Stránka 1 z 2

konference o VoIP

Napsal: stř 21. lis 2012 23:46:01
od Zedna
Pro VOIP nadsence:
http://www.mobilmania.cz/bleskovky/teor ... fault.aspx

Ve dnech 5. a 6. prosince 2012 proběhne v pražském Hotelu Olšanka již pátá konference Teorie a praxe IP telefonie. Jak už název napovídá, půjde především o VoIP telefonování, jeho legislativní, obchodní i technické, teoretické i praktické aspekty a prolínání s klasickou telefonií. Přednášet budou špičkoví odborníci z komerční, akademické i státní sféry ...

Re: konference o VoIP

Napsal: čtv 22. lis 2012 0:02:27
od ViR
:-)

Re: konference o VoIP

Napsal: čtv 22. lis 2012 8:27:48
od Kabek
Mám za to, že to je především pro provozovatele VoIP sítí. Řadový uživatel těchto služeb by tam byl jako "křoví" - poslechl by si, pokýval hlavou a v konečném efektu by byl, a stále bude, závislý na službách, jež poskytovatel poskytne.... Alespoň, že je z čeho vybírat...

Možná by bylo zajímavé uveřejnit prezentační listinu, kteří provozovatelé se zúčastnili. Z toho pak lze trochu odvodit, kdo má zájem o rozvíjení služeb a kdo to má jen jako "melouch" a zdroj příjmů... Ale i to je zavádějící.

Doufejme, že to snad přinese něco užitečného pro nás - řadové uživatele - zákazníky. Osobně si rád zde přečtu o výsledku této akce nějakou zprávu. Tak se těšme!!!

Všem přeji klidné předvánoční období a pohodu!

Re: konference o VoIP

Napsal: čtv 22. lis 2012 10:32:31
od ViR
Kabek píše: Z toho pak lze trochu odvodit, kdo má zájem o rozvíjení služeb a kdo to má jen jako "melouch" a zdroj příjmů...
To se z toho dnes nedá odvodit ani v minimální míře. Jiná situace byla před osmi či šesti lety, kdy šlo u nás o nový obor. Dnes je to "dospělá" již jen velmi mírným tempem se vyvíjející technologie. A například pan Soukup a lidé od něj (a spousta jiných techniků a "organizátorů" od jiných VoIP operátorů) mají naprosto srovnatelné znalosti, jako ti přednášející. Ono totiž vědět a přednášet jsou dvě různé věci. Není legrace, například pro programátora ústředen, si stoupnout před desítky či stovky lidí, a něco jim ve vymezeném čase souvisle vyložit, aby to mělo hlavu a patu, přesto že tu věc bravurně zvládáte. Takže dost špičkových odborníků na něco takového (takto velkého) dostáváte za řečnický pult jen velmi těžko. Jinak, ono i pořádání takové konfernce je samozřejmě zdroj příjmů.
Kabek píše:Doufejme, že to snad přinese něco užitečného pro nás - řadové uživatele - zákazníky. Osobně si rád zde přečtu o výsledku této akce nějakou zprávu.
Užitečný je už samotný fakt, že se o tom píše a mluví, protože i když jde technicky o standardní technologii, mezi "běžnými lidmi" povědomí o ní je poměrně malé. A velcí (mobilní) operátoři, i když ji třeba nabízejí, se všemožně snaží, aby to tak zůstalo. Zejména její podstata a relativní snadnost implementace pro zákazníka.

Re: konference o VoIP

Napsal: čtv 22. lis 2012 12:31:36
od GeBu
ViR píše:Užitečný je už samotný fakt, že se o tom píše a mluví, protože i když jde technicky o standardní technologii, mezi "běžnými lidmi" povědomí o ní je poměrně malé. A velcí (mobilní) operátoři, i když ji třeba nabízejí, se všemožně snaží, aby to tak zůstalo. Zejména její podstata a relativní snadnost implementace pro zákazníka.
Jakým způsoebem se operátoři snaží o to, aby o tom lidi nevěděli?

Re: konference o VoIP

Napsal: čtv 22. lis 2012 13:18:09
od ViR
GeBu píše:Jakým způsoebem se operátoři snaží o to, aby o tom lidi nevěděli?
1. "Zamlčením" technologické podstaty služby, pokud ji nabízejí.
2. Současným marketingovým postupem nazývaným "FUD" (Fear, Uncertainty, Doubt. - Strach, nejistota, pochybnosti.), spočívajícím šíření "polopravd" a zavádějících informacích o VoIP technologii (nekvalitě, zneužitelnosti a pod.) a VoIP operátorech. Samozřejmě, většinou takovou formou a tak "na hraně", aby to nebylo žalovatelné :-)

Stačí se podívat například na nabídku "Neomezené linky" od O2, nebo OneNetu od Vodafone. O tom, že jde (či u OneNetu může jít také) o VoIP se běžný uživatel vůbec prvoplánově nedozví... Přitom současně veškerá vyjádření-se těchto firem k technologii jako takové akcentují zejména problémy a rizika (často sdílená s jinými technologiemi) typu "když vypadne proud, tak si nezavoláte", "kvalita zvuku nemusí být dobrá", "někteří alternativní operátoři jsou nespolehliví", "VoIP linku lze někdy nabourat a volat na účet zákazníka" a pod., namísto pozitiv. Pokud pozitiva zmiňují, pak nikoli ve spojení s "VoIP" ale ve spojení s komerčním názvem svého produktu (např. O2 - Neomezená linka). A když jsou někdy nuceni "přiznat barvu", tak to udělají někde hodně hluboko zazděné v popisu či podmínkách služby. A ješště to okecají, třeba tak, že místo známého pojmu VoIP napíší, že "hlas se přenáší s využitím moderní digitální paketové technologie monitorovaným kanálem" :-), čemuž spolehlivě neporozumí tak 90 % populace.

Re: konference o VoIP

Napsal: čtv 22. lis 2012 13:42:52
od GeBu
Díky za odpověď.

Re: konference o VoIP

Napsal: čtv 22. lis 2012 14:19:33
od Kabek
Jsem moc rád, že jsem vyprovokoval tuto diskuzi. V zásadě s tím předešlým souhlasím!

Arogance ze strany "velkých" operátorů, někdy hraničící až se lží, jež se velice těžko dokazuje, je bezbřehá a zcela cílená. Nahlédl jsem na stránky O2 na nabídku služeb, ceník, podmínky - no hrůza. Něco tak nepřehledného, pro laika zcela nesrozumitelného, zavádějícího.... Jedním slovem - ..... Nenacházím v našem jazyce takové slovo!
Nejhorší je, že ani mnozí jejich zaměstnanci se v tom už vůbec neorientují, a jen papouškují naučené fráze, ale něco srozumitelně vysvětlit, no, to už je i nad jejich síly....

Snad zkusím na O2 si nechat "přeložit"....."hlas se přenáší s využitím moderní digitální paketové technologie monitorovaným kanálem". To se asi pobavím!

Ještě poznámka. Co se týče té prezenční listiny, měl jsem na mysli zúčastněné posluchače (operátory) a né přednášející, ale to je jedno....

Přeji všem hezký zbytek dne! I ty další!

Re: konference o VoIP

Napsal: stř 05. pro 2012 16:13:28
od xsouku04
Tak jsem právě zde, podám později zprávu. Udělat zajímavou poutavou přednášku tak aby si ji užili jak mírně tak hodně pokročilí, je velmi těžké .... A ne úplně každému přednášejícímu se to daří. Shrnutí ale bude určitě zajímavé ....

Re: konference o VoIP

Napsal: stř 05. pro 2012 18:59:25
od xsouku04
Tak, aby i ti, co se nemohli účastnit, z toho něco měli, pokusím se zde napsat stručný výtah z dnešního semináře. Jsou to spíše moje osobní postřehy, než nějaký objektivní výtah. Zmiňuji jen věci zajímavé, mírně šokující.
Můj pohled je také spíše kritický, alternativní, ale kdybych chtěl jen chválit a suše konstatovat, co všechno jsme se dozvěděli, asi by to případné čtenáře bylo hodně, hodně nudné.


9.30 Kam směřuje regulace trhu hlasových služeb
Mgr. Ondřej Malý, Rada Českého telekomunikačního úřadu
Mluvil dobře, živě.
Přednášku začal tím, že hlavní adresa, kde se nyní rozhoduje o telekomunikacích, není v Praze na ČTÚ, ale v Bruselu v pěkné velké budově.
Ukazoval mapu Evropy, která byla obarvena podle toho, v jakých zemích blokují mobilní operátoři VoIP. Ve většině zemí blokuje VoIP alespoň jeden mobilní operátor. (viz obrázek v následujícím příspěvku do fóra)
V ČR a na Slovensku zatím žádný. V Lucembursku všichni operátoři. (a to je jsou hned vedle Bruselu) Předpokládá, že názor ČTÚ bude takový, že kdyby jeden z operátorů
začal VoIP blokovat, tak pravděpodobně nezasáhnou, protože lidi budou moci přejít k jiným operátorům, kteří to neblokují. Pokud by ale VoIP zablokovali všichni mobilní operátoři,
pravděpodobně by nařídili, že to není možné.
Též se zeptal publika: "Závisí firma kde pracujete na fungování internetu ? " Všichni se přihlásili, že ano. "Bude záviset fungování Vaší firmy na tom, jak bude fungovat mobilní internet LTE za pět let?"
Většina se přihlásila, že ano. "A kdo se účastnil připomínkového řízení ?" A to se už ozval jen jediný přítomný člověk. ....
První fungující kombinaci s LTE očekává nejdříve příští vánoce.
10:15 Principy a výsledky analýzy trhu hlasových služeb
Ing. Hana Beniaková, Český telekomunikační úřad
Najednou mne přepadla únava přednášková a začal jsem pozvolna usínat. Probral jsem se, až když se pan Fišer v rámci diskuze zmínil o tom, že ve formulářích, které musí operátoři podrobně vyplňovat pro monitorování trhu, je velké množství nejednoznačných nikde nedefinovaných pojmů. Každý je pochopí trochu nějak jinak a podle toho vyplní. Na ČTÚ pak čtrnácti lidí v týmu sledování trhu sčítá jablka s hruškami a na základě toho pak dělají rozhodnutí a hlášení dále. Zmínil jsem, že zde chybí kategorie operátora Skype (neřízená služba ). Mohl by Skype existovat, kdyby měl sídlo v ČR ? (Jelikož není tuto službu kam zařadit a neumožňuje volání na tísňové linky) Ale přesto by musel také vyplňovat tyto formuláře :-) Pan Fišer zakončil diskuzi otázkou, jakou hodnotu má sčítání těchto dat, když celá cca třetina provolaných minut v ČR je třeba přes Skype a podobné služby, které ve statistikách vůbec nefigurují ....

Musím ale napsat, že postavení ČTÚ není úplně jednoduché a také není vůbec jednoduché dělat vše dobře. Mnohem jednodušší je a bylo kritizovat.
11:30 Telefonní podvody z pohledu regulátora
Ing. Pavol Zöld, Český telekomunikační úřad
Při této přednášce jsem tolik neusínal, ale spaní na mne i tak trochu šlo.
Dozvěděli jsme se o spoustě různých možných podvodů, převážně na číslech typu 90x a podvodů s platebními sms zprávami. Jen asi 2 minuty věnoval podvodům s VoIP, kde vysvětlil princip ale nic víc.
Hlášený VoIP fraud v ČR údajně dosáhl hodnoty cca 1 miliónu EUR. Předpokládám, že ne každý fraud je hlášen (operátor nebude hlásit svoje vlastní pochybení), takže v reálu by to mohl být dvojnásobek i více. O tom, že by někdy byl vypátrán skutečný útočník, nevědí. Pravděpodobně nikdy nebyl. Hraje se jen o to, kdo škodu zaplatí. A to je v podstatě vždy koncový zákazník, byla-li napadena jeho pobočková ústředna nebo VoIP telefon nebo neopatrností útočníkovi prozradil svoje SIP heslo.
12:15 Příklad posouzení konkrétního tel. podvodu
Ing. Ivo Fišer, xPhoNet CZ s.r.o., http://www.xphonet.cz
Jednalo se o konkrétní případ, bohužel ale ze Slovenska. Tamní zákazník měl cisco VoIP ústřednu (tedy žádný asterisk), která byla napojena jak na VoIP tak na ISDN. Útočník cca dva měsíce směroval přes ISDN hovory na Kubu převážně v nočních hodinách. Operátor se ozval až po více než dvou měsících a ještě dělal problémy se zablokováním.
Žádné stopy o tom, jak přesně k podvodu došlo nebyly zjištěny. Přestože nebylo objasněno to, jak přesně k podvodu došlo. Operátor si je jist, že za to může klient, i když operátor mohl zjevné podvody velmi dlouho zastavit, ale neudělal to.
Zrovna tak mohl podvodník dělat hovory z rozvodné skříně před budovou, kterou bylo možné otevřít dvěma prsty. Na Slovensku jsou ale jiné zákony. O sporu bude rozhodovat soud a je zde reálná šance, že zjevnou škodu neznámého pachatele nebude muset platit koncový zákazník. Je dost možné, že soudce se zastane spíše slabšího koncového zákazníka, když vlastně neexistuje vůbec žádná stopa o tom, kde přesně k nelegálnímu napojení došlo. Dále byl na Slovensku nyní přijat nový zákon, že operátor je povinen zastavit podvodné volání ihned, jak se o tom dozví. Operátor na podvodných hovorech má totiž často větší zisky než sám podvodník.
(Tohle se netýká ceníku odoriku :-) ) Zdá se, že je to zatím možná první případ, kdy škody zaplatí velký arogantní operátor, místo aby na tom vydělal. Bohužel nejsme na Slovensku, takže zdá se, že u nás zůstává jediná ochrana, a to je nemíchat ISDN s VoIP a VoIP mít jen jako předplacený kredit. Více na téma, jak si chránit vlastní SIP ústřednu, zde http://forum.odorik.cz/viewtopic.php?f=10&t=671
13:00 přestávka na oběd
14:00 Směrování VoIP provozu v datových sítích
Ing. Pavel Bezpalec Ph.D., ČVUT FEL, kat. telekom. techn., http://www.comtel.cz

Na téhle přednášce jsem chyběl, byl jsem ještě na obědě.

14:45 Možnosti analýzy i syntézy hlasu v CTI aplikacích
RNDr. Pavel Cenek, OptimSys s.r.o., http://www.optimsys.cz

Firma OptimSys se zabývá integrací různých systémů automatických plechových hub (tedy text čtený strojem) a rozpoznávání lidské řeči. Nemají vlastní technologii, jen dávají dohromady řešení tří různých světových výrobců, kteří podporují češtinu. I to je prý náročné.
Plechová huba se prodává "za kanál", který se ale údajně nesmí nahrát a uložit předem, což by mělo význam i pro snížení zátěže. Využití to má různé, třeba call centra nebo inteligentní IVR.
15:30 Zkušenosti s užíváním VoIP telefonie v mobilech
Ing. Pavel Troller CSc., ČVUT FEL, kat. telekom. techn.
Nejlepší je CSipSimple, i když ani ten nefunguje perfektně na všech telefonech nebo případech. Stále je to ale spíše pro soukromé hovory trpělivých uživatelů.
Komické pak bylo, když se u předváděného hovoru, csipsimple místo zavěšení na několik vteřin kousnul, a teprve poté zavěsil hovor.

9:00 Principy a zkušenosti s přenositelností čísel
Ing. Ivo Fišer, xPhoNet CZ s.r.o.,
K přenášení čísel slouží kromě papírových formulářů další dva systémy. "ohska", kterou je nešťastně navrženě aplikace "polygon", kdy každý operátor si musí zakoupit software, který si pak v noci předává data se všemi ostatními operátory. Nesmyslně složitě a draze udržovaná databáze žádostí o přenos čísla.
Druhý systém, který vznikl kvůli přenositelnosti čísel pevných linek, je databáze RNPDB-F . Tento zhruba pětinásobně předražený systém má také své mouchy a nedokonalosti. Operátor, ke kterému se číslo přenese zde, zadá, že je nyní jeho.


No a cena za přenesení čísla vzniká hlavně díky těmto uměle zvětšeným nákladům, které jsou především v obchodním zájmu velkých operátorů. Jejich odborníci se také podíleli na vzniku tohoto překomplikovaného neefektivního a hlavně drahého systému.

Příští rok, by mělo dojít ke zkrácení doby nutné k přenesení čísla na 4 dny. Selský rozum by počítal s tím, že to donutí molochy ke zjednodušení celého procesu. Není to ale moc jisté, možná dokonce díky zrychlení dojde k navýšení ceny.

9:45 Vývoj SW pro mobilní zařízení s iOS
Mgr. Petr Hruška, Skymia s.r.o., http://www.skymia.cz
Pro iphone se vyvíjí v jazyce xcode, což je nástavba nad jazykem C podobná C++. Vývojové prostředí je zdarma, ale je nutné si pořídit MAC. Vývojové prostředí je pěkné, má nádhernou ikonku s kladívkem, ale občas spadne.
Co je zajímavé je, že aplikace pro Iphone neumí běžet na pozadí, jsou systémem uspány, tudíž nevybíjejí baterku.

Přestože vlastníků Iphonů je v ČR mnohonásobně méně oproti Androidům, jsou v používání aplikací mnohem aktivnější než uživatelé androidu. Pokud tedy udělají stejnou aplikaci pro Iphone i Andoride, 2/3 jejich uživatelů jsou překvapivě uživatelé Iphone. Zdá se tedy, že každý, kdo si pořídí Iphone, svůj telefon využívá s vícero různými aplikacemi a je opravdu aktivním uživatelem. Na rozdíl od průměrného uživatele Androidu, který jen zjevně běžně telefonuje přes GSM.

V diskuzi jsem se ptal, jakou aplikaci na volání používá, protože ty co jsem zkoušel já, za moc nestály. Autor, přestože je to odborník zároveň na SIP i Iphony, ale nikdy žádný sip client nezkoušel, protože VoIP telefon má na stole, jak říkal ...
11:00 Principy telefonní signalizace SIP
Mgr. Petr Hruška, Skymia s.r.o.,
Velmi věcně rozsáhlá přednáška, která ukazovala konkrétní části SIP hlaviček jako invite, ack, buy, ringing, trying. Pojem SIP proxi, sip uri a podobně. Pro začátečníky připomínám, že sip proxy má pramálo společné s ústřednou asterisk a je to tedy obor tak trochu mimo vědomosti běžného asteriskáře.
13:30 Instalace a konfigurace ústředen Asterisk
Bc. Marek Červenka, IPEX a.s., http://www.ipex.cz
O asterisku mluví v superlativech, což mě osobně moc nesedí. Můj názor je, ano asterisk umí všechno možné. Ale díky tomu je to velký neohrabaný moloch, který se poměrně špatně ladí a udržuje zvláště u velkých nasazení. Jeho konfigurace není úplně přímočará a po osmi letech mne stále dovede občas překvapit.

Podílet se přímo na vývoji asterisku je velmi, velmi náročné, protože zasahovat do takového velkého molochu mohou jen ti největší guru. Aby někdo mohl přímo zasahovat do zdrojového kódu projektu Asterisku a sám si jej přetvářet a vychytávat chyby, musí být hned trojnásobný guru. Guru v SIP, projektu Asterisk a jazyce C zároveň.
Bohužel ani tak není příliš pravděpodobné, že se jeho změny podaří protlačit do hlavní vývojářské větve, a to ze dvou důvodů. Jednak snadno ony změny mohou kolidovat s nějakou z tisíce dalších funkcí, které asterisk dělá a umí, a jednak se na tom nemusí shodnout důležití lidé ve firmě digium.
Většině lidí tedy nezbývá, než v případě záhadných problémů procházet fóra nebo zkoušet metodu pokus omyl. Není to něco, čemu bych držel palce ....

Pravda Asterisk zůstává nejpoužívanější, nejuniverzálnější a nejpropracovanější možností, jak si pořídit PBX, a díky velkému počtu uživatelů a projektů na něm závislým je to pro velké množství použití jistě cesta nejmenšího odporu. Pro spousty použití i nejlepší možné řešení vůbec ...

Jinak byl proveden živý úspěšný test webrtc (je to něco na způsob html sip klienta přímo ve webovém prohlížeči) na adrese http://apprtc.appspot.com Přednášející nicméně připustil, že zatím je webrtc s Asteriskem v podstatě nepoužitelné. Možná ale bude zajímavá budoucnost.
Více naše poznámky na tohle téma zde http://forum.odorik.cz/viewtopic.php?f=7&t=945&p=6556


15:00 Vývoj SW pro mobilní zařízení s Androidem
Ing. Jan Kaláb, IPEX a.s.,
Pod Androidem se vyvíjí v Javě, jen části kódů, u kterých je důležitá rychlost, lze napsat v jazyce C.
Celý proces vytváření aplikace se zdá být přímočařejší a jednodušší než u Iphonu.

Bohužel souvislost mezi voláním přes internet a programováním pro android je zde opět velmi vágní.
Autor přestože pracuje pro VoIP operátora Ipex, nezkoušel jiný SIP klient než ten, který je dodáván přímo s Androidem.
Závěr a celkový pocit? Pokud byste stejnou dobu strávili pročítáním zdejšího fóra nebo třeba telefonujeme.cz nebo jiných dobrých zdrojů na internetu, pravděpodobně se za stejnou dobu výše vašich znalostí z VoIP zvýší podobným způsobem jako při návštěvě tohoto semináře.

Na všechny promítané slidy ze všech přednášek se můžete podívat zde: http://www.ip-telefon.cz/program.html