Výměna klasické PBX za IP PBX

Volání přes internet pomocí speciálních telefonů nebo adaptérů.
Odpovědět
tomasbu
Příspěvky: 4
Registrován: sob 25. bře 2023 14:07:38

Výměna klasické PBX za IP PBX

Příspěvek od tomasbu »

Omlouvám, jestli toto téma už bylo diskutováno, ale nic takového jsem tady nenašel.

Chystám se vyměnit 22 let starou ústřednu Alcatel 4200D za nějakou IP ústřednu a připojit ji na Odorik - zatím jednou linkou, SIP Trunk zvážím později. Ustřednu Alcatel už provozuji s Odorikem přes Fritz!Box (jako VoIP gateway), ale tohle řešení už do budoucna není perspektivní.

Zajímalo by mě, jakou menší IP ústřednu lze spolehlivě provozovat s Odorikem. Zatím jsem si vytipoval dvě ústředny: Yeastar S412 a Grandstream UCM 6202 (potřebuji pár vnitřních analogových linek). Je s těmito ústřednami napojenými na Odorik nějaká zkušenost? Pokud ne, existuje nějaká jiná doporučená menší IP ústředna (s několika FXS linkami)?

Děkuji předem za pomoc!
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8160
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna klasické PBX za IP PBX

Příspěvek od xsouku04 »

Máte nějaký důvod, proč chcete vlastní ústřednu? Já bych se snažil vlastní ústředně vyhnout, protože Odorik.cz nabízí všechny běžné funkce pobočkové ústředny úplně zdarma. Jediná nevýhoda je, že aby to fungovalo, musí fungovat internet, a že i hovory mezi klapkami jdou přes internet, ale to je v praxi čím dál menší problém. Vlastní ústředna je relativně drahá a může se polámat a nastavení nemusí být úplně jednoduché. Také téměř polovina útoků na kredit našich uživatelů je přes pobočkovou ústřednu.

Připojení analogových telefonů bych řešil přes Grandstream ATA adaptéry. https://www.grandstream.com/products/ga ... e-adaptors
Vyrábí se 1,2,4,8,16,32 portové atd. Ty adaptéry vyjdou levněji, než když jsou součástí rovnou ústředny, a je to i spolehlivější a modulárnější. Ten adaptér můžete připojit rovnou k Odorik.cz nebo k vlastní pobočkové ústředně, která může běžet i na obyčejném počítači. Jen je třeba si dávat pozor na spotřebu elektřiny, aby to nebylo stovky Kč/měsíc.

Pokud bych chtěl přecijen vlastní ústřednu, asi bych si pořídil nějaký miniaturní obyčejný počítač a do něj nainstaloval zdarma FreePBX. https://www.freepbx.org/ Třeba tohle to, by mělo mít spotřebu 10W https://stolni-pocitace.heureka.cz/inte ... ecifikace/
tedy předpokládám podobně jako ta ústředna od Yeastar. Yeastar a FreePBX jsou obě založené na stejném opensource projektu Asterisk. Jen FreePBX je zdarma a za Yeastar se platí.
On by samozřejmě stačil i podstatně menší výkon než běžný počítač, ale je podstatné, aby to mělo běžný disk, protože různé SD karty nemusí moc dlouho vydržet. Proto něco jako Raspberry PI nemohu doporučit. Lze doporučit třeba Odroid
https://rpishop.cz/odroid-m1/4819-odroid-m1-4-gb.html, tady k tomu mají krabičku https://rpishop.cz/odroid-m1/4982-hardk ... modre.html. On má slot M.2 NVMe M-Key PCIe3.0 2-lane pro disk i přípojku pro běžný SATA disk (nemělo by být potřeba). Instalace Linuxu probíhá přímo z menu po spuštění Odroidu z internet. Ale je otázka, kolik s tím můžete/chcete strávit času. Pro Linux znalého by to mělo být tak na jeden práce to nastavit.
Výhoda Odroidu, nebo třeba Orange PI je v tom, že mají spotřebu jen pár watů. Odroid v klidu údajně 1.3W, což je výrazně lepší, než u co má běžný router. A dá se použít i na jiné věci než jen ústřednu. Např. na zálohování na ten sata disk.


Jinak nevím o žádné SIP ústředně, co by s námi nefungovala, tedy pokud je provozuschopná. Zde je návod na freepbx http://www.odorik.cz/w/freepbx:freepbx, zde na yeastar http://www.odorik.cz/w/freepbx:siptrunk ... ny_yeastar
tomasbu
Příspěvky: 4
Registrován: sob 25. bře 2023 14:07:38

Re: Výměna klasické PBX za IP PBX

Příspěvek od tomasbu »

Děkuji za obsáhlou odpověď a radu, jak využít schopnosti služby Odorik bez ústředny.

Kdybychom chtěli pouze volat do světa, mělo by to opravdu dobrý důvod ústřednu nepoužít. My ale potřebujeme zachovat vnitřní volání v domě včetně dveřního komunikátoru u vchodu (který funguje jako telefon), přičemž spoléhat se na volání přes Internet zatím nechci. Proto raději zvolím dražší, ale robustnější řešení s IP ústřednou, pravděpodobně Yeastar S412, která má dost FXS portů. Jsem rád, že potvrzujete možnost dobrého použití ústředny Yeastar s Odorikem.

Pravděpodobně později k ústředně připojím nějakou DECT base station a pár DECT telefonů (pravděpodobně Gigaset, který je podporován Yeastar). Našel jsem také docela zajímavou hybridní "ústřednu" Gigaset Hybird 120, která by moje požadavky asi pokryla. I když se dá ještě koupit v Německu, je to už starší produkt (oficiálně EOL v roce 2018, FW se od té doby už neaktualizuje), tak se mi nechce investovat do zastaralého zařízení.
Uživatelský avatar
Pitomec
Příspěvky: 2582
Registrován: ned 27. lis 2011 21:26:33
Bydliště: Brno

Re: Výměna klasické PBX za IP PBX

Příspěvek od Pitomec »

Jenom pro info, kdysi jsem řešil vzájemné volání ve vnitřní síti s telefony Grandstream a šlo to udělat tak, že se vytáčela konkrétní IP adresa dle koncového trojčíslí této IP adresy, kterou telefon používal. Např. telefon v kanceláři provozního měl IP ve vnitřní síti 192.168.10.11, telefon v restauraci 192.168.10.12 a telefon v kuchyni 192.168.10.13 - pak stačilo pro spojení jenom volit #11, #12 nebo #13 a netřeba ani připojení k netu nebo ústředna.
Obrázek
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8160
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna klasické PBX za IP PBX

Příspěvek od xsouku04 »

Pitomec píše: čtv 30. bře 2023 6:34:22 Jenom pro info, kdysi jsem řešil vzájemné volání ve vnitřní síti s telefony Grandstream a šlo to udělat tak, že se vytáčela konkrétní IP adresa dle koncového trojčíslí této IP adresy, kterou telefon používal. Např. telefon v kanceláři provozního měl IP ve vnitřní síti 192.168.10.11, telefon v restauraci 192.168.10.12 a telefon v kuchyni 192.168.10.13 - pak stačilo pro spojení jenom volit #11, #12 nebo #13 a netřeba ani připojení k netu nebo ústředna.
Přesně tak to má uděláno asi cca sto bytů, které se sice registrují na Odorik, ale dveře se otevírají pomocí volání přímo na ip adresu a port ATA adaptéru. Jediná nevýhoda je, že většinou nejde volat na více telefonů nebo čísel paralelně (jen některé dražší VoIP dveřníky to podporují). Což ale nutně nemusí vadit. Ideální stav je, kdyby dveřník uměl volat na více čísel jak lokálně, tak třeba i někomu na mobil, ale to umí jen dražší VoIP dveřníky (2N a ještě jeden jsem narazil).


Jinak tomu, že to chce mít někdo u sebe na vlastním hardware, rozumím.


Také by nebyl špatný dveřník na obyčejnou volací SIM. Každé tlačítko by pak mělo nastaveno jedno číslo a druhé jako náhradní, když hovor na první číslo selže, nebo to dlouho nikdo nezvedá. To první číslo by mohlo být odoričí s možnostmi paralelního zvonění, to druhé by bylo záchrana v podobě mobilního čísla. Nevím ale o tom, že by někdo vyráběl něco tak jednoduchého a levného a přitom účelného.
Kamera se dá přidat nezávisle a přistupovat na ni třeba přes web. Hlas musí fungovat spolehlivě, zato kamera je jen takový bonus.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8160
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna klasické PBX za IP PBX

Příspěvek od xsouku04 »

Jinak ta ústředna Yestar, to je také jen "obyčejný počítač v placaté formě, aby vypadal více jako ústředna. Analogové linky se připojují pomocí spceiálních přídavných karet. Pro normální počítač jsou to třeba tyhle https://www.openvox.cn/products/telepho ... alog-cards
Tedy za každou linku se připlácí a vyjde to dráž než ty Grandstream převodníky. Převodníky jsou také levnější i spolehlivější, protože jsou založeny na speciálním hardware.
tomasbu
Příspěvky: 4
Registrován: sob 25. bře 2023 14:07:38

Re: Výměna klasické PBX za IP PBX

Příspěvek od tomasbu »

Pokud by to někoho zajímalo, toto je finální konfigurace nové IP PBX:
  • ústředna Yeastar S20
  • gateway Yeastar TA800
  • IP telefon Yealink T33G
  • base station Gigaset N670 IP PRO
  • handsety Gigaset S700H Pro
Instalace proběhla bez zásadních problémů a vše funguje, jak má. Zatím mám jednu linku Odorik, o SIP Trunk zatím neuvažuji.

Z možných variant pro ústřednu (Grandstream nebo Yeastar) jsem nakonec vybral Yeastar, protože podporuje zařízení třetích stran. Grandstream by jistě nějak fungoval s Gigasetem nebo Yealinkem, ale oficiálně to nedeklarují a sází jen na vlastní produkty.

Ústřednu Yeastar mám zatím nastavenu v síťovém módu "single", tedy používá se pouze LAN. Ještě uvažuji, zda by nebylo bezpečnější použít mód "dual" nebo "bridge" (využít port LAN i WAN) a oddělit připojení k Internetu od VoIP sítě. Na routeru Mikrotik bych pak mohl pro ústřednu vytvořit samostatnou podsíť a zpřísnit pro ni pravidla firewallu.

Také jsem se snažil obnovit dvojí dial tone (základní a po vytočení "0" pro externí hovor), ale znamenalo by to na každém VoIP zařízení nastavit dial plan, a to není moc zdokumentováno a na TA800 to možná ani nejde. Tak se bez toho asi obejdeme.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8160
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna klasické PBX za IP PBX

Příspěvek od xsouku04 »

tomasbu píše: pon 24. dub 2023 19:42:29 Pokud by to někoho zajímalo, toto je finální konfigurace nové IP PBX:
  • ústředna Yeastar S20
  • gateway Yeastar TA800
  • IP telefon Yealink T33G
  • base station Gigaset N670 IP PRO
  • handsety Gigaset S700H Pro
Instalace proběhla bez zásadních problémů a vše funguje, jak má. Zatím mám jednu linku Odorik, o SIP Trunk zatím neuvažuji.

Z možných variant pro ústřednu (Grandstream nebo Yeastar) jsem nakonec vybral Yeastar, protože podporuje zařízení třetích stran. Grandstream by jistě nějak fungoval s Gigasetem nebo Yealinkem, ale oficiálně to nedeklarují a sází jen na vlastní produkty.

Ústřednu Yeastar mám zatím nastavenu v síťovém módu "single", tedy používá se pouze LAN. Ještě uvažuji, zda by nebylo bezpečnější použít mód "dual" nebo "bridge" (využít port LAN i WAN) a oddělit připojení k Internetu od VoIP sítě. Na routeru Mikrotik bych pak mohl pro ústřednu vytvořit samostatnou podsíť a zpřísnit pro ni pravidla firewallu.

Také jsem se snažil obnovit dvojí dial tone (základní a po vytočení "0" pro externí hovor), ale znamenalo by to na každém VoIP zařízení nastavit dial plan, a to není moc zdokumentováno a na TA800 to možná ani nejde. Tak se bez toho asi obejdeme.
Chválím za to, že Gateway Yestar je zvlášť a ne jako součást ústředny. Je to tak levnější, spolehlivější, a kdyby se s ústřednou něco stalo, lze to použít samostatně.
Tu Gigaset základnu vám někdo nastavoval, nebo jste to zvládl sám? Několik lidí si stěžovalo, že je to až nesmyslně složité.
Yealink považuji nyní za nejlepší značku na trhu.
tomasbu
Příspěvky: 4
Registrován: sob 25. bře 2023 14:07:38

Re: Výměna klasické PBX za IP PBX

Příspěvek od tomasbu »

Tu Gigaset základnu vám někdo nastavoval, nebo jste to zvládl sám? Několik lidí si stěžovalo, že je to až nesmyslně složité.
Postupoval jsem podle návodu Yeastar https://help.yeastar.com/en/s-series/si ... p-pro.html a je pravda, že napoprvé se mi to nepovedlo. Když jsem postup zopakoval a přesně dodržel pokyny v návodu, tak to klaplo. Myslím, že zásadní byla nutnost restartovat Gigaset po provedení Auto Provisioning v ústředně Yeastar, což jsem asi při prvním pokusu opomněl.
Odpovědět