Stránka 1 z 2

Nefunkcni VOIP pres 3G

Napsal: čtv 25. črc 2013 21:38:56
od 0re1
Pokousel jsem se rozchodit Odorik VOIP pres 3G u Tesco Mobile, ale neuspesne. Telefon Nokia N8 mi pise: "Sluzba odorik neni k dispozici", pricemz, pokud se pokusim pripojit s telefonem pres wifi, tak jede VOIP pres protokol SIP bez problemu(pouzivam integrovaneho Nokia SIP klienta). Nevite nekdo v cem by mohl byt problem? FUP limit jsem nevycerpal, takze by mi nemeli blokovat zadne zony. Je potreba nekde neco nastavit? Pokud ne, jak mam provadet diagnostiku?
Diky.

Re: Nefunkcni VOIP pres 3G

Napsal: čtv 25. črc 2013 22:15:04
od Hooonza
Jindy (ne přes Tesco) Vám to fungovalo normálně? Máte 3G pro VoIP povoleno (Nastavení/Připojení/Nastavení administr./Nastavení internetu/Advanced VoIP Settings/VoIP services/Odorik/Profile settings/AWCDMA musí být na "On") ?

Re: Nefunkcni VOIP pres 3G

Napsal: čtv 25. črc 2013 22:29:38
od 0re1
Hooonza píše:Jindy (ne přes Tesco) Vám to fungovalo normálně? Máte 3G pro VoIP povoleno (Nastavení/Připojení/Nastavení administr./Nastavení internetu/Advanced VoIP Settings/VoIP services/Odorik/Profile settings/AWCDMA musí být na "On") ?
Odorika z mobilu zkousim pres GPRS (EDIT: mysleno 3G, GPRS je preklep) poprve u Tesco Mobile, pres wifi to fungovalo. AWCDMA mam ON.

Re: Nefunkcni VOIP pres 3G

Napsal: čtv 25. črc 2013 23:17:41
od ViR
0re1 píše:Odorika z mobilu zkousim pres GPRS poprve u Tesco Mobile, pres wifi to fungovalo. AWCDMA mam ON.
Pokud přes GPRS, tak je to důvod.

GPRS = 2G
GPRS/EDGE = 2,5G
CDMA (či AWCDMA) = 3G

Telefony Nokia neumějí přes nativního klienta volat přes 2G (tam to je problém i z hlediska šířky pásma) ani přes 2,5G (tam zejména kvůli latenci a možnosti, že VoIP hovor bude vzhledem k nižší datové prioritě kdykoli přerušen). Použitelné je skutečně pouze 3G, což je podmínka nutná, nikoli však dostačující. Problémem například může být NAT na cestě, SIP ALG a další.

Re: Nefunkcni VOIP pres 3G

Napsal: čtv 25. črc 2013 23:48:37
od 0re1
ViR píše:
Pokud přes GPRS, tak je to důvod.
GPRS byl preklep...
ViR píše: Použitelné je skutečně pouze 3G, což je podmínka nutná, nikoli však dostačující. Problémem například může být NAT na cestě, SIP ALG a další.
Takze i pokud mam zaplaceny internet, kde se uvadi podpora VOIP, tak to nemusi znamenat podporu fungovani SIPu ze strany operatora kvuli tomu, jakou ma kde zrovna infrastrukturu?

SIP ALG - tim myslite co?

Re: Nefunkcni VOIP pres 3G

Napsal: pát 26. črc 2013 1:07:16
od ViR
0re1 píše:
ViR píše: Použitelné je skutečně pouze 3G, což je podmínka nutná, nikoli však dostačující. Problémem například může být NAT na cestě, SIP ALG a další.
Takze i pokud mam zaplaceny internet, kde se uvadi podpora VOIP, tak to nemusi znamenat podporu fungovani SIPu ze strany operatora kvuli tomu, jakou ma kde zrovna infrastrukturu? SIP ALG - tim myslite co?
VoIP není totožné se SIP. Je více protokolů, standardních (SIP, H.323, MGCP a pod.), proprietárních (Skype, Google talk, Viber), či něco mezi tím (IAX), jejichž prostřednictvím lze VoIP přenášet. V podstatě, jistotu "podpory VoIP" na straně ISP máte jen tehdy, pokud máte veřejnu IP adresu, což je v mobilních sítích výjimka, zpravidla za zvláštní příplatek. Jinak je to tak trochu mlžení, které maximálně říká, že ISP VoIP nijak úmyslně nesabotuje :-).

Standardně je v mobilních sítích, a dnes již bohužel čím dál častěji i v jiných, že z důvodu nedostatku adres IPv4 jsou účastníci připojeni k Internetu přes "vmezeřenou" neveřejnou síť operátora - LAN či WAN a na rozhraní internetu a této privátní sítě je nutné zajistit tzv. NAT (network address translation - překlad adres), a současně s nimi i správné směrování portů. To zajišťuje zařízení nazývané router. Obecně si SIP s NATem nerozumí úplně 100%, neboť byl původně navržen pro prostředí "čistého" internetu, a ne pro "tunelení" různými sítěmi, a navíc vzniklo několik způsobů, jak NAT realizovat. Ale vývojem IP ústředen (tzv. sipproxy či sipserverů) a vhodných SW či HW klientů se dosáhlo toho, že SIP zpravidla funguje i přes NAT, a to i vícenásobný.

Jenže bohužel nějací, s odpuštěním troubové, začali do routerů cpát funkci, tzv. SIP ALG (SIP Application Layer Gateway), která má jednak průchodu SIPu pomáhat, a to přepisováním hlaviček paketů (což je tak trochu hloupost, protože některé hodnoty potřebné pro korektní směrování v koncových bodech nemůže router znát), a jednak má mít i určitou obrannou funkci proti DoS útokům. A ve většině komerčně dodávaných routerů, zejména dodávaných k DSL připojení, je SIP ALG ve výchozím nastavení aktivní. Komerční velcí operátoři, kteří provozují sipproxy, datovou síť a dodávají účastníkům i domácí routery (např. TO2) to docela vítají, protože mají-li pod kontrolou celý řetězec své služby, byť částečně procházející "jejich" segmentem veřejného Internetu, lze to navzájem přizpůsobit tak, že s aktivním SIP ALG skutečně SIP VoIP funguje.

Ale zpravidla to navíc funguje ještě tak, že díky přepsání hlaviček SIP ALG v mnoha případech velice spolehlivě přestanou fungovat služby konkurenčních VoIP operátorů, což samozřejmě "molochům" vyhovuje, protože oni jsou formálně z obliga :-), a odstřelí přitom konkurenci. Takže nejlépe je, na routeru SIP ALG nemít, či zcela vypnout. Byť třeba Odorik, díky použití nestandardních portů netypických pro SIP, umožňuje toto "kurvítko paketů" dobře obejít, pokud nestandardní porty umí použít i klient, a pracuje tam, kde jiné služby selhávají.

Jinak je problém i v tom, že také různí (nejen) garážoví ISP umístí na rozhraní Internetu a svých sítí routery, kde čas od času někdo zapomene SIP ALG deaktivovat. Většinou jsou to jen takoví "zapracovaní technici" kteří se na to co je to SIP ALG zeptají stejně jako vy a o VoIP nemají ani páru... Jenže u nich je to, na rozdíl od vás, základní profesionální chyba.

Jinak, abych to shrnul, i když Nokie mají kvalitní SIP klienty, nejsou u nich bohužel plně konfigurovatelné porty. Ale ve většině případů se to i přes 3G rozchodit podařilo, problémy občas bývali v síti Vodafone. Jak to je s Tesco mobile ale netuším a neznám ani N8. Čili asi by to chtělo, nechat si přejít to nastavení někým, kdo v obdobném telefonu SIP používá, a zkusit i SIMku jiného operátora.

Re: Nefunkcni VOIP pres 3G

Napsal: pát 26. črc 2013 9:05:16
od 0re1
ViR píše: Jinak je problém i v tom, že také různí (nejen) garážoví ISP umístí na rozhraní Internetu a svých sítí routery, kde čas od času někdo zapomene SIP ALG deaktivovat. Většinou jsou to jen takoví "zapracovaní technici" kteří se na to co je to SIP ALG zeptají stejně jako vy a o VoIP nemají ani páru... Jenže u nich je to, na rozdíl od vás, základní profesionální chyba.
Operatori ve svych sitich vyuzivaji sluzeb garazovych ISP?
ViR píše: Jinak, abych to shrnul, i když Nokie mají kvalitní SIP klienty, nejsou u nich bohužel plně konfigurovatelné porty. Ale ve většině případů se to i přes 3G rozchodit podařilo, problémy občas bývali v síti Vodafone. Jak to je s Tesco mobile ale netuším a neznám ani N8.
Tesco Mobile by mel pouzivat sit O2.
Na moji Nokii mi prijde nabidka nastaveni pomerne bohata - muzu si nastavit port u registracniho serveru(aktualne nastaven na 5060), dale potom v nastaveni VOIP Start media port(49152) a End media port(65534). Krom toho vidim v nastaveni i neco jako SIP connectivity test URI a Provider bookmark URI.
ViR píše:Čili asi by to chtělo, nechat si přejít to nastavení někým, kdo v obdobném telefonu SIP používá, a zkusit i SIMku jiného operátora.
To je jak hledat jehlu v kupce sena - nikoho takoveho neznam :roll: - pomohlo by mi leda by se ozval nekdo, kdo ma toto uz vyresene treba u O2, tady na foru. Zkousel jsem SIM Vodafonu a stejny problem(internet mi jel, pres wifi mi to taky jelo). Existuje nejaka moznost, jak na mobilnim telefonu zjistit, co se deje - obdobne jako jsou CMD line nastroje na diagnostiku - mam tu nainstalovany Connectivity Analyzer, ale moc nevim, co bych tam mel kdyztak zadavat a jestli to umi vyresit muj problem.

Re: Nefunkcni VOIP pres 3G

Napsal: pát 26. črc 2013 9:29:21
od Georgius
Tesco mobile jsem tenhle měsíc testoval na chalupě, kde je jenom EDGE (=ne 3G) a do vyčerpání FUPu :mrgreen: Odorik fungoval, i když kvalita zvuku byla i s nejúspornějším kodekem zoufalá (výpadky i při delším bufferu atd), leč použitelná (za předpokladu, že jsem našel místo s lepším sinálem a zrovna nikdo jiný na BTSce nic nesosal).To vše ZTE Blade Cyanogen 7 (ekvivalent Androidu 2.x). Takže Tesco mobile je v tom nevinně ;-). Jedna z výhod VOIP klienta CSIPsimple je připravený profil pro Odorika, takže stačí vyplnit jméno a heslo a už to fičí. Před tím jsem zkoušel BleskMobil v Praze (3G), ale to jsem používal špatnou verzi CSIPsimple, z které autoři vykuchali onen nejúspornější kodek G729, takže zoufalá kvalita hovoru byla asi na vrub špatného kodeku (výhledově ještě vyzkouším).

Re: Nefunkcni VOIP pres 3G

Napsal: pát 26. črc 2013 9:35:47
od ViR
0re1 píše:Operatori ve svych sitich vyuzivaji sluzeb garazovych ISP?
Psal jsem "...(nejen) garážových..." :-D. Jinak přímo využívání jejich služeb (elektronických komunikací) tak nějak nepředpokládám, ale třeba právě O2 využívá celkem běžně v oblasti pevných linek "outsourcované" externí techniky, a to někdy i od ne zrovna špičkových firem. Takže možnost, že se to vyskytne i u mobilních služeb, nevylučuji.
0re1 píše:Tesco Mobile by mel pouzivat sit O2.
Na moji Nokii mi prijde nabidka nastaveni pomerne bohata - muzu si nastavit port u registracniho serveru(aktualne nastaven na 5060), dale potom v nastaveni VOIP Start media port(49152) a End media port(65534). Krom toho vidim v nastaveni i neco jako SIP connectivity test URI a Provider bookmark URI.
Zkuste místo portu 5060 nastavit u registračního serveru pro Odorik 443 nebo 6688. Případně typ přenosu zkuste změnit na TCP. Jinak, co myslím Nokie (třeba má stará již šuplíková E51) neumí, a někdy to může být problém, to je změna jejího lokálního SIP portu, který je také nastaven na 5060.

Re: Nefunkcni VOIP pres 3G

Napsal: pát 26. črc 2013 11:14:38
od 0re1
Nic z toho nepomohlo, co ted?