Local SIP port - neustále se obsazuje
Local SIP port - neustále se obsazuje
Ahoj,
chtěl bych Vás poprosit o pomoc při řešení problému s Local SIP portem, který se neustále obsazuje.
Mám dvě domácnosti. V jedné mám Grandstream HT801 a v druhé HT701. V obou domácnostech mám i rozdílnou statickou veřejnou IPv4, kterou s nikým nesdílím. I přes to 1x měsíčně přestane jeden z Grandstreamů fungovat, protože Local SIP port se obsadí a já ho musím změnit. Odpojení od elektrické energie pomůže jen zřídka kdy, výjimečně však ano. Nevěděl by někdo, jak těmto výpadkům předcházet? Co může obsazení Local SIP portu způsobovat? V mé domácí síti nastavené porty na Grandstreamu žádné jiné zařízení nepoužívá a ISP mi určitě taky nic neblokuje.
Níže zasílám nastavení. Nemám něco blbě?
Předem díky za rady.
chtěl bych Vás poprosit o pomoc při řešení problému s Local SIP portem, který se neustále obsazuje.
Mám dvě domácnosti. V jedné mám Grandstream HT801 a v druhé HT701. V obou domácnostech mám i rozdílnou statickou veřejnou IPv4, kterou s nikým nesdílím. I přes to 1x měsíčně přestane jeden z Grandstreamů fungovat, protože Local SIP port se obsadí a já ho musím změnit. Odpojení od elektrické energie pomůže jen zřídka kdy, výjimečně však ano. Nevěděl by někdo, jak těmto výpadkům předcházet? Co může obsazení Local SIP portu způsobovat? V mé domácí síti nastavené porty na Grandstreamu žádné jiné zařízení nepoužívá a ISP mi určitě taky nic neblokuje.
Níže zasílám nastavení. Nemám něco blbě?
Předem díky za rady.
- Přílohy
-
- 2021_04_11_15_38_55_Window.jpg (27.26 KiB) Zobrazeno 4344 x
-
- 2021_04_11_15_39_18_Grandstream_Device_Configuration.jpg (219.27 KiB) Zobrazeno 4344 x
Re: Local SIP port - neustále se obsazuje
Proč máte nastaven záložní SIP server (81.31.45.51:443)? Je to stejné jako sip.odorik.cz jen s rozdílnými porty na odoriku a záložní asi nepotřebuje DNS. Když nebude odpovídat sip. odorik.cz, tak asi nebude funkční ani záloha. To by ale nemělo způsobovat problém s lokálním portem pro SIP.
V nastavení bych především povolil nějaký rozsah lokálních portů (SIP, RTP), aby se jejich rozsahy nepřekrývaly. "Use Random SIP Port": Yes, např. 25000 - 35000. "Use Random RTP Port: Yes 15000 - 20000.
Při "reboot" bych klidně zrušil registraci (Unregister On Reboot: Yes), ať se vytvoří nová registrace i s novými lok. porty.
Odchozí hovor bez registrace bych asi nepovolil, ale, když to je funkční.... (outgoing call without registration: No). To by ale nemělo mít vliv na Váš problém.
Nic se nezkazí, když povolíte Keep Alive (Enable SI OPTIONS Keep Alive: Yes), interval bych nechal těch 30 s. I při "veřejné IP" může být cestou NAT. Proč máte VoIP na veřejné adrese? Nemáte doma router s NAT - lokální síť (LAN-ku)?
Pak zde pro ostatní napište, jak jste to vyřešil, co bylo tím problémem.
Díky za ostatní.
V nastavení bych především povolil nějaký rozsah lokálních portů (SIP, RTP), aby se jejich rozsahy nepřekrývaly. "Use Random SIP Port": Yes, např. 25000 - 35000. "Use Random RTP Port: Yes 15000 - 20000.
Při "reboot" bych klidně zrušil registraci (Unregister On Reboot: Yes), ať se vytvoří nová registrace i s novými lok. porty.
Odchozí hovor bez registrace bych asi nepovolil, ale, když to je funkční.... (outgoing call without registration: No). To by ale nemělo mít vliv na Váš problém.
Nic se nezkazí, když povolíte Keep Alive (Enable SI OPTIONS Keep Alive: Yes), interval bych nechal těch 30 s. I při "veřejné IP" může být cestou NAT. Proč máte VoIP na veřejné adrese? Nemáte doma router s NAT - lokální síť (LAN-ku)?
Pak zde pro ostatní napište, jak jste to vyřešil, co bylo tím problémem.
Díky za ostatní.
Re: Local SIP port - neustále se obsazuje
Hlavně LOCAL PORT má nějakou nesmyslnou hodnotu, radši tam použít něco poblíž hodnoty 5060, třeba 5070. A REGISTER EXPIRATION dát na 1 minutu, to je taky dost haluz, běžně se dává 1 hodina.
Re: Local SIP port - neustále se obsazuje
Porty jsou rozděleny do tří skupin:
- známé porty, vyhrazené pro nejběžnější služby: rozsah 0 - 1023
- registrované porty: rozsah 1024 - 49151
- dynamické a soukromé porty: rozsah 49152 - 65535, které nejsou trvale přiděleny žádné aplikaci.
V praxi, především v LAN pro VoIP, lze využít prakticky všechny porty mimo známých, tj. od 1024. To jen proto, že v rozsahu do 1023 by mohlo i v LAN dojít ke kolizi. Při nastavení nějakého rozsahu použitelných portů si dané zařízení vykomunikuje volný port a nedojde ke kolizi. Např. VoIP telefon Panasonic KX-TGP500 povolí rozsah 1024 - 59598, a to jak pro SIP tak i pro RTP. Základny Gigaset mají povolený rozsah 1024 - 55000 pro UDP, při nastavení TCP si samy vykomunikují s NAT port nad 55000. Každý výrobce to má nastavené dle svých priorit.
Platnost registrace 1 minuta je krátká, ale zase to vyřeší problém s NAT - platností tabulek, když některá starší zařízení nemají keep alive. Je třeba se podívat na časy registrace u Odoriku a zjistit, jaká je skutečná doba, kdy se obnovuje registrace, protože některá zařízení mají nastavené časy "na tvrdo", např při dosažení 75% času expirace se už obnovuje registr. Tak to má Gigaset (75%), Panasonic KX-TGP 500 má z továrny tuším 90%. U Panasonicu se to dá ale přenastavit.
U Gigasetu mám nastavenou expiraci registrace na 80 s. a obnovuje se pravidelně po 1 minutě.
To jen na doplnění a upřesnění.
- známé porty, vyhrazené pro nejběžnější služby: rozsah 0 - 1023
- registrované porty: rozsah 1024 - 49151
- dynamické a soukromé porty: rozsah 49152 - 65535, které nejsou trvale přiděleny žádné aplikaci.
V praxi, především v LAN pro VoIP, lze využít prakticky všechny porty mimo známých, tj. od 1024. To jen proto, že v rozsahu do 1023 by mohlo i v LAN dojít ke kolizi. Při nastavení nějakého rozsahu použitelných portů si dané zařízení vykomunikuje volný port a nedojde ke kolizi. Např. VoIP telefon Panasonic KX-TGP500 povolí rozsah 1024 - 59598, a to jak pro SIP tak i pro RTP. Základny Gigaset mají povolený rozsah 1024 - 55000 pro UDP, při nastavení TCP si samy vykomunikují s NAT port nad 55000. Každý výrobce to má nastavené dle svých priorit.
Platnost registrace 1 minuta je krátká, ale zase to vyřeší problém s NAT - platností tabulek, když některá starší zařízení nemají keep alive. Je třeba se podívat na časy registrace u Odoriku a zjistit, jaká je skutečná doba, kdy se obnovuje registrace, protože některá zařízení mají nastavené časy "na tvrdo", např při dosažení 75% času expirace se už obnovuje registr. Tak to má Gigaset (75%), Panasonic KX-TGP 500 má z továrny tuším 90%. U Panasonicu se to dá ale přenastavit.
U Gigasetu mám nastavenou expiraci registrace na 80 s. a obnovuje se pravidelně po 1 minutě.
To jen na doplnění a upřesnění.
Re: Local SIP port - neustále se obsazuje
keep alive se dá nastavit přímo u Odoriku na konkrétní lince, k tomu skutečně netřeba dávat expiraci na minutu. Jinak ten konkrétní Grandstream keep alive má taky, viz obrázek a doba je tam 30 sekund (to bych možná zkrátil na polovinu a u Odoriku pak samozřejmě vypnul, resp. ani nezapínal).
Re: Local SIP port - neustále se obsazuje
Ten záložní SIP server 81.31.45.51:443 je náhodou dobrá věc. Při výpadku DNS funguje telefon vesele dál. Navíc už jsem párkrát zažil i výpadek samotného sip.odorik.cz a záloha fungovala. NAT doma samozřejmě mám, jen jsem chtěl poukázat na to, že právě NAT má veřejnou IP adresu, takže o to víc by neměl být žádný problém.Kabek píše:Proč máte nastaven záložní SIP server (81.31.45.51:443)? Je to stejné jako sip.odorik.cz jen s rozdílnými porty na odoriku a záložní asi nepotřebuje DNS. Když nebude odpovídat sip. odorik.cz, tak asi nebude funkční ani záloha. To by ale nemělo způsobovat problém s lokálním portem pro SIP.
V nastavení bych především povolil nějaký rozsah lokálních portů (SIP, RTP), aby se jejich rozsahy nepřekrývaly. "Use Random SIP Port": Yes, např. 25000 - 35000. "Use Random RTP Port: Yes 15000 - 20000.
Při "reboot" bych klidně zrušil registraci (Unregister On Reboot: Yes), ať se vytvoří nová registrace i s novými lok. porty.
Odchozí hovor bez registrace bych asi nepovolil, ale, když to je funkční.... (outgoing call without registration: No). To by ale nemělo mít vliv na Váš problém.
Nic se nezkazí, když povolíte Keep Alive (Enable SI OPTIONS Keep Alive: Yes), interval bych nechal těch 30 s. I při "veřejné IP" může být cestou NAT. Proč máte VoIP na veřejné adrese? Nemáte doma router s NAT - lokální síť (LAN-ku)?
Pak zde pro ostatní napište, jak jste to vyřešil, co bylo tím problémem.
Díky za ostatní.
Ty náhodné porty - to by bylo fajn. Kde v tom Grandstreamu nastavím rozsah? Po zatržení "Use Random SIP Port: Yes" a "Use Random RTP Port: Yes" bych čekal nějaké políčko, do kterého napíšu rozsah portů. Bohužel po zakliknutí "Yes" jsem si ničeho takového nevšiml. I když porty to dle výpisu o registraci z Odoriku.cz evidentně mění.
Co průchod NATem => "NAT Traversal"? Taky zapnout Keep-Alive? "Enable SI OPTIONS Keep Alive: Yes" jsem aktivoval a ve webové administraci Odoriku.cz Keep-Alive vypnul.
- Přílohy
-
- jpg.png (2.2 KiB) Zobrazeno 4304 x
Naposledy upravil(a) Martin63 dne ned 11. dub 2021 23:13:23, celkem upraveno 6 x.
Re: Local SIP port - neustále se obsazuje
Takhle mi to nastavili přímo v Odoriku.cz. Já jen přidal záložní 81.31.45.51:443.Pitomec píše:keep alive se dá nastavit přímo u Odoriku na konkrétní lince, k tomu skutečně netřeba dávat expiraci na minutu. Jinak ten konkrétní Grandstream keep alive má taky, viz obrázek a doba je tam 30 sekund (to bych možná zkrátil na polovinu a u Odoriku pak samozřejmě vypnul, resp. ani nezapínal).
Časy registrace u Grandstreamu tak úplně nevypozoruji. Používám i MicroSIP, který log zahlcuje, ale obvykle to trvá cca 1 měsíc, nebo do rebootu zařízení. Register Expiration jsem změnil na 60 minut, tak uvidíme...Kabek píše:Porty jsou rozděleny do tří skupin:
- známé porty, vyhrazené pro nejběžnější služby: rozsah 0 - 1023
- registrované porty: rozsah 1024 - 49151
- dynamické a soukromé porty: rozsah 49152 - 65535, které nejsou trvale přiděleny žádné aplikaci.
V praxi, především v LAN pro VoIP, lze využít prakticky všechny porty mimo známých, tj. od 1024. To jen proto, že v rozsahu do 1023 by mohlo i v LAN dojít ke kolizi. Při nastavení nějakého rozsahu použitelných portů si dané zařízení vykomunikuje volný port a nedojde ke kolizi. Např. VoIP telefon Panasonic KX-TGP500 povolí rozsah 1024 - 59598, a to jak pro SIP tak i pro RTP. Základny Gigaset mají povolený rozsah 1024 - 55000 pro UDP, při nastavení TCP si samy vykomunikují s NAT port nad 55000. Každý výrobce to má nastavené dle svých priorit.
Platnost registrace 1 minuta je krátká, ale zase to vyřeší problém s NAT - platností tabulek, když některá starší zařízení nemají keep alive. Je třeba se podívat na časy registrace u Odoriku a zjistit, jaká je skutečná doba, kdy se obnovuje registrace, protože některá zařízení mají nastavené časy "na tvrdo", např při dosažení 75% času expirace se už obnovuje registr. Tak to má Gigaset (75%), Panasonic KX-TGP 500 má z továrny tuším 90%. U Panasonicu se to dá ale přenastavit.
U Gigasetu mám nastavenou expiraci registrace na 80 s. a obnovuje se pravidelně po 1 minutě.
To jen na doplnění a upřesnění.
Naposledy upravil(a) Martin63 dne pon 12. dub 2021 2:20:44, celkem upraveno 1 x.
Re: Local SIP port - neustále se obsazuje
Zatím nastaveno takhle:
Je vše OK, neudělal jsem někde nějakej kopanec? Re: Local SIP port - neustále se obsazuje
"NAT Traversal": Tam bych potvrdil Keep Alive, protože ten průchod se využívá. Je opravdu lepší mít Keep zapnutý u sebe jak u Odoriku.
Já mám ve většině zařízení zadanou číselnou IP, pak DNS nevyužívám. Odorik snad IP nezmění....
Expirace registrace je sice nastavena na 60 minut, ale "Reregister before Expiration" je právě čas/perioda, kdy se opět opakuje registrace, je 50 vteřin (!). Chtělo by to nastavit alespoň 50% z času expirace, tj. 1800, při nastavené 0 se bude registrace obnovovat až po jejím vypršení. Skutečné časy registrace jsou pro konkrétní zařízení uvedeny u Odoriku v tabulce "Registrovaná SIP zařízení". Jméno zařízení, časy, veřejná IP/lokální IP i s porty, port na odorik a protokol (UDP). Pak je k dispozici i detailní výpis.
Rozsah portů při zadání "Yes": Řídí, zda použít náhodné porty SIP/RTP. Rozsah je dle výrobce nastaven a nelze jej měnit. Pravděpodobně pak je lhostejné, co je zadáno jako port SIP/RTP v předešlém řádku. Vyzkoušet.
Ta moudra jsem našel zde: http://www.grandstream.com/sites/defaul ... _guide.pdf
Já mám ve většině zařízení zadanou číselnou IP, pak DNS nevyužívám. Odorik snad IP nezmění....
Expirace registrace je sice nastavena na 60 minut, ale "Reregister before Expiration" je právě čas/perioda, kdy se opět opakuje registrace, je 50 vteřin (!). Chtělo by to nastavit alespoň 50% z času expirace, tj. 1800, při nastavené 0 se bude registrace obnovovat až po jejím vypršení. Skutečné časy registrace jsou pro konkrétní zařízení uvedeny u Odoriku v tabulce "Registrovaná SIP zařízení". Jméno zařízení, časy, veřejná IP/lokální IP i s porty, port na odorik a protokol (UDP). Pak je k dispozici i detailní výpis.
Rozsah portů při zadání "Yes": Řídí, zda použít náhodné porty SIP/RTP. Rozsah je dle výrobce nastaven a nelze jej měnit. Pravděpodobně pak je lhostejné, co je zadáno jako port SIP/RTP v předešlém řádku. Vyzkoušet.
Ta moudra jsem našel zde: http://www.grandstream.com/sites/defaul ... _guide.pdf
Re: Local SIP port - neustále se obsazuje
Díky, nastaveno. Tak snad už to bude OK.
Ještě poslední dotaz: Proč jsme dali u RTP protokolu port "random/náhodně", když s ním žádný problém nikdy nebyl? Nebylo by lepší nechat jako "random/náhodný" pouze SIP port a RTP protokolu nechat přidělený defaultní port 5004?