČVUT FEL, kat. telekom. techn.,
http://www.comtel.cz
Na téhle přednášce jsem chyběl, byl jsem ještě na obědě.
14:45 Možnosti analýzy i syntézy hlasu v CTI aplikacích
RNDr. Pavel Cenek, OptimSys s.r.o.,
http://www.optimsys.cz
Firma OptimSys se zabývá integrací různých systémů automatických plechových hub (tedy text čtený strojem) a rozpoznávání lidské řeči. Nemají vlastní technologii, jen dávají dohromady řešení tří různých světových výrobců, kteří podporují češtinu. I to je prý náročné.
Plechová huba se prodává "za kanál", který se ale údajně nesmí nahrát a uložit předem, což by mělo význam i pro snížení zátěže. Využití to má různé, třeba call centra nebo inteligentní IVR.
15:30 Zkušenosti s užíváním VoIP telefonie v mobilech
Ing. Pavel Troller CSc., ČVUT FEL, kat. telekom. techn.
Nejlepší je CSipSimple, i když ani ten nefunguje perfektně na všech telefonech nebo případech. Stále je to ale spíše pro soukromé hovory trpělivých uživatelů.
Komické pak bylo, když se u předváděného hovoru, csipsimple místo zavěšení na několik vteřin kousnul, a teprve poté zavěsil hovor.
9:00 Principy a zkušenosti s přenositelností čísel
Ing. Ivo Fišer, xPhoNet CZ s.r.o.,
K přenášení čísel slouží kromě papírových formulářů další dva systémy. "ohska", kterou je nešťastně navrženě aplikace "polygon", kdy každý operátor si musí zakoupit software, který si pak v noci předává data se všemi ostatními operátory. Nesmyslně složitě a draze udržovaná databáze žádostí o přenos čísla.
Druhý systém, který vznikl kvůli přenositelnosti čísel pevných linek, je databáze RNPDB-F . Tento zhruba pětinásobně předražený systém má také své mouchy a nedokonalosti. Operátor, ke kterému se číslo přenese zde, zadá, že je nyní jeho.
No a cena za přenesení čísla vzniká hlavně díky těmto uměle zvětšeným nákladům, které jsou především v obchodním zájmu velkých operátorů. Jejich odborníci se také podíleli na vzniku tohoto překomplikovaného neefektivního a hlavně drahého systému.
Příští rok, by mělo dojít ke zkrácení doby nutné k přenesení čísla na 4 dny. Selský rozum by počítal s tím, že to donutí molochy ke zjednodušení celého procesu. Není to ale moc jisté, možná dokonce díky zrychlení dojde k navýšení ceny.
9:45 Vývoj SW pro mobilní zařízení s iOS
Mgr. Petr Hruška, Skymia s.r.o.,
http://www.skymia.cz
Pro iphone se vyvíjí v jazyce xcode, což je nástavba nad jazykem C podobná C++. Vývojové prostředí je zdarma, ale je nutné si pořídit MAC. Vývojové prostředí je pěkné, má nádhernou ikonku s kladívkem, ale občas spadne.
Co je zajímavé je, že aplikace pro Iphone neumí běžet na pozadí, jsou systémem uspány, tudíž nevybíjejí baterku.
Přestože vlastníků Iphonů je v ČR mnohonásobně méně oproti Androidům, jsou v používání aplikací mnohem aktivnější než uživatelé androidu. Pokud tedy udělají stejnou aplikaci pro Iphone i Andoride, 2/3 jejich uživatelů jsou překvapivě uživatelé Iphone. Zdá se tedy, že každý, kdo si pořídí Iphone, svůj telefon využívá s vícero různými aplikacemi a je opravdu aktivním uživatelem. Na rozdíl od průměrného uživatele Androidu, který jen zjevně běžně telefonuje přes GSM.
V diskuzi jsem se ptal, jakou aplikaci na volání používá, protože ty co jsem zkoušel já, za moc nestály. Autor, přestože je to odborník zároveň na SIP i Iphony, ale nikdy žádný sip client nezkoušel, protože VoIP telefon má na stole, jak říkal ...
11:00 Principy telefonní signalizace SIP
Mgr. Petr Hruška, Skymia s.r.o.,
Velmi věcně rozsáhlá přednáška, která ukazovala konkrétní části SIP hlaviček jako invite, ack, buy, ringing, trying. Pojem SIP proxi, sip uri a podobně. Pro začátečníky připomínám, že sip proxy má pramálo společné s ústřednou asterisk a je to tedy obor tak trochu mimo vědomosti běžného asteriskáře.
13:30 Instalace a konfigurace ústředen Asterisk
Bc. Marek Červenka, IPEX a.s.,
http://www.ipex.cz
O asterisku mluví v superlativech, což mě osobně moc nesedí. Můj názor je, ano asterisk umí všechno možné. Ale díky tomu je to velký neohrabaný moloch, který se poměrně špatně ladí a udržuje zvláště u velkých nasazení. Jeho konfigurace není úplně přímočará a po osmi letech mne stále dovede občas překvapit.
Podílet se přímo na vývoji asterisku je velmi, velmi náročné, protože zasahovat do takového velkého molochu mohou jen ti největší guru. Aby někdo mohl přímo zasahovat do zdrojového kódu projektu Asterisku a sám si jej přetvářet a vychytávat chyby, musí být hned trojnásobný guru. Guru v SIP, projektu Asterisk a jazyce C zároveň.
Bohužel ani tak není příliš pravděpodobné, že se jeho změny podaří protlačit do hlavní vývojářské větve, a to ze dvou důvodů. Jednak snadno ony změny mohou kolidovat s nějakou z tisíce dalších funkcí, které asterisk dělá a umí, a jednak se na tom nemusí shodnout důležití lidé ve firmě digium.
Většině lidí tedy nezbývá, než v případě záhadných problémů procházet fóra nebo zkoušet metodu pokus omyl. Není to něco, čemu bych držel palce ....
Pravda Asterisk zůstává nejpoužívanější, nejuniverzálnější a nejpropracovanější možností, jak si pořídit PBX, a díky velkému počtu uživatelů a projektů na něm závislým je to pro velké množství použití jistě cesta nejmenšího odporu. Pro spousty použití i nejlepší možné řešení vůbec ...
Jinak byl proveden živý úspěšný test webrtc (je to něco na způsob html sip klienta přímo ve webovém prohlížeči) na adrese
http://apprtc.appspot.com Přednášející nicméně připustil, že zatím je webrtc s Asteriskem v podstatě nepoužitelné. Možná ale bude zajímavá budoucnost.
Více naše poznámky na tohle téma zde
http://forum.odorik.cz/viewtopic.php?f=7&t=945&p=6556
15:00 Vývoj SW pro mobilní zařízení s Androidem
Ing. Jan Kaláb, IPEX a.s.,
Pod Androidem se vyvíjí v Javě, jen části kódů, u kterých je důležitá rychlost, lze napsat v jazyce C.
Celý proces vytváření aplikace se zdá být přímočařejší a jednodušší než u Iphonu.
Bohužel souvislost mezi voláním přes internet a programováním pro android je zde opět velmi vágní.
Autor přestože pracuje pro VoIP operátora Ipex, nezkoušel jiný SIP klient než ten, který je dodáván přímo s Androidem.
Závěr a celkový pocit? Pokud byste stejnou dobu strávili pročítáním zdejšího fóra nebo třeba telefonujeme.cz nebo jiných dobrých zdrojů na internetu, pravděpodobně se za stejnou dobu výše vašich znalostí z VoIP zvýší podobným způsobem jako při návštěvě tohoto semináře.
Na všechny promítané slidy ze všech přednášek se můžete podívat zde: http://www.ip-telefon.cz/program.html