Stránka 1 z 2
Kvalita hovoru na pevnou linku
Napsal: sob 15. pro 2012 14:53:04
od v6ak
U některých hovorů si protistrana stěžuje, že mě špatně slyší. Přijde mi, že je dost velká korelace s tím, jestli volám na mobil (obvykle si lidé nestěžují), nebo na pevnou linku (často si stěžují). Čím to může být?
Volám z mobilu Xperia Mini Pro (SK17i, neplést se starším U20i) s Androidem 4.0.4 programem CSipSimple. Nevidím korelaci s připojením (WiFi+Netbox (blízko antény), Vodafone HSDPA, Vodafone FUP). Vypadá to, že i s Vodafone FUP zavolám na mobil s dobrou kvalitou hlasu spíš než s kvalitnějším připojením (WiFi+Netbox, Vodafone HSDPA) na pevnou linku.
Re: Kvalita hovoru na pevnou linku
Napsal: sob 15. pro 2012 17:35:24
od ViR
v6ak píše:U některých hovorů si protistrana stěžuje, že mě špatně slyší. Přijde mi, že je dost velká korelace s tím, jestli volám na mobil (obvykle si lidé nestěžují), nebo na pevnou linku (často si stěžují). Čím to může být?
Jaký máte na tom "androidím šrotu"

nastavený kodek? Pokud něco jiného než G.711a (PCMA) tak by to mohlo být tím.... Jinak jakýkoli Android je zatím spíše, pokud se týká VoIP, sázka na náhodu
(problém s kvalitou HW x SW z pohledu zpracování zvuku), než 100% předvídatelný výsledek.... Pravda je prostě taková, že tak jak umí zracovat VoIP čtyři pět let staré symbianové Nokie, tak to patrně zatím neumí žádný androidí telefon

Re: Kvalita hovoru na pevnou linku
Napsal: sob 15. pro 2012 17:44:17
od v6ak
V obou případech mám nejvyšší prioritu pro G729 8 kHz. S tím by IMHO neměly být problémy. A kdyby ano, proč by to fungovalo dobře při volání na mobil?
Re: Kvalita hovoru na pevnou linku
Napsal: sob 15. pro 2012 17:49:59
od Pitomec
Na SE Xperia Pro (MK16i) používám vestavěného klienta v ICS a bezproblémů jak na Wi-Fi (UPC), tak 3G Vodafone.
Re: Kvalita hovoru na pevnou linku
Napsal: sob 15. pro 2012 18:05:57
od luky
csipsimple má spoustu nastavení, v tomto je nejlepší, hlavně když se přepnete do expertního módu, ale subjektivně co do kvality zvuku jsem s ním nebyl spokojen
Re: Kvalita hovoru na pevnou linku
Napsal: sob 15. pro 2012 20:09:53
od ViR
v6ak píše:V obou případech mám nejvyšší prioritu pro G729 8 kHz. S tím by IMHO neměly být problémy. A kdyby ano, proč by to fungovalo dobře při volání na mobil?
1. Pokud si to dobře vybavuji, tak právě u G.729 je častěji referována nižší hlasitost u protistrany (někdy u obou).
2. Mobilní síť používá mnohem více různých korekcí a opravných mechanismů než pevná, takže to prostě může být nějak vykompenzované...
Re: Kvalita hovoru na pevnou linku
Napsal: sob 15. pro 2012 20:34:14
od v6ak
Vestavěný klient patrně neumí echo cancelation. Vyzkoušel jsem si to voláním na *081. CSipSimple to zvládá mnohem lépe.
ViR: Díky za info. Na wiki se doporučuje právě tento kodek, tak jsem ho použil.
Koukám, že PCMA používá 64 kbps. Co se stane v pomalejší síti? Popř. jaká je tam vhodná alternativa?
EDIT: Jde mi o to, že ne vždy je dostupné UMTS. V ČR máme na mnohých místech LTE - leda tak EDGE.
EDIT2: Mám zkoušet kodek GSM? Intuice říká, že by to mohla být stejná kvalita jako při volání přes GSM síť (a tedy good enough), specifikace píše o neuvěřitelně malém bitrate.
Re: Kvalita hovoru na pevnou linku
Napsal: sob 15. pro 2012 21:26:02
od ViR
G.711 má datovou náročnost na VoIP kolem 80 kbit/s, respektive "lehce přes". G.729 či GSM kodek potřebují kolem 32 kbit/s. GSM kodek zpravidla dává horší kvalitu než G.729a a oba dva tyto kompresní kodeky dávají nižšší kvalitu než nekompresní bezztrátový kodek G.711. Navíc G.711 se používá v mezioperátorském provozu (na VoIP i v PSTN sítích), čili je to něco jako "kvalitativní etalon". Ovšem ta datová spotřeba, tedy nějakých řeněme 82/82 kbit/s (záleží trochu, na jaké aplikační vrstě se to měří) je značná. Ale při volání přes WiFi není co řešit.
Jinak, na EDGE, nebo dokonce v GPRS, si na
kvalitní VoIP nechte zajít chuť. Tam se totiž šířka přenosového kanálu mění podle zatížení sítě v dosahu příslušné BTS, a to tak, že skokově přidělováním nebo odebíráním hlasových kanálů (těch je sedm) na dané nosné pro datový přenos. Vliv má i vzdálenost od vysílače atd. Upstream (směr od mobilního telefonu) je přitom vždy ořezáván více, než downstream. Takže může nastat situace, že na EDGE upstramu dostanete k dispozici třeba jen kolem cca nějakých 13 kbit/s (jeden kanál), zatímco na downstreamu to jede ještě pro G.729 nebo GSM kodek bezproblémových 48 kbit/s. Výsledek je, že vy slyšíte normálně, zatímco protistraně neposlouchatelně koktáte.... Je tam také dost velká latence.
Pro mobilní data mimo 3G (tedy na EDGE nebo GPRS) se hodí jedině tak proprietární Fring, který skutečně dokáže i při "rychlosti" 12/12 kbit/s přenést nekoktající hlas. Ale v kvalitě tak na úrovni kodeku G.723 ("Měřeno" ušima

). Tedy nic moc. Ale třeba v rámci rodiny je to při použití někde na venkově při nezatížené GSM síti použitelné bez větších problémů.
Jo, GSM kodek - ten s dneší GSM sítí nemá vůbec nic společného. V ní jsou dnes používány podstatně kvalitnější kodeky. Třeba EFR nebo AMR.
Re: Kvalita hovoru na pevnou linku
Napsal: ned 16. pro 2012 10:09:51
od v6ak
Tak jsem zkusil v CSipSimple povolit jen PCMU a PCMA a volat na mobil přes Wi-Fi. Wi-Fi AP byl vzdálen cca dva metry (pravda, tiskárna v cestě). Druhá strana si stěžovala, že špatně slyší, což se ani u VodaFUP s G729 při hovoru na mobil nestávalo. Zkusil jsem tedy provést na tom místě měření přes ADSL.cz. Zvolil jsem pomalejší a přesnější test a prohlížeč z Androidu (Firefox to shazovalo, Operu Mobile mám mimo provoz, Opera Mini by měřila kvalitu připojení jejich proxy serverů). Naměřil jsem ping 21ms, download kolem 4Mbps a upload kolem 12Mbps. (Ano, opravdu upload > download.) Připojení je od Netboxu. Čím to může být?
Ad GSM: Díky za upozornění. Z toho, co jsem vygooglil, to tak vypadalo.
Re: Kvalita hovoru na pevnou linku
Napsal: ned 16. pro 2012 11:34:05
od luky
ještě to může být problém s procesorem, pamětí... je tam vyšší datový tok. Nebo je to bug Jen pro váš typ telefonu. Určitě by pomohlo vzít jiný mobil s výkonným procesorem a dostatkem pamětí a znovu zkusit. Zkuste něco jiné než Csipsimple. Třeba taky pomůže místo Androidu třeba cyanogenmod vyladěný pro váš typ telefonu (na
www.xda-developers.com)