Problémy s hovory 29.1. (neděle) dopoledne
Problémy s hovory 29.1. (neděle) dopoledne
Zdravím, zajímalo by mne, jestli ještě někdo jiný zaznamenal problémy s kvalitou hovorů 29.1. v dopoledních hodinách, okolo 10:30 (a co na to Odorik ;) ). V tu dobu jsem zkoušel telefonovat 4x - 3 odchozí a 1 příchozí hovor, z PC do VTS, vždy na stejné geografické číslo (call ID´s 39492264, 39492398, 39492426, 39492548) a odchozí hovory dopadly vždy tak, že já jsem slyšel bezvadně, protistraně ale vypadávaly slabiky i větší části slov - nedalo se to použít; příchozí hovor se sice spojil, ale neslyšeli jsme se vůbec. Telefonní přístroj na druhé straně byl v pořádku (ověřeno, hovor jinam bez problému). Cca po půl hodině jsem volal jinam a již bez problémů. Na mé straně byla konfigurace stále nezměněna (SJphone na Debianu, osvědčeně funkční). Jediné, čeho jsem si všiml - na daném PC je stále puštěný monitoring síťového provozu (xosview) - bylo to, že za normálních okolností je při hovoru poměr dat ven:dovnitř cca 50:50, když to zlobilo, tak směrem ke mně teklo podstatně méně paketů než ven (jiný přenos současně neběžel); přitom obecně tok dat odjinud byl bez problémů (bezprostředně poté jsem zkusil jiný audiostream).
Re: Problémy s hovory 29.1. (neděle) dopoledne
P.S. - jen abych předešel ev. dotazu: na daném místě vše dlouhodobě fungovalo bez problémů, mizerný router tam není a když jsem psal o bezproblémovém toku dat jinam, myslel jsem tím, že propustnost, ping, ztrátovost paketů i jitter byly bezproblémové.
- xsouku04
- Administrátor
- Příspěvky: 8526
- Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Problémy s hovory 29.1. (neděle) dopoledne
Pokud se vyskytnou potíže, vždy doporučuji zkusit změřit kvalitu internetu pomocí příkazu ping.
Důležité je měřit právě během problematického hovoru.
Návod je zde.
http://www.odorik.cz/w/internet
Je třeba tyto potíže vyloučit jako první. A měření je rychlé, pohodlné a jednoznačné.
Pokud měření ukáže kolísání doby odezvy nebo ztracené pakety je problém naprosto jasný.
Pokud se kvalita internetu ukáže jako OK, zkusil bych zavolat někam jinam. Třeba krátce na mobil, nebo na naši infolinku v síti.
*300116 a můžete se navzájem pobavit o tom jak dobře se slyšíte. Potíže může mít též operátor přes kterého je směrován hovor na pevnou linku. (velmi vzácné, spíše se to stává při volání do zahraničí) Máme více různých operátorů k dispozici a v případě potíží to můžeme změnit.
Překvapivě často bývá potíž v překřičeném mikrofonu, i když to určitě nebude váš případ. Lidi si pak myslí, že nejsou dobře slyšet a přitom jsou slyšet právě až moc
Potíže u nás jsou opravdu velmi vzácné a co se týče koktání tak nevím o jediným případu. Většinou máme potíž s tím, že se třeba nedá dovolat vůbec.
Neznamená to že potíže neexistují. Samozřejmě možné je všechno.
Zpravidla jednou do roka mají potíže i páteřní internetové spoje jako např. UPC<->master internet a pod. Takže vyloučit se opravdu nedá nic a je třeba všechno měřit.
Pokud je vše v pořádku, nikdo nepozná, že voláte z internetu. Pokud to v pořádku není, vždy se dá přijít na to v čem je problém a navrhnout řešení.
Důležité je měřit právě během problematického hovoru.
Návod je zde.
http://www.odorik.cz/w/internet
Je třeba tyto potíže vyloučit jako první. A měření je rychlé, pohodlné a jednoznačné.
Pokud měření ukáže kolísání doby odezvy nebo ztracené pakety je problém naprosto jasný.
Pokud se kvalita internetu ukáže jako OK, zkusil bych zavolat někam jinam. Třeba krátce na mobil, nebo na naši infolinku v síti.
*300116 a můžete se navzájem pobavit o tom jak dobře se slyšíte. Potíže může mít též operátor přes kterého je směrován hovor na pevnou linku. (velmi vzácné, spíše se to stává při volání do zahraničí) Máme více různých operátorů k dispozici a v případě potíží to můžeme změnit.
Překvapivě často bývá potíž v překřičeném mikrofonu, i když to určitě nebude váš případ. Lidi si pak myslí, že nejsou dobře slyšet a přitom jsou slyšet právě až moc

Potíže u nás jsou opravdu velmi vzácné a co se týče koktání tak nevím o jediným případu. Většinou máme potíž s tím, že se třeba nedá dovolat vůbec.

Zpravidla jednou do roka mají potíže i páteřní internetové spoje jako např. UPC<->master internet a pod. Takže vyloučit se opravdu nedá nic a je třeba všechno měřit.
Pokud je vše v pořádku, nikdo nepozná, že voláte z internetu. Pokud to v pořádku není, vždy se dá přijít na to v čem je problém a navrhnout řešení.
Re: Problémy s hovory 29.1. (neděle) dopoledne
Máte pravdu. Poslat ping na sip.odorik.cz během problematického hovoru mne nenapadlo a napadnout mne to samozřejmě mohlo. (Je tedy fakt, že to je minimální datový tok a neřekne to mnoho o tom, *kde* je eventuální problém v síti, ale jistě to pomůže.) Ten návrh zavolat na *300116 je taky užitečný. Poučení pro příště, i když raději bych to nepotřeboval ;)
Poznámka: ten návod na http://www.odorik.cz/w/internet, co na něj odkazujete, má drobnou chybu: vyzývá k napsání "ping www.odorik.cz -t", což je něco jiného než "ping sip.odorik.cz -t", o kterém se píše níže (tedy alespoň nslookup mi to tvrdí ;)) /Obával bych se, že ten, kdo potřebuje takovýhle návod, by to nemusel prohlédnout./
Jen ještě otázka na zdejší znalce SIP komunikace, čistě pro mou orientaci - jedné věci (obecně) nerozumím. Situace:
1. SJphone je jediná aplikace, která komunikuje s vnější sítí.
2. Vidím, že směrem dovnitř jde citelně menší tok než směrem ven (obvykle je to tak 50:50 a v čase vyrovnané, v tomhle případě to bylo řekněme 20:80 a velmi nerovnoměrné).
3. Přesto si na nesrozumitelnost stěžuje protistrana.
Když bych špatně slyšel já, přišlo by mi to přirozené - ale jak může (ryze teoreticky) vzniknout výše popsaný efekt?
Poznámka: ten návod na http://www.odorik.cz/w/internet, co na něj odkazujete, má drobnou chybu: vyzývá k napsání "ping www.odorik.cz -t", což je něco jiného než "ping sip.odorik.cz -t", o kterém se píše níže (tedy alespoň nslookup mi to tvrdí ;)) /Obával bych se, že ten, kdo potřebuje takovýhle návod, by to nemusel prohlédnout./
Jen ještě otázka na zdejší znalce SIP komunikace, čistě pro mou orientaci - jedné věci (obecně) nerozumím. Situace:
1. SJphone je jediná aplikace, která komunikuje s vnější sítí.
2. Vidím, že směrem dovnitř jde citelně menší tok než směrem ven (obvykle je to tak 50:50 a v čase vyrovnané, v tomhle případě to bylo řekněme 20:80 a velmi nerovnoměrné).
3. Přesto si na nesrozumitelnost stěžuje protistrana.
Když bych špatně slyšel já, přišlo by mi to přirozené - ale jak může (ryze teoreticky) vzniknout výše popsaný efekt?
- xsouku04
- Administrátor
- Příspěvky: 8526
- Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Problémy s hovory 29.1. (neděle) dopoledne
Je velmi velmi pravděpodobné, že jestli pingám sip.odorik.cz nebo http://www.odorik.cz dostanu stejné výsledky. Je to ve stejné serverovně ze stejného rozsahu ip adres. Korektnější je ale to provádět přímo na sip.odorik.cz. Drobných nepřesností je tam více, co bych už dnes udělal jinak.
Co se týče podivných výsledků co dával xosview. Ano mělo by to být tak, že pokud špatně slyšíte vy, měl by být problémový download (tedy trochu menší množství dat), pokud protistrana tak upload (out). Možná vysvětlení.
- nějaká aplikace o které nevíte využívala váš upload a tím byl přetížen. Proto jste měl poměr upload mnohem větší než download a protistrana Vás špatně slyšela. Upload mohlo způsobit např. i Opera prohlížeč, ve které jste něco ztáhnul např. z torentu. Běžně se torenty používají i pro šíření opensource programů, váš upload mohl tak v tu chvíli používat jiní uživatelé. Mohl to být samozřejmě jakýkoli jiný program nebo aplikace. Přetížit upload je mnohem snadnější než download, protože velká část internetů (nejvíce asi ADSL) má asymetrické rychlosti.
Možná je to i jinak, ale tohle vysvětlení mi zní logicky. Škoda, že jste si nepoznačil konkrétní údaje.
Co se týče podivných výsledků co dával xosview. Ano mělo by to být tak, že pokud špatně slyšíte vy, měl by být problémový download (tedy trochu menší množství dat), pokud protistrana tak upload (out). Možná vysvětlení.
- nějaká aplikace o které nevíte využívala váš upload a tím byl přetížen. Proto jste měl poměr upload mnohem větší než download a protistrana Vás špatně slyšela. Upload mohlo způsobit např. i Opera prohlížeč, ve které jste něco ztáhnul např. z torentu. Běžně se torenty používají i pro šíření opensource programů, váš upload mohl tak v tu chvíli používat jiní uživatelé. Mohl to být samozřejmě jakýkoli jiný program nebo aplikace. Přetížit upload je mnohem snadnější než download, protože velká část internetů (nejvíce asi ADSL) má asymetrické rychlosti.
Možná je to i jinak, ale tohle vysvětlení mi zní logicky. Škoda, že jste si nepoznačil konkrétní údaje.
Re: Problémy s hovory 29.1. (neděle) dopoledne
:) OK. (To jsem samozřejmě nevěděl. Viděl jsem jen jinou IP.)xsouku04 píše:Je velmi velmi pravděpodobné, že jestli pingám sip.odorik.cz nebo http://www.odorik.cz dostanu stejné výsledky. Je to ve stejné serverovně ze stejného rozsahu ip adres.
Tohle vysvětlení je sice logické, ale bohužel nemožné ... Když píšu "SJphone je jediná aplikace, která komunikuje s vnější sítí.", opravdu si za tím stojím. Skutečně vím /v problémových okamžicích jako byl tento zcela jednoznačně, protože se zvlášť podívám/, co se na mém stroji děje. Myslím, že víte dobře sám (někde jste se tu tuším kdysi zmínil, že máte nainstalovaný Arch Linux), že na *nixových systémech to není vůbec obtížné.xsouku04 píše:- nějaká aplikace o které nevíte využívala váš upload a tím byl přetížen.
To máte samozřejmě pravdu. I tohle připojení je asymetrické, i když je to komunitní optická síť, ne ADSL.xsouku04 píše:Přetížit upload je mnohem snadnější než download, protože velká část internetů (nejvíce asi ADSL) má asymetrické rychlosti.
No jo. Já vím. To je jak s tím pingem. Prostě jsem v daný okamžik přece jen primárně řešil ten věcný problém, kvůli kterému jsem telefonoval (pak jsem to zvládl s pomocí mobilu).xsouku04 píše:Škoda, že jste si nepoznačil konkrétní údaje.
Re: Problémy s hovory 29.1. (neděle) dopoledne
"P.S."
Doufám tedy, že tuhle informaci nebudu v budoucnu potřebovat ;), nicméně: Jaké konkrétní údaje o přenosu ap. jsou tedy pro ev. diagnostiku problému pro vás nejzajímavější, abych se na ně ev. podíval a zaznamenal je?
Doufám tedy, že tuhle informaci nebudu v budoucnu potřebovat ;), nicméně: Jaké konkrétní údaje o přenosu ap. jsou tedy pro ev. diagnostiku problému pro vás nejzajímavější, abych se na ně ev. podíval a zaznamenal je?
- xsouku04
- Administrátor
- Příspěvky: 8526
- Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Problémy s hovory 29.1. (neděle) dopoledne
Mám dotaz. Podle čeho přesně soudíte, že "SJphone je jediná aplikace, která komunikuje s vnější sítí." ?
Jaké další zařízení nebo počítače byly připojeny v lokální síti? Nedělá ono linuxový počítač např. router ?
Jaké další zařízení nebo počítače byly připojeny v lokální síti? Nedělá ono linuxový počítač např. router ?
Re: Problémy s hovory 29.1. (neděle) dopoledne
Dobrý den,
taky jsem měl stejný problém ale nejen v neděli ale i včera, Já slyšel zase protistranu špatně a ona mě dobře. Uvidím jestli to přetrvává nebo ne během tohoto týdne a když tak napíšu na Odorik.
taky jsem měl stejný problém ale nejen v neděli ale i včera, Já slyšel zase protistranu špatně a ona mě dobře. Uvidím jestli to přetrvává nebo ne během tohoto týdne a když tak napíšu na Odorik.
- xsouku04
- Administrátor
- Příspěvky: 8526
- Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Problémy s hovory 29.1. (neděle) dopoledne
Pokud se to vyskytne tak proveďte měření podle http://www.odorik.cz/w/internet . Můžete zavolat na *300100 nebo *300116 takže modeme moci posoudit jak se slyšíme.RFx píše:Dobrý den,
taky jsem měl stejný problém ale nejen v neděli ale i včera, Já slyšel zase protistranu špatně a ona mě dobře. Uvidím jestli to přetrvává nebo ne během tohoto týdne a když tak napíšu na Odorik.