Nemám moc rád auta, donedávna jsem žádné auto neměl a i nyní jezdím dost málo.
Nyní jsem zjisti, že i moderní auta nesmyslně vybíjí baterii během stání a navíc pak zamlčují skutečnost, že je baterie málo nabitá.
Problém je, že v době, kdy to začne špatně točit, aby uživatel poznal, že z baterií není něco v pořádku,
baterie bude dost možná už nenávratně zničená. Když je delší dobu více vybitá, nenávratně se poškodí a dobití nepomůže.
Respektive pomůže, ale sama se znovu vybije v řádech max. několika dní nebo týdnů.
Počítač v autě to moc dobře ví, že baterie není správně nabitá, vypne např. start/stop systém, ale jinak spotřebu auta během stání nijak nesníží.
Ale hlavně uživateli nic neřekne a baterie se během krátké jízdy nestihne dobít. Zjevně nezbývá, než si pořídit voltmetr a pravidelně testovat napětí na baterii. Jako za krále klacka.
Pokud je napětí menší než 12.6V, je dobré baterii dobít. Důležité je to hlavně pro řidiče, kteří s autem málo jezdí v některém období roku a baterie se tak nestačí dobít za jízdy. Vypadá to také, že kvůli úspoře paliva se při ekonomické jízdě např. po dálnici baterie dobíjí naprosto minimálně. Dobíjí se hlavně jen při brždění motorem při jízdě z kopce, čehož se lidé na rovině moc nedočkají. Navíc je možné, že někdo jezdí např. v zimě jen občas a to poměrné krátké trasy, kdy se dobít vůbec nestihne. Nechápu proč nelze stav baterie sledovat na displeji.
Zajímavé také je, že nikde v návodu se nenajde, že pokud chcete auto odstavit na déle než měsíc, je nutné baterii fyzicky odpojit od auta.
Pokud to neuděláte, baterii to hodně neprospěje a pokud auto necháte stát několik měsíců, dost možná baterii úplně zničíte.
Je neskutečné, jak se všude tlačí ekologie a přitom EU nechá takto výrobce aut plýtvat. Ta se zjevně stará hlavně o šťourátka do uší, že se možná v průměru za životnost auta zničí jedna baterie navíc, je jí úplně jedno, neb to není vidět. Nechtělo si mi věřit, že tohle skutečnost a tak to vypadá, že jsem během roku zničil na dvou autech 3 baterie, které mohli fungovat ještě klidně pět let. Lze pak výrobcům aut vůbec věřit další věci, které píší v návodu, když si nedovedou vůbec dobře pohlídat jednu ze základních věcí? Co dalšího tam ještě zamlčují, nebo vyloženě lžou?
Lze si to možná vysvětlit i tak, že naprostá většina uživatelů najezdí každý týden tolik kilometrů, že tohle nemusejí řešit. Ale pokud auto vybíjíbaterii nadměrně kvůli nějaké chybě, nebo špatně dobíjí, pak tu baterii zničí nejspíše taky. Protože auto to před vámi zamlčí a dozvíte se to dost možná až jeden den nenastartujete.
Je také neskutečné, že to je snad vlastnost všech aut, jako kdyby se všichni na té aroganci domluvili.
Povinná výbava auta - voltmetr ?
Re: Povinná výbava auta - voltmetr ?
Staří šoféři to mívají v patrnosti a dobře vědí, co baterka potřebuje. Pro mladou generaci je jen spotřebák. Nicméně máte pravdu, voltmetr na palubní desce by se hodil. On je leckdy problém u některých aut baterku vytáhnout bez demontáže jiných dílů, o žárovkách ve světlometech nemluvě. Jo, ty doby, kdy jsem dokázal spoustu věcí na autě seřídit sám v garáži, jsou v nenávratnu.
- xsouku04
- Administrátor
- Příspěvky: 8596
- Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Povinná výbava auta - voltmetr ?
Já jsem to také věděl, ale na druhou stranu nevěřil jsem, že je možné ji takto v tak krátkém čase úplně zničit. A tomu, že pro toho kdo např. v zimě moc nejezdí, je voltmetr v podstatě nutnost, jsem také nevěřil. Všude samé chytré věci v tom autě jsou, ale volty na baterce aby si člověk hlídal úplně stejně jako před padesáti lety. No tehdy to bylo nejspíše lepší, protože auto, které stálo, nejspíše skutečně žádný odběr nemělo, vše bylo řešeno mechanicky.jaara píše: ↑úte 30. zář 2025 17:06:10 Staří šoféři to mívají v patrnosti a dobře vědí, co baterka potřebuje. Pro mladou generaci je jen spotřebák. Nicméně máte pravdu, voltmetr na palubní desce by se hodil. On je leckdy problém u některých aut baterku vytáhnout bez demontáže jiných dílů, o žárovkách ve světlometech nemluvě. Jo, ty doby, kdy jsem dokázal spoustu věcí na autě seřídit sám v garáži, jsou v nenávratnu.
Re: Povinná výbava auta - voltmetr ?
Nemyslím, že to výrobci chtěli, spíš je to splnění podmínek... Co nejnižší emise, milion asistentů... U některých aut to jde mechanicky odpojit a akumulátor se normálně dobíjí... Ono je smutné, že nejenom krátké trasy, ale i dlouhé trasy nemusí akumulátor dobít... V rámci snížení emisí si systém hlídá a dovolí akumulátor dobíjet až je skoro vybitý... A pokud v tom okamžiku odstavíš auto, tak smůla... Nehledě na to, že musíme kupovat dražší "lepší" akumulátory, který ten nesmysl vydrží aspoň chvíli.
- xsouku04
- Administrátor
- Příspěvky: 8596
- Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Povinná výbava auta - voltmetr ?
Ale já vůbec nekritizuji to, že se ta baterie při plynulé jízdě po rovině téměř nedobíjí. To je prostě nutná fyzika. Taky mám se svým velkým autem spotřebu 4,7 l/100 Km nafty, místo výrobcem udávaných 5.5 l/100 Km. Ježdění bez brždění a rozjíždění po dálnici maximálně 90-100 km/hod se prostě projeví.glock69 píše: ↑úte 30. zář 2025 18:50:51 Nemyslím, že to výrobci chtěli, spíš je to splnění podmínek... Co nejnižší emise, milion asistentů... U některých aut to jde mechanicky odpojit a akumulátor se normálně dobíjí... Ono je smutné, že nejenom krátké trasy, ale i dlouhé trasy nemusí akumulátor dobít... V rámci snížení emisí si systém hlídá a dovolí akumulátor dobíjet až je skoro vybitý... A pokud v tom okamžiku odstavíš auto, tak smůla... Nehledě na to, že musíme kupovat dražší "lepší" akumulátory, který ten nesmysl vydrží aspoň chvíli.
Mě vadí to, že auto samo zavčas neupozorní na to, že baterii je nutné dobít. Neukáže její napětí. I když počítač auta moc dobře ví v jakém je stavu a přestane pak používat start/stop.
Také se nikde nepíše o tom, že i když mám baterii plnou (což ale bez voltmetru nikdy na jisto nevím, ale mohu jen tušit) a chci nechat auto stát měsíc a déle, je nutné baterii odpojit, jinak jí tím budu výrazně zkracovat život. A to podstatně více než nějaké start/stop.
To pak člověk fakt chuť si koupit celé auto na baterie, když baterie jsou takto ulhané téma. I když je předpoklad, že u nich si tohle nemohou dovolit. U autobaterií výrobci těží z toho, že málo kdo je ochoten se s nimi hádat kvůli 3000 Kč za novou baterii. A arogantní EU úředník v Bruselu posedlí ekologií si tohoto problému ani nevšimne. Vždyť jsou to jen miliony zbytečně zničených baterií ročně v celé EU.
Napadá mne, jestli je vůbec start/stop skutečný viník problémů s baterií a není to píše tím, že přispívá k vybití a auto si o ruční znovunabití baterie několikrát za rok stydí říci. A tak to skončí zničenou baterií.
Re: Povinná výbava auta - voltmetr ?
Pokud někdo odstaví auto a nejezdí s ním, tak mu nepomůže ani voltmetr na palubovce, protože ho stejně nebude sledovat. Prostě každý šofér by měl být natolik znalý, aby si buď baterii sám průběžně dobíjel externí nabíječkou, anebo s tím autem aspoň občas jezdil. Jinak tedy na autobaterie se odnepaměti dělají odpojovače a pořídit je lze za pár stovek. Kdysi to byla přímo nutnost jako prevence proti tomu, aby auto nevyhořelo (např. dodávka Š1203).
- xsouku04
- Administrátor
- Příspěvky: 8596
- Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Povinná výbava auta - voltmetr ?
Pokud by palubovka obsahovala voltmetr, tak si řidič všimne, že se např. baterie samovolně vybíjí třeba 10% za týden a přizpůsobí se tomu. A také si všimne, že kratší jízdou se baterie nezvládla nabít, i když auto není úplně odstaveno, jen méně používáno. To vybíjení se totiž kumuluje. Výrobci aut se snaží problém úplně skrýt, což má za následek miliony zničených baterií za rok v EU, což mi přijde skandální. Hlavně že si hrajeme na ekologii a emise. Pokud je baterie na půl vybitá, tak to rozhodně chce řidič vědět už protože mu pak v zimě v mrazech hrozí, že ráno nemusí nastartovat.Pitomec píše: ↑úte 30. zář 2025 22:19:16 Pokud někdo odstaví auto a nejezdí s ním, tak mu nepomůže ani voltmetr na palubovce, protože ho stejně nebude sledovat. Prostě každý šofér by měl být natolik znalý, aby si buď baterii sám průběžně dobíjel externí nabíječkou, anebo s tím autem aspoň občas jezdil. Jinak tedy na autobaterie se odnepaměti dělají odpojovače a pořídit je lze za pár stovek. Kdysi to byla přímo nutnost jako prevence proti tomu, aby auto nevyhořelo (např. dodávka Š1203).
Po nějakém odpojovači na baterii se budu muset podívat. Ale i tak budu muset minimálně několikrát do roka použít voltmetr a posléze nejspíše nabíječku. Často je to tak, že nevím kdy pojedu příště,ale mohu změřit napětí při zaparkování a případně baterii preventivně dobít, když není plná. I když baterii odpojím, tak je žádoucí, aby byla z větší části nabitá a nikoli téměř vybitá.
Vypadá to, že podobným způsobem se např. ničí i "ekologické" tužkové dobíjecí baterie ikea nebo lidl. A to v zařízeních, které baterii úplně vybijí. Jedna ze dvou baterií v sérii má menší kapacitu a u ní hrozí, že se zničí, nebo poškodí. "Chytrá" nabíječka pak odmítá takovou baterii nabít, a je třeba použít hloupou nabíječku, poté se chytne baterie i v "chytré". Nicméně tímto použitím se ta baterie stejně podstatným způsobem ničí. Takže moc nevím co s tím. Štve mne, jak si všichni hrají na ekologii, protože je to v módě, ale ve skutečnosti je to jen falešná póza. A pro některá použití může být prostě lepší dobíjecí baterie nekupovat, protože někdo tají zásadní problémy, aby se mohl tvářit více EKO. Vypadá to, že např. IKEA zrušila prodej nedobíjecích baterií, nebo je alespoň někam schovala. Ale pokud bych měl vždy zničit jednu ze dvou použitých baterií, tak je samozřejmě ekologičtější i levnější kupovat nedobíjecí.
Ani baterie k fotovoiltaikám běžně nemají balancování jednotlivých článků. Tedy baterie za sto tisíc a více a nehlídá si základní věci. Baterie se dovede vybalancovat samovolně, když zůstane delší dobu nabitá. Což ale může být problém v zimě. Opět to výrobce i dovozce řeší tím, že jen mlží. Zařízení na ruční vybalancování článků prodává za cca 30 tisíc Kč a nechce jej půjčovat. A že je třeba baterii každý týden dobít na 100% a nějakou dobu ji v tomto stavu nechat, poradí až když si někdo stěžuje, že mu kapacita klesla během měsíce na polovinu. Prý se na to nevztahuje záruka. Naštěstí se to pak vrátí zpět, ale baterii to opět nesvědčí. Zajímavé je, že moje zařízení Solax si dobíjení každý týden na 100% nehlídá samo, lze si to nastavit automatizovaně, ale není to nic jednoduchého. Tedy od výroby to ničí v zimě baterie a mlží o tom. Jinak je ale tento střídač bezproblémový.
Novější dobíjecí baterie parkside z lidlu pro použití v nářadí naopak balancování článku mají. Aby nedošlo k přílišnému vybití baterie si hlídá spotřebič a ten se za včas vypne. Nejnovější baterie s bluetooth si to umí hlídat i samotné a zavčas se vypnou. Vypadá to, že si umí hlídat i maximální vybíjecí proud. Tedy mohu na ně přes adaptér napojit jakýkoli spotřebič např. na 12 V, k podvybití a zničení některého článku nedojde. Stav baterie lze sledovat přes bluetooth. Samovybíjení je minimální. Jen nevím, jestli se to hodí na něco co je třeba neustále napájet, protože takto jsem to nepoužíval.
To se pak automobilky mohou divit, že se moc lidem nechce do elektromobilů, když je vše co se týče baterií zahaleno mlhou mlžení a eko propagandy.
Baterie se vybila i losu Emilovi. Výrobce zjevně vůbec nenapadlo, že pokus o odeslání souřadnic stačí udělat jen několikrát denně a není potřeba vybíjet baterie neustálým hledáním signálu.
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-zp ... t-40541530
Re: Povinná výbava auta - voltmetr ?
U mého vozu Hyundai Ioniq 28 electric, si umí systém zapnout velkou trakční baterii a 12V baterii si dobít. Je tam malá 40Ah baterie, která na infotaiment vozu nestačí. Už po 2 dnech se mi ukáže hláška, že baterie byla dobyta z velké trakční.
Takže elektromobily to řeší, i když nevím, jak ostatní. A i mé auto má jisté problémy, pokud nechám otevřené dveře a vybíjí se 12V baterka. Prostě nezapne tu velkou. Je to specifický problém, měl jsem s tím problém již 2x a vyřešil jsem sto koupí startovací záložní baterií.
Samozřejmě je lepší ji na zimu odpojit, když není používaná...
Takže elektromobily to řeší, i když nevím, jak ostatní. A i mé auto má jisté problémy, pokud nechám otevřené dveře a vybíjí se 12V baterka. Prostě nezapne tu velkou. Je to specifický problém, měl jsem s tím problém již 2x a vyřešil jsem sto koupí startovací záložní baterií.
Samozřejmě je lepší ji na zimu odpojit, když není používaná...