Kabek píše:Běžně by mělo stačit si kvalitu internetu otestovat pomocí obyčejného ping.
S tímto názorem nelze jednoznačně v případě VoIP souhlasit! V případě "ping" testu se posílá jeden paket za cca vteřinu. To je ale padesátkrát méně jak u VoIP!!! To, co vyjde z "ping" testu je srovnatelné s hodnotou RTT v SIP testu, nic to nevypovídá o reálné ztrátě paketů při hovoru ani o jitteru....
Ne jednou jsem se setkal se stavem, kdy "ping" byl v pohodě, ale stejně hovor koktal v důsledku ztrát paketů. Opačně - "ping" avizoval i 8 % ztrátovost a hovor při G711a byl zcela v pořádku, bez zadrhávání nebo koktání....
Díky SIPTESTu se opravdu internet otestuje v nasimulovaných podmínkách jako při hovoru.
Ano je to tak. Je možné mít dobrý ping a přitom špatný hovor. Pak je třeba použít siptest. Obrácený případ, že by byl špatný ping, ale hovory by byly v pořádku je ale mnohem vzácnější. Ping má navíc tu výhodu, že ping zná každý poskytovatel internetu, a pokud mu zkopírujete měření pingu, vaše stížnost na kvalitu hned vypadá podstatně věrohodněji. A pokud zrovna nemáte zavirovaný počítač, který se zrovna snaží spamovat celý svět, pravděpodobnost, že by u poskytovatele internetu bylo vše v pořádku, je mizivá. Napsat vašemu poskytovateli internetu "zlobí mi internet", je hodně nevěrohodné a pravděpodobnost, že se tím začne zabývat, je nízká. Symptom "zlobí mi internet" se totiž běžně projevuji u zavirovaných počítačů i jiných závad.
Pokud mu ale napíšete: Mám ztrátovost paketů chvílemi až 10 %, připojen je jediný počítač, na kterém jsem provedl kontrolu proti virům a restart routeru bez zlepšení. A přiložíte, co jste naměřili, je to pak o něčem jiném.
Předkládat siptest pak může být zbytečná zátěž na technika poskytovatele, ale jako podpůrný se může též hodit.
Tedy pokud lze nekvalitu internetu prokázat špatným pingem, je to preferovaný způsob.
Pokud nikoli, je nutné přiložit i siptest.