Vodafone zavádí blokování CLIP

Podrobnější technické novinky a vůbec novinky a postřehy z VoIP.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8526
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: A jak to chrání?

Příspěvek od xsouku04 »

alfi píše: ned 23. bře 2025 22:47:18
Válečník píše: ned 23. bře 2025 16:43:03 A není mi jasné, co se tím chrání, když si to můžu vypnout. Protože je chráněno mé číslo, aby ho nemohl používat někdo cizí, ale to nemůže ohrozit mě, ale spíše jiné osoby, že jiné osoby uvidí mé číslo a podlehnou dojmu, že jednají se mnou, a splní nějaké instrukce, které budou myslet, že jsou ode mě. Tak pak to ale chrání ty jiné osoby, a tím, že to můžu já vypnout, tak vypínám ochranu těch jiných osob. Takže tím se popírá smysl toho opatření.
Chrání to primárně veřejně známá čísla - bank, různých prodejců apod. Aneb když si můžu nastavit libovolné odchozí číslo, nastavím některou pobočku třeba tady https://www.mbank.cz/o-nas/kontakt/ "Pokud vám zavoláme z některé z našich poboček" a budu chtít třeba převést peníze. Na řadu z nich ani nejde volat zpátky - dovolám se na nějaký automat. Tj. nějaký reálný smysl to má. Pokud já nic neprodávám, ať si moje číslo klidně někdo zkusí (ideálně i pak by tam mělo být povolení jen od jednoho VoIP operátora - jen malá možnost ke zneužití) :)
Kdyby nebyly banky hloupé, nevolali by z mobilních čísel, ale vždy z pevných čísel. A všichni by pak věděli, že když volá banka z mobilního čísla, je to vždy podvod. U českých pevných čísel je blokování všech hovorů, které přijdou ze zahraničí, mnohem jednodušší. To šlo udělat mnohem rychleji. U mobilů je to složitější, protože tam se musí řešit, jestli číslo není v roamingu, pak musí hovor povolit.
Blokovat má smysl vždy jen hovory, které jdou ze zahraničí. V ČR si nikdo na podobné podvody netroufne, protože je snadno vypátratelný.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8526
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Vodafone zavádí blokování CLIP

Příspěvek od xsouku04 »

cizo píše: ned 23. bře 2025 22:37:43 Vypadá to, že napoprvé se žádostí člověk neuspěje. První pokus jsem učinil na prodejně v Europarku v Praze. Neměl jsem pocit, že by pracovník věděl, o co jde. Ochotu však projevil, žádost se mnou prý sepíše, požadoval však heslo pro komunikaci s operátorem. To jsem nevěděl (moje chyba). Než jsme se rozešli, dostal jsem informaci, že věc je možno řešit i na infolince. Pokus č. 2: Vyhledal jsem heslo pro komunikaci s operátorem a směle vytočil číslo infolinky. Zde jsem se dozvěděl, že návštěva prodejny je nezbytná, neboť potřebují zkontrolovat průkaz občana. Na 3. pokus jsem se vydal vybaven heslem pro komunikaci s operátorem i občankou do prodejny na Kladně. Pracovnice sice o problému nevěděla, ale po konzultaci s kýmsi našla příslušný formulář. Protože však nebyla obdařena příslušnými kompetencemi pro zúřadování, formulář mi vytiskla s tím, že po vyplnění je třeba zajít na prodejnu, kde ve vhodnou dobu bude příslušně oprávněný pracovník. 4. pokus jsem dosud neučinil, chce to nějaký oddych. Zmíněný formulář jsem chtěl dát pro další zájemce do přílohy, vkládat dokumenty ale nejde, tak jsem napsal požadavek na vložení formuláře na diskuzní fórum Vodafonu: www.techforum.cz/topic/63491-jak-na-výj ... mého-čísla . Třeba se tam objeví. Z textu formuláře plyne, že vyjmout z ochrany nelze předplacené SIM a mobilní CLIP je kupodivu možno využít jen pro geografická nikoliv pro nomádní čísla.
Formulář nešel vložit, protože byl limit nastaven na 1MB. Změnil jsem to na 3 MB a formulář vložil jako přílohu k hlavnímu příspěvku, aby jej všichni mohli snadněji najít bez pročítání celého fóra. Děkuji.
alfi
Příspěvky: 790
Registrován: čtv 03. led 2013 15:31:10

Re: A jak to chrání?

Příspěvek od alfi »

xsouku04 píše: ned 23. bře 2025 23:01:43 Kdyby nebyly banky hloupé, nevolali by z mobilních čísel, ale vždy z pevných čísel. A všichni by pak věděli, že když volá banka z mobilního čísla, je to vždy podvod. U českých pevných čísel je blokování všech hovorů, které přijdou ze zahraničí, mnohem jednodušší. To šlo udělat mnohem rychleji. U mobilů je to složitější, protože tam se musí řešit, jestli číslo není v roamingu, pak musí hovor povolit.
Blokovat má smysl vždy jen hovory, které jdou ze zahraničí. V ČR si nikdo na podobné podvody netroufne, protože je snadno vypátratelný.
To přece nejsou jen banky - týkalo by se to velké části všech podnikatelů. Vnucovat jim (jen) pevné číslo jako bezpečné mi moc nedává smysl. Navíc těch podvodů bude už jen přibývat a je spíš jen otázkou času, kdy vymyslí něco i na "běžné číslo" moje nebo vaše :) Zjevně stejný problém řeší i jinde v zahraničí..
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8526
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: A jak to chrání?

Příspěvek od xsouku04 »

alfi píše: pon 24. bře 2025 8:26:01
xsouku04 píše: ned 23. bře 2025 23:01:43 Kdyby nebyly banky hloupé, nevolali by z mobilních čísel, ale vždy z pevných čísel. A všichni by pak věděli, že když volá banka z mobilního čísla, je to vždy podvod. U českých pevných čísel je blokování všech hovorů, které přijdou ze zahraničí, mnohem jednodušší. To šlo udělat mnohem rychleji. U mobilů je to složitější, protože tam se musí řešit, jestli číslo není v roamingu, pak musí hovor povolit.
Blokovat má smysl vždy jen hovory, které jdou ze zahraničí. V ČR si nikdo na podobné podvody netroufne, protože je snadno vypátratelný.
To přece nejsou jen banky - týkalo by se to velké části všech podnikatelů. Vnucovat jim (jen) pevné číslo jako bezpečné mi moc nedává smysl. Navíc těch podvodů bude už jen přibývat a je spíš jen otázkou času, kdy vymyslí něco i na "běžné číslo" moje nebo vaše :) Zjevně stejný problém řeší i jinde v zahraničí..
Samozřejmě volat vždy ze svého známého pevného telefonního čísla než stovek neznámých mobilních čísel není jediné dobré a naprosto neprůstřelné opatření. Ale jedno z mnoha možných užitečných opatření, které nic nestojí. Vždycky zde budou lidi co se nechají okrást a podvodníci co to budou zkoušet, jen je zbytečné jim to ze strany bank a velkých firem usnadňovat.
Já pamatuji ještě dobu (a tohle fórum také, mělo by to zde být někde popsáno), kdy mi volal Vodafone a aby si mne ověřil, chtěl vědět moje heslo. Nebyl to podvodník, ale opravdu Vodafone. Tvářili se poněkud překvapeně, když jsem jim řekl, že chtít po mě heslo je nesmysl, zvláště když volají z neznámého mobilní čísla. Dnes už nikdo celé heslo nežádá, kromě pravých podvodníků. Ale ty hloupé tendence zde pořád jsou. Ptají se na datum narození, nebo dvě čísla za lomítkem, nebo dvě číslice z hesla. Že já jako klient/zákazník nemám možnost ověřit s kým mluvím, je stále netrápí. Hlavně že oni si ověří mne.
Takové postupy to podvodníkům hrozně ulehčují. Banky se běžně chovají nesmyslně a nelogicky a od chování skutečného podvodníka se liší jen přehlédnutelnými detaily. Např. vám klidně pošlou do mailu odkaz na nějaký pochybný word formulář a vyžadují jeho okamžité vyplnění. Zkoumají detaily o politicky exponované osobě, i když jí vůbec nejste. Jinak vyhrožují zablokováním účtu. To není podvodník, ale tak se chová RB banka. Není pak divu, že takový divný email skončí ve spamu a oni pak účet opravdu zablokují ...
Podvodník by také mohl chtít a často chce, aby jste mu otevřel nějaký odkaz do neznáma. Stačí, když se bude chovat jako skutečná banka. Dokument ve wordu, myslím, může být infikovaný, nebo to může být odkaz kdoví kam a na co. Také to nemusí být dokument wordu, ale třeba rovnou instalace trojského koně, která otevře dokument ve wordu jak poslední krok. Velké hloupé firmy a banky si lidi vychovaly tak, aby snadno naletěli podvodníkům. A teď z hlouposti obviňují ty obyčejné uživatele.

To aby podvodníci nemohli volat z pevných čísel bank a banky a jejich callcentra z nich naopak volali vždy, mohlo a mělo být zavedeno mnohem dříve než bylo. Technicky to bylo totiž velmi jednoduché. Ale dokud nezačaly vznikat škody v miliardách, zjevně to nikoho dostatečně netrápilo.

V EU se to řeší podobně amatérsky jako v ČR. Každá země znovu objevuje kolo samostatně. V USA se to řeší tak, že každý hovor podepisuje telekomunikační operátor, který ví, kdo je koncový volající zákazník. Je tak možné vystopovat volajícího. Problémový operátor bude mít nedůvěryhodné hovory, co jsou blokovány, platit pokuty, nebo mu může být úplně odejmuta možnost hovory podepisovat. Tohle řešení navíc nebrání jakékoli konkurenci na trhu. viewtopic.php?p=45573&hilit=severn%C3%AD+americe#p45573 V Evropě by tohle muselo být na celoevropské úrovni. Ale úředníčci v Bruselu zjevně mají jiné priority než bezpečnost peněz svých občanů a konkurenční prostředí na telekomunikačním trhu.
bnone

Re: Vodafone zavádí blokování CLIP

Příspěvek od bnone »

xsouku04 píše:
> Službu CLIP je možné si aktivovat k nomadickému nebo geografickému číslu. V
> nastavení CLIpu u nás na webu vyberete operátora Vodafone.

Dle formuláře to lze pouze ke geografickému číslu, tj. začínajícímu 2... - 5...
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8526
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Vodafone zavádí blokování CLIP

Příspěvek od xsouku04 »

bnone píše: pon 24. bře 2025 11:07:51 xsouku04 píše:
> Službu CLIP je možné si aktivovat k nomadickému nebo geografickému číslu. V
> nastavení CLIpu u nás na webu vyberete operátora Vodafone.

Dle formuláře to lze pouze ke geografickému číslu, tj. začínajícímu 2... - 5...
Fakt.Nejspíše ten "odborník" co to připravoval ani neví, že jiná čísla existují a běžně se používají.
Ignoroval bych to. O2 také akceptuje žádosti, které porušují to co je napsáno na formuláři.
Možná si to časem opraví. Žádný důvod proč to u jiných pevných čísel nepovolovat není, nemají právo to takto omezovat.

Nesmysl je to to jejich vyhrožování, že znovu spuštění ochrany může být zpoplatněno. Ten člověk si neuvědomuje dvě věci. Tou ochranou se chrání hlavně druzí a za druhé odportováním čísla se ochrana automaticky znovu zapne. Tedy vždy je možné se poplatku vyhnout tak, že odportujete tam a zpět a ještě vám dají na retenčním oddělení nejspíše slevu :) Pokud by si Vodafone správně hlídal spárování čísel (pevné a mobilní), navíc hovory povolil jen v rámci ČR, ke zneužití dojít prostě nemůže. On to ale bude nejspíš dělat špatně a pak vymýšlet poplatek za opětovné zapnutí blokování? Z jakého důvodu pak chtějí vypsat všechny páry čísel, když to podle toho vůbec nekontrolují a pustí hovor z vašim číslem klidně i od podvodníka ze zahraničí?

Navíc je pravděpodobné, že o znovuzavedení ochrany budou časem žádat spíše jednotky lidí. To se nevyplatí ani do toho ceníku dávat. Samozřejmě také záleží jaký ten poplatek bude. Víc jak 200 Kč by byl totální nesmysl.
tomplee
Příspěvky: 55
Registrován: úte 16. črc 2013 12:12:29

Re: Vodafone zavádí blokování CLIP

Příspěvek od tomplee »

Bohužel mám u vodafonu předplacenou kartu, takže jsem mimo hru. Provolám tedy nashromážděný kredit a pak asi přejdu jinam. Otázka je kam.
alfi
Příspěvky: 790
Registrován: čtv 03. led 2013 15:31:10

Re: Vodafone zavádí blokování CLIP

Příspěvek od alfi »

tomplee píše: pon 24. bře 2025 16:48:41 Bohužel mám u vodafonu předplacenou kartu, takže jsem mimo hru. Provolám tedy nashromážděný kredit a pak asi přejdu jinam. Otázka je kam.
K Odoriku? :)
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8526
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Vodafone zavádí blokování CLIP

Příspěvek od xsouku04 »

tomplee píše: pon 24. bře 2025 16:48:41 Bohužel mám u vodafonu předplacenou kartu, takže jsem mimo hru. Provolám tedy nashromážděný kredit a pak asi přejdu jinam. Otázka je kam.
Pokud potřebujete více dat, tak dobrá volba může být také https://www.mujkaktus.cz Ti mají přímo na webu napsáno, že pro je možné navštívit pobočku T-mobile pro deaktivaci hlasového firewallu. https://www.mujkaktus.cz/nejcastejsi-do ... voru-a-sms Také je dobré si vytisknout formulář předem a ukázat jim ten web kaktusu, kdyby říkali na pobočce, že nic takového není. Viz vlákno u nás ohledně T-mobile. viewtopic.php?t=5490
Válečník
Příspěvky: 21
Registrován: pon 19. pro 2022 21:21:38

Re: Vodafone zavádí blokování CLIP

Příspěvek od Válečník »

Získal jsem celkem snadno stejný formulář na prodejně, stačilo říct, o co jde, a za chvilku ho měli. Ale neumím ho vyplnit, takže mi ho prodavač dal, ať si to sám zjistím, vyplním a donesu zpět a oni ho naskenují a odešlou.

Má někdo nějaký vzor, který prošel? Co vyplnit do toho pravého sloupečku? A jestli to chápu správně, tak jde o 2 věci: moje mobilní číslo přiřazené k lince Odorik, a moje mobilní číslo nastavené k Simkartě Odorik, takže to bude každé nějak jinak? Vůbec si s tím nevím rady a tam tomu, co musí být v signalizaci atd. vůbec nerozumím.
Přílohy
Spoof.pdf
(1.33 MiB) Staženo 162 x
Odpovědět