Směrování GSM přes Odorík na vlastní GW

Potíže a možnosti při volání ze sim karet Odorik.cz
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8539
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Směrování GSM přes Odorík na vlastní GW

Příspěvek od xsouku04 »

Co ale když zaměstnavatel prohlásí, že používání firemního telefonu pro soukromé hovory je hrubé porušení pracovní kázně, možný je okamžitý vyhazov nebo i pokuta. Na soukromé hovory máte mít druhý mobil/ jiné telefonní číslo. Pak je ok nahrávat všechny hovory? Pak si asi každý rozmyslí tvrdit, že měl soukromý hovor a cítí se dotčen tím, že byl nahráván.
Praxe ale může být jiná, soukromé hovory do rozumné míry tolerovány. Ale kdyby se někdo cítil dotčen monitorováním, mohl by být okamžitě vyhozen.

Jde o to, že v pracovní době opravdu není doba na pikantní soukromé hovory.

Samozřejmě způsob, kdy se soukromé hovory nějak označkují - třeba tím, že se volá jakoby z jiného čísla, je pro všechny příjemnější varianta. A pokud dotyčný má nepřiměřeně moc soukromých hovorů, je to krásně vidět i bez poslouchání.
Uživatelský avatar
Pitomec
Příspěvky: 2716
Registrován: ned 27. lis 2011 21:26:33
Bydliště: Brno

Re: Směrování GSM přes Odorík na vlastní GW

Příspěvek od Pitomec »

ViR píše:
RadimKr píše:
ViR píše:...Ale obsah takových označených osobních hovorů by pak neměl být firmou zaznamenáván/ukládán.
Do jisty mity mas pravdu, ale to je jako sledovani firemnich aut(GPS) a jejich pohybu, taky je to de-facto na hrane, ale.......pouzivaji to temer vsichni :D
To není totéž. Sledování pohybu je obdoba sledování CDR od hovorů (proběhl hovor v době od do mezi tím a oním číslem). To je na firemní lince celkem v pořádku.

Ale sledování a záznam obsahu hovorů osobní povahy (pozor, to se netýká jen zaměstnance, ale i druhé strany!) je srovnatelné s instalací kamer do klozetových mís na dámských záchodech pro personál v supermarketu, aby zaměstnavatel věděl, zda pokladní, která si odskočila na WC, skutečně potřebovala čůrat....

Na to prostě zaměstnavatel nemá právo a není to "na hraně", ale těžce za hranou. Myslím, že i průměrný právník by to celkem v pohodě dokázal zažalovat (a vyhrát) na dva až tři trestné činy ;).

A řešení přes právníky je ta mírnější varianta :-D
Pokud by ten monitoring WC byl z požárních důvodů, aby nedocházelo k vyplavení a následné škodě na majetku, tak by to mohlo projít :D
ViR
Příspěvky: 1327
Registrován: sob 30. črc 2011 10:50:06

Re: Směrování GSM přes Odorík na vlastní GW

Příspěvek od ViR »

xsouku04 píše:Co ale když zaměstnavatel prohlásí, že používání firemního telefonu pro soukromé hovory je hrubé porušení pracovní kázně, možný je okamžitý vyhazov nebo i pokuta.
Tak, o tom co je a co není hrubé porušení pracovní kázně by ve finále nerozhodovalo pouhé prohlášení, ale v případě nutnosti soud. Zaměstnanec má jednu výhodu, a to tu, že za takový soud neplatí soudní poplatky. Mimochodem, když k těmto soudům dojde, zaměstnanci jsou lehce úspěšnější, než zaměstnavatelé (býval jsem svého času přesedou revizní komise u odborů v docela velkém podniku, takže o tom fakt něco vím). Jinak pokutu nesmí zaměstnavatel uložit nikdy. Může pouze podle předem daných pravidel krátit mzdu :-). Ono účinkem je to sice totéž, ale nikoli právně...
xsouku04 píše: Na soukromé hovory máte mít druhý mobil/ jiné telefonní číslo.
Ano to je v pořádku. Zaměstnavatel může stanovit, že zaměstnanci nemohou používat firemní telefonní linky pro soukromé účely. To tak je. A může za porušování stanovit přiměřené sankce. Ale současně pak musí zajistit, aby se takový hovor po té firemní telefonní lince k zaměstnanci žádným způsobem nedostal, protože pravidla stanovená pro zaměstnance musí být také realizovatelná. Pokud to zaměstnavatel nezajistí, je evidentní, že zaměstnanec v případě výskytu příchozího hovoru osobní povahy nic neporušil.
xsouku04 píše: Pak je ok nahrávat všechny hovory ?
No pořád to je riziko, protože zřejmý "soukromý hovor" a "hovor osobní povahy" nemusí být totéž. Mám na mysli zejména situaci, kdy během např. "marketingového" a z pohledu zaměstnance pracovního hovoru se při takovém telefonátu v hovoru objeví nějaké informace, na které se vztahuje osobnostní ochrana (ta se týká obou stran hovoru!). Zejména pokud narazíte na starší osobu, které není až tak úplně jasné že volající slečna má za úkol "prodat produkt" a nikoli popovídat si o radostech a strastech života :-)
xsouku04 píše: Pak si asi každý rozmyslí tvrdit, že měl soukromý hovor a cítí se dotčen tím, že byl nahráván
Viz výše.
xsouku04 píše:Praxe ale může být jiná, soukromé hovory do rozumné míry tolerovány. Ale kdyby se někdo cítil dotčen monitorováním, mohl by být okamžitě vyhozen.
No, je to poměrně složitá záležitost, ty okamžité výhazovy, byť to tak z pohledu mnoha manažerů nevypadá. Ale když se pak někdo postaví, vyhraje spor, a doplácíte mzdu za tři roky zpět (nedávný případ, který kolegyně dovedla do úspěšného konce) a ještě odstupné, aby vám už proboha nelezl zpět do podniku, tak to sem tam zamrzí :-). Soud prostě seznal, že k hrubému porušení pracovní kázně nedošlo, tedy nedošlo ani k okamžitému zrušení pracovního poměru, a ten nadále trvá...
xsouku04 píše:Jde o to, že v pracovní době opravdu není doba na pikantní soukromé hovory.
To nezpochybňuji. Na druhé straně je třeba si uvědomit, že zamětnavateli nepatří "celý pracovník" (to platilo naposledy za otrokářského řádu, a to ještě jen po určitou dobu :-)) ale má nárok pouze na kapacitu zaměstnance dle pracovního zařazení a smlouvy. A pokud stanoví zaměstnavatel nějaká pravidla, musí ta být jednak v souladu s obecnými právními předpisy, s pracovní smlouvou a nediskriminační, a jednak musí zaměstnavatel vytvořit takové podmínky, aby byla ta pravidla reálně dodržovatelná.

Nicméně to nám pořád neřeší tu situaci, kdy zaměstnanci někdo např. z rodiny zavolá do práce nějakou "jobovku", klidně i přes spojovatelku nebo na pracovní číslo (neb je poněkud ve stresu), a než mu jako zaměstnanec sdělíte, že má volat na jiné číslo, případně že si to povíte až doma, máte tu onen hovor osobní povahy, který by neměl být zaznamenáván, a už vůbec ne archivován. A že ten hovor do této kategorie patří je zřejmé až během něj, či "ex post".
xsouku04 píše:Samozřejmě způsob kdy se soukromé hovory nějak označkují - třeba tím, že se volá jakoby z jiného čísla, je pro všechny příjemnější varianta. A pokud dotyčný má nepřiměřeně moc soukromých hovorů je to krásně vidět i bez poslouchání.
Tak tak. Pro sledování přiměřené pracovní kázně zaměstnanců prostě obecně stačí CDR o hovorech. U záznamů se, zejména z hlediska použití a archivace, zaměstnavatel vždy pohybuje na tenkém ledě, protože musí brát v úvahu jak osobnostní práva svých zěměstnanců, tak těch lidí na opačném konci drátu. A ten kdo to řeší si zejména musí uvědomovat, že hovor obsahující projevy osobní povahy prostě není totéž, co (nedovolený) soukromý hovor zaměstnance ....
Kabek
Příspěvky: 656
Registrován: čtv 03. led 2013 19:44:30

Re: Směrování GSM přes Odorík na vlastní GW

Příspěvek od Kabek »

Není nahrávání jako nahrávání.... Koho to zajímá, může číst: http://bezplatnapravniporadna.cz/online ... dukaz.html
RadimKr
Příspěvky: 12
Registrován: stř 23. črc 2014 16:19:47

Re: Směrování GSM přes Odorík na vlastní GW

Příspěvek od RadimKr »

Nadruhou stranu pokud o to firmy mají zájem.........kazda firma si pak musi uvedomit mozne nasledky, preci my jako programatori IP technologii neneseme bremeno toho, ze firma X to muze teoreticky i zneuzit.

Na druhou stranu ber to i tak, ze je spousta firem, ktery resi nejen diky temer nulovym vstupnim investicim "call centrum" na urovni mobilnich telefonu. Ac se to zda pro nekoho nepochopitelne, je to tak a jednoduse musi nahravat, monitorovat hovory apod.

A to nemluvim o obrovskem mnozstvi zivnostniku, ktery prijimaji objednavky za "behu" a logicky vyhradne na mobilu a ty zceja jiste by podobnou sluzbu uvitali. Mimochodem ta uplne prvotni myslenka vznikla diky tomu, ze kamarad je sklenar/pokryvac, ktery i s mobilem "spi" a pri praci prijima objednavky. No a jelikoz u nej nikdy klasicka VoIP technologie mozna nebude a ani do toho nechce investovat, je neustale v terenu, tak potrebuje aby prichozi/odchozi hovory byli nahravany a pokud mozno prepisovany. Duvod proc to chce je logicky. Casto prisel o zakazku jen diky tomu, ze na ni pritom mnozstvi dennich telefonu a prace zapomnel nebo pozde reagoval, protoze zrovna visel nekde na strese, je tak trosku i lajdak, nenapise(mnohdy i realne nemuze) si to do diare apod.. A podobnych pripadu bych nasel velke mnozstvi.

Vsichni si na tom najdou to sve "pozitivni/negativni" co se "smi/nesmi", ale za par let to stejne bude vsude rozlezly :-)
Uživatelský avatar
Pitomec
Příspěvky: 2716
Registrován: ned 27. lis 2011 21:26:33
Bydliště: Brno

Re: Směrování GSM přes Odorík na vlastní GW

Příspěvek od Pitomec »

Obvykle se ukáže číslo volajícího, takže někde v terénu není problém druhé straně sdělit, že jsem mimo (ne duševně samozřejmě :D ) a ozvu se, jakmile to bude možné. Kvůli tomuto zrovna nahrávání hovorů nemá moc význam.
RadimKr
Příspěvky: 12
Registrován: stř 23. črc 2014 16:19:47

Re: Směrování GSM přes Odorík na vlastní GW

Příspěvek od RadimKr »

Malinko se to zvrtlo. Tahle služba nemá primárně sloužit k tomu aby se sledovali hovory zaměstnanců. To, že to bohužel mohou firmy zneužívat je již druhá strana mince. Nemluvě o tom, že hlasový stream při nahrávání umíme rozdělit na 2 kanály(volající, volaný) u přepisu hovoru do textu to ani jinak nejde, u mixu by Vám přepisovadlo nic nepřepsalo. Takže druhá strana nemusí být nikdy zaznamenávána, to jenom na okraj.

K čemu to má sloužt, je to aby výhradně pod GSM službami bylo možné nabídnout prvky jako IVR, Voice Mail, Fronty, Nahrávání, Monitorování,detailní statistiky, přepis hovoru, časem i hlasová biometrie a to i pro malé, střední firmy či jednotlivce, který si nechtějí pořizovat drahý Voice aparát, tak jak to jistě všichni znáte u běžných call center.
To jen tak na vysvětlenou abychom za tím hned nehledali Velkého Bratra ;)
utx
Příspěvky: 125
Registrován: pon 27. kvě 2013 23:10:42

Re: Směrování GSM přes Odorík na vlastní GW

Příspěvek od utx »

Nebylo by vhodné řešit to předem a pozitivním způsobem? Zaměstnanec by podepsal, že souhlasí s nahráváním hovorů. Pokud by chtěl vést z pracovního telefonu soukromý hovor, vytočil by číslo s nějakým prefixem (opak *086*). Tím by se zabránilo nahrání hovoru, a zaměstnavatel by případně takové hovory zaměstnanci naúčtoval. Spokojeni by byli (vzhledem k ceně odchozích hovorů u Odorika) všichni. (Jak podobně řešit příchozí hovory mne nenapadá.)
helmut.niederman
Příspěvky: 1025
Registrován: stř 10. črc 2013 21:40:28

Re: Směrování GSM přes Odorík na vlastní GW

Příspěvek od helmut.niederman »

Před 14 lety jsem pár měsíců pracoval v jednom státním okresním archívu a pamatuji si, že v té době byly povoleny soukromé hovory a každý zaměstnanec obdržel speciální kód. To bylo ještě v době, kdy nebyly tolik rozšířené mobilní telefony, ale pamatuji si, že když někdo použil ten kód tak další měsíc dostal vyúčtování a zaměstnavatel to srazil z výplaty. Přímo na sekretaritáu Státního okresního archívu měli telefonní ústřednu se softwarem který hovory monitoroval. Kam se však ale nedalo dovolat byly hovory na audiotexové linky a do zahraničí. Do Zahraničí mohla volat pouze ředitelka a sekretářka ředitelky. Taky vím, že nešlo volat na určitá telefonní čísla. Ale celkově zaměstnanci byli spokojeni. Nevím jak to funguje dnes ale tyhle sociální jistoty, které zaměstnavatel poskytoval zřejmě už asi skončily, výhoda byla v tom, že zaměstnavatel neměl žádné náklady, neboť to platili zaměstnanci. :)
ViR
Příspěvky: 1327
Registrován: sob 30. črc 2011 10:50:06

Re: Směrování GSM přes Odorík na vlastní GW

Příspěvek od ViR »

utx píše:Nebylo by vhodné řešit to předem a pozitivním způsobem? Zaměstnanec by podepsal, že souhlasí s nahráváním hovorů. Pokud by chtěl vést z pracovního telefonu soukromý hovor, vytočil by číslo s nějakým prefixem (opak *086*). Tím by se zabránilo nahrání hovoru, a zaměstnavatel by případně takové hovory zaměstnanci naúčtoval. Spokojeni by byli (vzhledem k ceně odchozích hovorů u Odorika) všichni. (Jak podobně řešit příchozí hovory mne nenapadá.)
Obecně není až takový problém řešit otázku nahrávání ve vztahu k odchozím soukromým hovorům zaměstnanců. Ale jak píšete, už to může být problém u příchozích soukromých hovorů (zaměstnanců). A ještě větší u příchozích hovorů osobní povahy, což je širší pojem, než "soukromý hovor". Ochranu osobnosti volajícího totiž dle zákona musíte brát v potaz i v případě, že z pohledu zaměstnance/firmy jde o hovor "pracovní", ale volající během hovoru sdělil údaje, na které se vztahuje osobnostní ochrana...

Správně "a právně" je to řešitelné patrně asi tak, že v případě záznamu každého hovoru ten zaměstnanec, který hovor vedl, každý hovor po jeho ukončení vyhodnotí a problematické hovory (jejich zvukový záznam) vyloučí z další archivace. Tj o takových hovorech by existovaly pouze "CDR" údaje, případně statusová informace "soukromý hovor" nebo "jiný hovor osobní povahy".
Odpovědět