Odorik a AODT
Napsal: čtv 27. pro 2012 19:12:04
Na internetu se objevila zpráva o tom, že Odorik byl přijat za člena AODT. Gratuluji. Projeví se toto přijetí nějak v cenách volání do sítí operátorů AODT (peering)? Díky.
Obávám se, že na to je možná mírně předčasné odpovídat. Záleží to totiž na peeringových dohodách s jednotlivými operátory, do čehož AODT z hlediska cenové politiky zásadně nezasahuje.Hooonza píše:Na internetu se objevila zpráva o tom, že Odorik byl přijat za člena AODT. Gratuluji. Projeví se toto přijetí nějak v cenách volání do sítí operátorů AODT (peering)? Díky.
Kdysi jsme takovou uzavřenou skupinu u VOXu vytvořili. Ani už nevím kolik je to přesně let. Bylo to v době, kdy ještě někteří měli pevné linky, ale už začínali uvažovat o rušení (VoIP byla dobrá alternativa třeba pro volání na úřady), v době, kdy se začínal rozšiřovat net, v době kdy mobilní služby byly ještě hodně drahé. Pár nás ještě stihlo koupit neblokované zařízení PAP2T (někteří už blokované) a dokonce v té době měl VOX akci na přenos čísla "zadarmo" - prachy se převedly na kredit. Takže mám jedno číslo převedené. Celkově to kolem mne bylo tak do 10 lidí.ViR píše:Jenže dnes a v posledních letech je docela častý problém, že vznikají určité uživatelské skupiny, které vůbec "nekonzumují" placené služby, jen volají mezi sebou zdarma. Ale samozřejmě zatěžují prostředky operátora. (V rámci některých služeb/sítí toto dělalo až 3/4 hovorů!) Jenže to samozřejmě z hlediska nákladů není zadarmo.
Takže převažuje názor, že je lépe i volání v rámci peeringů zpoplatňovat (neb peering zdarma je výhoda jen pro některé účastníky, a ostatní v podstatě "diskriminuje", protože nesou i část nákladů těch zdarma volajících), aby nebylo nutno zavádět paušály.
(Ostatně, i v AODT jsou operátoři, kteří mají zpoplatněno i volání ve vlastní síti.)
Ano. A i to je jeden z důvodů, proč už několik let VoIP operátoři nedělají mezi sebou nové, pro uživatele bezplatné, peeringy. Protože marketingový efekt už není tak potřebný a pak by hrozilo větší nebezpečí, že v budoucnu budou muset něco "nepopulárně" zdražit. Viz výše. Obecnou preferencí prostě je, případnou úsporu na jednom či několika směrech "rozpustit" všem účastníkům. Zvláště, když ta úspora z propojení vůbec nemusí být, nebo je jen dočasná.Pitomec píše:On je celkově problém s tím, že jak se lidem jednou nabídne něco zadarmo (a lidi si na to zvyknou), tak je velmi těžké to pak zpoplatnit, byť k tomu jsou třeba pádné důvody.
xsouku04 píše:Další věc je že v roce 2013 a následujicích letech výrazně klesnou ceny volání mobil<->mobil. Pro část lidí tedy úspora, kterou mohou dosáhnout díky VoIP přestane být nadobro zajímavá
Pitomec píše:Jenomže tyto skupiny jsou dost často něčím podmíněny, třeba zaměstnaneckým poměrem v určité firmě nebo instituci apod., což taky ne každému vyhovuje,