0re1 píše:ViR píše: Použitelné je skutečně pouze 3G, což je podmínka nutná, nikoli však dostačující. Problémem například může být NAT na cestě, SIP ALG a další.
Takze i pokud mam zaplaceny internet, kde se uvadi podpora VOIP, tak to nemusi znamenat podporu fungovani SIPu ze strany operatora kvuli tomu, jakou ma kde zrovna infrastrukturu? SIP ALG - tim myslite co?
VoIP není totožné se SIP. Je více protokolů, standardních (SIP, H.323, MGCP a pod.), proprietárních (Skype, Google talk, Viber), či něco mezi tím (IAX), jejichž prostřednictvím lze VoIP přenášet. V podstatě, jistotu "podpory VoIP" na straně ISP máte jen tehdy, pokud máte veřejnu IP adresu, což je v mobilních sítích výjimka, zpravidla za zvláštní příplatek. Jinak je to tak trochu mlžení, které maximálně říká, že ISP VoIP nijak úmyslně nesabotuje

.
Standardně je v mobilních sítích, a dnes již bohužel čím dál častěji i v jiných, že z důvodu nedostatku adres IPv4 jsou účastníci připojeni k Internetu přes "vmezeřenou" neveřejnou síť operátora - LAN či WAN a na rozhraní internetu a této privátní sítě je nutné zajistit tzv. NAT (network address translation - překlad adres), a současně s nimi i správné směrování portů. To zajišťuje zařízení nazývané router. Obecně si SIP s NATem nerozumí úplně 100%, neboť byl původně navržen pro prostředí "čistého" internetu, a ne pro "tunelení" různými sítěmi, a navíc vzniklo několik způsobů, jak NAT realizovat. Ale vývojem IP ústředen (tzv. sipproxy či sipserverů) a vhodných SW či HW klientů se dosáhlo toho, že SIP zpravidla funguje i přes NAT, a to i vícenásobný.
Jenže bohužel nějací, s odpuštěním troubové, začali do routerů cpát funkci, tzv. SIP ALG (SIP Application Layer Gateway), která má jednak průchodu SIPu pomáhat, a to přepisováním hlaviček paketů
(což je tak trochu hloupost, protože některé hodnoty potřebné pro korektní směrování v koncových bodech nemůže router znát), a jednak má mít i určitou obrannou funkci proti DoS útokům. A ve většině komerčně dodávaných routerů, zejména dodávaných k DSL připojení, je SIP ALG ve výchozím nastavení aktivní. Komerční velcí operátoři, kteří provozují sipproxy, datovou síť a dodávají účastníkům i domácí routery (např. TO2) to docela vítají, protože mají-li pod kontrolou celý řetězec své služby, byť částečně procházející "jejich" segmentem veřejného Internetu, lze to navzájem přizpůsobit tak, že s aktivním SIP ALG skutečně SIP VoIP funguje.
Ale zpravidla to navíc funguje ještě tak, že díky přepsání hlaviček SIP ALG v mnoha případech velice spolehlivě přestanou fungovat služby konkurenčních VoIP operátorů, což samozřejmě "molochům" vyhovuje, protože oni jsou formálně z obliga

, a odstřelí přitom konkurenci. Takže nejlépe je, na routeru SIP ALG nemít, či zcela vypnout. Byť třeba Odorik, díky použití nestandardních portů netypických pro SIP, umožňuje toto "kurvítko paketů" dobře obejít, pokud nestandardní porty umí použít i klient, a pracuje tam, kde jiné služby selhávají.
Jinak je problém i v tom, že také různí (nejen) garážoví ISP umístí na rozhraní Internetu a svých sítí routery, kde čas od času někdo zapomene SIP ALG deaktivovat. Většinou jsou to jen takoví "zapracovaní technici" kteří se na to co je to SIP ALG zeptají stejně jako vy a o VoIP nemají ani páru... Jenže u nich je to, na rozdíl od vás, základní profesionální chyba.
Jinak, abych to shrnul, i když Nokie mají kvalitní SIP klienty, nejsou u nich bohužel plně konfigurovatelné porty. Ale ve většině případů se to i přes 3G rozchodit podařilo, problémy občas bývali v síti Vodafone. Jak to je s Tesco mobile ale netuším a neznám ani N8. Čili asi by to chtělo, nechat si přejít to nastavení někým, kdo v obdobném telefonu SIP používá, a zkusit i SIMku jiného operátora.