nefungující Keep-alive u nového exUPC IPv6

Volání přes internet pomocí speciálních telefonů nebo adaptérů.
daviddvbc
Příspěvky: 11
Registrován: sob 12. úno 2022 19:21:49

Re: nefungující Keep-alive u nového exUPC IPv6

Příspěvek od daviddvbc »

No, před pár měsíci jsem hovořil s p. Prokešem na lince, který mi doporučil nastavit port 6688 jak u Odoriku, tak lokálně.

TCP jsem zvolil proto, že mi to zde někdo o pár příspěvků výše doporučil.
Uživatelský avatar
Pitomec
Příspěvky: 2582
Registrován: ned 27. lis 2011 21:26:33
Bydliště: Brno

Re: nefungující Keep-alive u nového exUPC IPv6

Příspěvek od Pitomec »

daviddvbc píše: pon 27. úno 2023 19:41:49 Mám IP Telefon Polycom Soundpoint IP321, a používám na něm Odorik. Tento telefon neumí iniciovat keep-alive, takže jsem jej měl vždy u Odoriku zapnutý.
V datasheet (https://www.voipon.co.uk/documents/poly ... asheet.pdf) čtu: "Network Address Translation (NAT) support for static configuration and “Keep-Alive” SIP signalling"
Obrázek
daviddvbc
Příspěvky: 11
Registrován: sob 12. úno 2022 19:21:49

Re: nefungující Keep-alive u nového exUPC IPv6

Příspěvek od daviddvbc »

Screenshoty jsem poslal, vidíte to tam někde ?

Díky
Uživatelský avatar
Pitomec
Příspěvky: 2582
Registrován: ned 27. lis 2011 21:26:33
Bydliště: Brno

Re: nefungující Keep-alive u nového exUPC IPv6

Příspěvek od Pitomec »

Také je možné, že funkce keep-alive byla přidána v nějaké verzi firmware, případně je tam automaticky nastavená nebo schovaná v nějaké položce pod jiným názvem. Sotva by si to výrobce vymyslel a dal do popisu výrobku.
Obrázek
daviddvbc
Příspěvky: 11
Registrován: sob 12. úno 2022 19:21:49

Re: nefungující Keep-alive u nového exUPC IPv6

Příspěvek od daviddvbc »

Tak jsem vyscreenshotoval každou volbu menu, všechny stránky, na které se lze dostat.
Jestli to tam někde není.

Posílám zase link na .ZIP na Gdrive



Na obrázku Network.PNG lze vidět položku NAT, ale tomu moc nerozumím, snad někdo objasní.

Díky.
Uživatelský avatar
Pitomec
Příspěvky: 2582
Registrován: ned 27. lis 2011 21:26:33
Bydliště: Brno

Re: nefungující Keep-alive u nového exUPC IPv6

Příspěvek od Pitomec »

U jiných modelů telefonů Polycom je právě pod položkou "Network Address Translation" ještě jedna kolonka, a to "nat.keepalive.interval" s hodnotou "0 (default)" a s možností změny v rozmezí "0 - 3600". Takže to vypadá, že tvoje verze FW tuto položku prostě nemá. Na webu lze dohledat akorát to, že ohledně keep-alive byly odstraněny nějaké problémy od FW verze 4.0.8 / 4.0.9 (čímž se doufám nemyslí vyřazení této funkce!), jinak se k tomu telefonu toho moc dalšího dohledat bohužel nedá. Co se ale dohledat dá je, že jiní VoIP operátoři pro telefony Polycom nabízí svým zákazníkům keep-alive sami (podobně jako to dělá Odorik), takže zjevně je tato funkce v těchto telefonech nějaká problematická. No, pokud to aspoň funguje s tou registrací 60s, pak bych asi už nic dalšího neřešil :)
Obrázek
daviddvbc
Příspěvky: 11
Registrován: sob 12. úno 2022 19:21:49

Re: nefungující Keep-alive u nového exUPC IPv6

Příspěvek od daviddvbc »

Tak jo, nechám to na těch 6688, TCP a 60s, tak jak to je.
Řekl bych, že takhle to funguje celkem spolehlivě.

Ještě dotaz,
Má tedy zapnutý Keep-alive u Odoriku nějaký efekt?
Nebo si jeho nefunkčnost kompenzuji 60s reg. dobou, a takže jej mohu vypnout.

Díky
Uživatelský avatar
Pitomec
Příspěvky: 2582
Registrován: ned 27. lis 2011 21:26:33
Bydliště: Brno

Re: nefungující Keep-alive u nového exUPC IPv6

Příspěvek od Pitomec »

Keep-alive přímo v telefonech bývá obvykle kolem 20s (a jakou hodnotu má Odorik u sebe, na to musí odpovědět on sám), takže při registraci 60s bych řekl, že to smysl má. I když při nezapnutí by případný výpadek trval asi jenom pár vteřin, než proběhne nová registrace.
Obrázek
pe.havel
Příspěvky: 228
Registrován: pát 02. zář 2016 10:34:20

Re: nefungující Keep-alive u nového exUPC IPv6

Příspěvek od pe.havel »

Také jsem prošel konfiguraci a nic mě netrklo. Samotného by mě zajímalo, co znamenají další položky konfigurace kolem NAT. V popisu k telefonu je totiž zmíněno, že se jedná o statickou konfiguraci NAT ("Network Address Translation (NAT) support for static configuration"). Na mě to z dokumentace celkově působí, jako když telefon ani není moc stavěn pro provoz za NAT.
Jinak souhlas s ostatními, pokud funguje registrace s obnovou 60s, tak bych to tak nechal. Byť by mi to stále vrtalo hlavou… :D

Jen by mě zajímalo ze strany Odoriku, jak často posílají Keep-alive pakety, pokud je u linky v konfiguraci zapnuto. Předem díky.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8160
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: nefungující Keep-alive u nového exUPC IPv6

Příspěvek od xsouku04 »

Já to ještě pro ostatní shrnu.
Pokud je problém s keep alive, pozná se to tak, že po nějakou dobu po restartu telefonu (minutu, dvě) se dovolat dá, poté už nikoli. Tedy je třeba počkat dvě tři minuty (nikam nevolat) a pak vyzkoušet příchozí hovor.
Nejlepší je zapnout keep alive na telefonu. Např. na gigasetu se to zapnout nedá, protože ten to posílá automaticky. Na ostatních to obvykle zapnout jde.
Interval keep alive obvykle stačí něco jako 110 vteřin, jen výjimečně je potřeba méně. 20s je téměř vždy zbytečně málo. Je třeba vyzkoušet nastavení na konkrétním routeru.

Pokud to zapnout nejde, je možné to zapnout na Odorik.cz ve směru z odorik.cz na telefon a zároveň pak snížit dobu přeregistrace třeba na deset minut, protože tato varianta není tak dobrá (ostatní operátoři ji používají defaulně).

Pokud to nepomohlo, zkuste změnit protokol z UDP na TCP. U TCP keep alive není vůbec potřeba tak často, protože TCP se tak rychle nerozpadá a je také možné, že keep alive se u TCP vůbec nezapne, což ale nemusí vadit, TCP se může udržet i bez keepalive. Opět to můžete zkombinovat se zkrácení doby registrace třeba na 10 minut. Obvykle pomůže jen změna protokolu z UDP na TCP. Ale TCP doporučuji používat jen pokud UDP zlobí nebo např. na android mobilních telefonech.

Pokud někdo po cestě schoval neveřejnou ip adresu telefonu (není vidět v tabulce registrovaných zařízení na lince), bude to SIP ALG, tedy jiný problém než keep alive. SIP ALG se projevuje různě a může jen občas a tím je zrádné. Důvod schování neveřejné ip adresy na telefonu by mohl být též v tom, že telefon si sám zjistí veřejnou adresu pomocí STUN. STUN ale k ničemu u SIP není, doporučuji vypnout. Proti SIP ALG funguje spolehlivě použít nestandardní port na straně odoriku např. sip.odorik.cz:6688, což je vidět na odoriku v tabulce přihlášení u dané linky. Také se pak následně objeví neveřejná ip adresa telefonu. Pokud někdo cestuje např. s notebookem, nebo nemáte pod kontrolou router, je dobré používat port 6688 jako prevenci před SIP ALG, nikdy nevíte, kdy vám někdo vymění router za ten co má SIP ALG aktivní.

V případě že se telefon nechce z ničeho nic registrovat, může pomoci změnit i číslo lokálního portu z 5060 na nějaké jiné náhodné číslo. Často lidi použijí také 6688 ale není to podmínka 6688 ničemu ale nevadí, ale lokální port může být libovolné podobné číslo. Někdy prostě pomůže číslo lokální portu změnit na jiné. (vysvětluji si to tak, že špatně funguje router, který nemáte pod kontrolou a tím se problém obejde)

A také radíme zkusit vyměnit sip.odorik.cz za ip adresu, pokud se registrace občas nebo stále nedaří. Dají se tak rozpoznat chyby s DNS. Např. Vigor2927 si chybu s DNS opravil ve firmware 4.4 , předchozích několik firmwaru voip kvůli dns nefungovalo.

Výše uvedený postup v podstatě odstraní téměř všechny problémy se SIPem.
Odpovědět