Zdravím, zatím mám u Odorika jen jednoduše dobitý kredit a jediné interní číslo. Chtěl bych si nastavit zobrazení CLIP - jak dlouho to vyřízení CLIPu momentálně asi trvá, včetně poslání té autorizační SMS?
A musím si kvůli tomu koupit veřejné číslo?
A ještě jedna věc by mne zajímala - mohu si k jedné lince postupně koupit nomadické i geografické číslo, nebo na to musím mít víc linek? (Zatím bych to chtěl totiž používat hlavně z mobilu, ale v budoucnu možná i z počítače).
Díky za odpověď.
jak dlouho trvá zřízení CLIPu + více veřejných čísel k lince
- xsouku04
- Administrátor
- Příspěvky: 8558
- Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: jak dlouho trvá zřízení CLIPu + více veřejných čísel k l
Každá linka může mít jen jedno číslo, více ne. Ke klip je nomadické číslo nutné kvůli volání na tísňové linky.
Ověřovací sms pro CLIP myslím přijde do dvou dnů, bude to tam napsáno.
Ověřovací sms pro CLIP myslím přijde do dvou dnů, bude to tam napsáno.
Re: jak dlouho trvá zřízení CLIPu + více veřejných čísel k l
Díky za rychlou odpověď 

Re: jak dlouho trvá zřízení CLIPu + více veřejných čísel k l
Jak je to s tou nutností nomadického čísla pro CLIP? Já to tak sice mám u Odorika také, ale zrovna nedávno jsem si vytvářel i účet na Voocall.cz a právě mě překvapilo, že mi snad ani žádné jejich číslo nedali, jen to jako CLIP umí zobrazovat mé mobilní číslo...
Re: jak dlouho trvá zřízení CLIPu + více veřejných čísel k l
Neexistuje předpis, který by nařizoval existenci dalšího CLI (třeba nomadického) k lince, na níž používáte mobilní CLI. Ale existuje předpis, který říká, že v případě tísňového hovoru musíte poslat u volání s mobilním CLI lokalizační údaje. Problém je v tom, že zatímco u GSM volání "zná" síť polohu telefonu, u VoIP volání tomu tak není. A i kdyby bylo, mnoho (na počet většina) VoIP operátorů nemá na tranzitního OPa propojení E1/SS7, pro které je zasílání té lokalizace definované, ale je připojena přes SIP. Takže Odorik to řeší přes nomadické číslo (které zatím systém považuje za "pevnolinkové") a k němu má příslušnou "tísňovou adresu" uloženou v databázi IZS. Obdobně, jako to je u pevných linek.MaT píše:Jak je to s tou nutností nomadického čísla pro CLIP? Já to tak sice mám u Odorika také, ale zrovna nedávno jsem si vytvářel i účet na Voocall.cz a právě mě překvapilo, že mi snad ani žádné jejich číslo nedali, jen to jako CLIP umí zobrazovat mé mobilní číslo...
Jak to řeší služba Voocall, to je záležitostí jejího provozovatele. Možná vychází z toho, že je již nějaký čas část předpisů týkajících se identifikace a lokalizace zrušena a zatím není nahrazena. Čili operátoři jsou za "chyby" fakticky nepostižitelní, protože jim stát zatím neřekl, co vlastně mají v některých specifických případech dělat.
Přístup Odoriku (dost rozsáhle v minulosti diskutovaný) v tomto případě ale nelicituje s nepostižitelností a vychází ze snahy, učinit vše, co je technicky možné a ekonomicky únosné a co lze po něm spravedlivě požadovat v případě, že někdo použije VoIP linku k tísňovému volání. V takovém případě se neodešle mobilní ale nomadické CLI, k němuž je v databázi přiřazena ona "tísňová adresa" (která ovšem nemusí být vždy aktuálně platná, neb její zadání závisí na uživateli). Avšak vzhledem k tomu, že nejde o úplně běžné číslo, lze očekávat, že pracovníci IZS budou takovému volání věnovat zvýšenou pozornost, a že dojde velmi rychle k upřesnění, kde se právě volající nachází.
- xsouku04
- Administrátor
- Příspěvky: 8558
- Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: jak dlouho trvá zřízení CLIPu + více veřejných čísel k l
Děkuji Virovi za přesné vysvětlení. Voocall to má, myslím, ošetřeno tak, že volání povoluje jen z mobilních telefonů. A v mobilních telefonech je vždy k dispozici i možnost volat tísňovou linku běžným způsobem. Tedy nevýhoda je, že zakazují např. volání z počítače nebo VoIP telefonu. Což je ale v praxi neuhlídatelné. No a nebezpečí, že bude někdo volat tísňovou linku z VoIP telefonu je reálné, protože pokud vznikne tísňová situace, člověk volá z toho, co je první po ruce ... Navíc VoIP telefon může používat i Vaše babička, která ani netuší, že je to VoIP. A zrovna v tomto případě bude pravděpodobně tísňová adresa platná, protože VoIP telefon a babička jsou pořád na stejném místě ...
Je tedy zjevné, že naše pojetí je to nejlepší, co se dá za současné situace dělat. Snad bychom mohli časem přidat i tu voocall možnost s tím, že by si každý vybral. No a v tom případě pokud budete nastavovat CLIP a VoIP telefon babičce, tak tísňovou adresu prostě zadáte a nomadické/geografické číslo pořídíte.
Je tedy zjevné, že naše pojetí je to nejlepší, co se dá za současné situace dělat. Snad bychom mohli časem přidat i tu voocall možnost s tím, že by si každý vybral. No a v tom případě pokud budete nastavovat CLIP a VoIP telefon babičce, tak tísňovou adresu prostě zadáte a nomadické/geografické číslo pořídíte.
Re: jak dlouho trvá zřízení CLIPu + více veřejných čísel k l
Žádná z těch variant bohužel neřeší optimálně situaci, kdy mám na "chytrém" mobilu nastaveno jako výchozí VoIP volání, případně jsem navíc v místě, kde není mobilní signál mého operátora ale WiFi ano (vím minimálně o třech takových "podzemních" restauracích v Praze), a někdo jiný než já, kdo nezná individuální nastavení mého telefonu (ani specifika VoIP), jej použije pro tísňový hovor.xsouku04 píše:Je tedy zjevné, že naše pojetí je to nejlepší co se dá za současné situace dělat. Snad bychom mohli časem přidat i to voocall možnost s tím, že by si každý vybral. No a v tom případě pokud budete nastavovat CLIP a VoIP telefon babičce, tak tísňovou adresu prostě zadáte a nomadické/geografické číslo pořídíte.
V takovém případě "systém Odorik" přiřadí nomadické CLI, ale dost pravděpodobně s aktuálně neplatnou tísňovou adresou, zatímco "systém Voocall" odešle mobilní CLI, ale bez lokalizace. V popsaném případě má "systém Odorik" výhodu alespoň v tom, že na CLI předané číslo lze volat zpět, což při rozpadnutí hovoru není úplně zanedbatelné. A také jsou předány odpovídající identifikační údaje, pokud je uživatel čísla korektně zadal. A jak jsem psal výše, nomadické číslo indikuje obsluze IZS, že nejde o zcela běžný hovor.
Optimálním řešením by byl (u mobilního VoIP) smartphone s klientem, který umí zjistit polohu (souřadnice GPS) a jako SIP zprávu ji předá operátorovi, který ji (obdobně, jako to je u mobilního tísňového volání) přidá do SS7 signalizace. Což ovšem znamená k tomu účelu vytvořeného VoIP klienta a úpravy na ústředně VoIP operátora, případně i tranzitního operátora, a to vše je technicky časově i finančně dost náročné a patrně nad možnosti běžného VoIP operátora...
A byl by dobrý takový dialer v mobilu, který by na základě volaného tísňového čísla vyhodnotil, že má primárně použít GSM. A VoIP jen v nouzi nejvyšší, jako "fallback".