Přechod pod smlouvu k T-mobile vás může stát až 200 000 Kč?
Napsal: čtv 31. říj 2019 8:37:38
Vypadá to, že velcí operátoři své zákazníky, co jim podepsali smlouvu, dostatečně nechrání před přemrštěnými telefonními účty ve statisících.
Zde je popsán případ, kdy T-mobile chtěl po svém zákazníkovi zaplatit za jediný den provozu ukradeného telefonu v roamingu 250 000 Kč, které následně snížil na necelých 200 tisíc.
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/ukra ... domaci_lre
Mediální lynč je jediné, co na takové molochy zabírá ,navíc má pozitivní efekt v tom, aby se co nejvíce lidí dozvěděli o tomto nebezpečí. Zarážející ale je, že lidi v diskuzi mají tendenci spíše kritizovat daného užvatele, než nezodpovědnost T-mobile. Ano bylo rozumné si kartu zablokovat co nejdříve. Nebo alespoň zablokovat všechny placené služby kromě internetu, který se čerpá z balíčku. Tohle opomenutí by ale nemělo mít následky ve statisících. Je třeba mít ale na paměti, že kromě telefonu vám mohou ukrást i peníze a další věci, a pokud jste v zahraničí sám, okamžitá blokace prostě nemusí být možná. I při blokaci do hodiny by škody mohly být v desetisících. Škoda, že při podobných podvodech novináři nezveřejní přesná čísla, na která bylo voláno. Snaží se tím chránit soukromí zlodějů? Zajímalo by mne, jestli jsou to hovory v rámci Řecka, nebo do zahraničí. Obvykle to bývá do zahraničí.
Osobně věřím, že by u podobných smluv měli být vždy předem stanovené nějaké limity po dohodě se zákazníkem. Kdyby si T-mobile občas musel nějaké škody zaplatit ze svého, více by se jim snažil přecházet. Pokud se tím zákazník nechce zabývat, měli by se nějaké limity stanovit defaultně. Mohou být vysoké, ale měly by existovat. Běžným provozem totiž nelze v zóně 1 takovou částku vůbec provolat. A i kdyby jste telefonovali každý den několik hodin v zóně 2 nebo 3, účet ve statisících nelze jen tak snadno dosáhnout.
Jaké je to u Odoriku.
Možnosti kontrolovat hovory v roamingu jsou omezené. Informace o hovorech chodí s náhodným zpožděním obvykle několik hodin a teprve na základě těchto informací lze provést blokaci. Odorik provádí blokaci, pokud se kredit dostane k -500 Kč, ale díky tomuto zpoždění, které není navíc přesně definováno, mohou být škody také velmi značné.
Zákazníkům tak můžeme doporučit, aby přestože to běžně nedělají a není to ani nutné, si v případě pobytu v roamingu opravdu nastavili na SIM PIN a též nějakou ochranu v telefonu, jinak hrozí, že by zloděj mohl volat přímo z telefonu bez restartu. Po návratu ze zahraničí si PIN mohou opět vypnout.
U Odoriku může být dobré si zapnout volbu roamingu jen Evropa a okolí, která by měla omezovat hovory v roamingu jen v rámci navštívené země + do ČR. Podvodné hovory obvykle směrují do třetí země, a proto je pravděpodobné, že se jim vyhnete.
U Odoriku se zatím nic podobného nestalo. To ale neznamená, že se to stát nemůže. Škody byly maximálně v řádu tisíců a ještě nikdy to nebylo zneužito tak, že by zloděj/podvodník dostával provizi za volání na podvodná čísla z mobilních telefonů. Je to ale naprosto běžné pro VoIP, stane se to cca každý měsíc. Díky limitu je obvyklá škoda v řádech stokorun.
Jaké je to u skutečných předplacenek
Tam se cena a to, jestli hovor bude povolen, vyžaduje před začátkem každého hovoru, a to má operátor mnohem lépe pod kontrolou. Pokud byste se i tak dostali do mínusu, můžete si číslo přenést jinam a záporný kredit nechat u operátora. Operátor pravděpodobně zkusí portaci zamítnout kvůli zápornému kreditu (dělával to, i pokud byl kredit v mínusu i několik haléřů), ale stížnost na ČTÚ by to měla napravit. Dluhy či záporný kredit prý nejsou důvod k zabránění portace, i když je to běžná praxe, předpokládám, že právě z toho důvodu, že si na to ještě nikdo v ČR nestěžoval.
Drahé hovory může bez vašeho vědomí dělat i kdejaká aplikace, kterou jste si nainstalovali z google play! Tedy jistý si nemůže být vůbec nikdo. Google si sice po cca deseti letech uvědomil a nyní nově ne všem aplikacím povolí mít právo dělat odchozí hovory (jako důsledek zmizel z google play CSIPSimple a odorik callback), ale stále si nemůžete být úplně jisti už třeba proto, že jste si aplikaci mohli nainstalovat loni. A schvalovací procedura od googlu je stále děravá. Programy, kde to dává technický smysl, stále iniciovat hovory smějí, jen je schvalovací proces poněkud odpornější.
Zde je popsán případ, kdy T-mobile chtěl po svém zákazníkovi zaplatit za jediný den provozu ukradeného telefonu v roamingu 250 000 Kč, které následně snížil na necelých 200 tisíc.
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/ukra ... domaci_lre
Mediální lynč je jediné, co na takové molochy zabírá ,navíc má pozitivní efekt v tom, aby se co nejvíce lidí dozvěděli o tomto nebezpečí. Zarážející ale je, že lidi v diskuzi mají tendenci spíše kritizovat daného užvatele, než nezodpovědnost T-mobile. Ano bylo rozumné si kartu zablokovat co nejdříve. Nebo alespoň zablokovat všechny placené služby kromě internetu, který se čerpá z balíčku. Tohle opomenutí by ale nemělo mít následky ve statisících. Je třeba mít ale na paměti, že kromě telefonu vám mohou ukrást i peníze a další věci, a pokud jste v zahraničí sám, okamžitá blokace prostě nemusí být možná. I při blokaci do hodiny by škody mohly být v desetisících. Škoda, že při podobných podvodech novináři nezveřejní přesná čísla, na která bylo voláno. Snaží se tím chránit soukromí zlodějů? Zajímalo by mne, jestli jsou to hovory v rámci Řecka, nebo do zahraničí. Obvykle to bývá do zahraničí.
Osobně věřím, že by u podobných smluv měli být vždy předem stanovené nějaké limity po dohodě se zákazníkem. Kdyby si T-mobile občas musel nějaké škody zaplatit ze svého, více by se jim snažil přecházet. Pokud se tím zákazník nechce zabývat, měli by se nějaké limity stanovit defaultně. Mohou být vysoké, ale měly by existovat. Běžným provozem totiž nelze v zóně 1 takovou částku vůbec provolat. A i kdyby jste telefonovali každý den několik hodin v zóně 2 nebo 3, účet ve statisících nelze jen tak snadno dosáhnout.
Jaké je to u Odoriku.
Možnosti kontrolovat hovory v roamingu jsou omezené. Informace o hovorech chodí s náhodným zpožděním obvykle několik hodin a teprve na základě těchto informací lze provést blokaci. Odorik provádí blokaci, pokud se kredit dostane k -500 Kč, ale díky tomuto zpoždění, které není navíc přesně definováno, mohou být škody také velmi značné.
Zákazníkům tak můžeme doporučit, aby přestože to běžně nedělají a není to ani nutné, si v případě pobytu v roamingu opravdu nastavili na SIM PIN a též nějakou ochranu v telefonu, jinak hrozí, že by zloděj mohl volat přímo z telefonu bez restartu. Po návratu ze zahraničí si PIN mohou opět vypnout.
U Odoriku může být dobré si zapnout volbu roamingu jen Evropa a okolí, která by měla omezovat hovory v roamingu jen v rámci navštívené země + do ČR. Podvodné hovory obvykle směrují do třetí země, a proto je pravděpodobné, že se jim vyhnete.
U Odoriku se zatím nic podobného nestalo. To ale neznamená, že se to stát nemůže. Škody byly maximálně v řádu tisíců a ještě nikdy to nebylo zneužito tak, že by zloděj/podvodník dostával provizi za volání na podvodná čísla z mobilních telefonů. Je to ale naprosto běžné pro VoIP, stane se to cca každý měsíc. Díky limitu je obvyklá škoda v řádech stokorun.
Jaké je to u skutečných předplacenek
Tam se cena a to, jestli hovor bude povolen, vyžaduje před začátkem každého hovoru, a to má operátor mnohem lépe pod kontrolou. Pokud byste se i tak dostali do mínusu, můžete si číslo přenést jinam a záporný kredit nechat u operátora. Operátor pravděpodobně zkusí portaci zamítnout kvůli zápornému kreditu (dělával to, i pokud byl kredit v mínusu i několik haléřů), ale stížnost na ČTÚ by to měla napravit. Dluhy či záporný kredit prý nejsou důvod k zabránění portace, i když je to běžná praxe, předpokládám, že právě z toho důvodu, že si na to ještě nikdo v ČR nestěžoval.
Drahé hovory může bez vašeho vědomí dělat i kdejaká aplikace, kterou jste si nainstalovali z google play! Tedy jistý si nemůže být vůbec nikdo. Google si sice po cca deseti letech uvědomil a nyní nově ne všem aplikacím povolí mít právo dělat odchozí hovory (jako důsledek zmizel z google play CSIPSimple a odorik callback), ale stále si nemůžete být úplně jisti už třeba proto, že jste si aplikaci mohli nainstalovat loni. A schvalovací procedura od googlu je stále děravá. Programy, kde to dává technický smysl, stále iniciovat hovory smějí, jen je schvalovací proces poněkud odpornější.