Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?

Je špatně slyšet ? Lze to řešit !
necik
Příspěvky: 11
Registrován: úte 17. zář 2013 8:42:33

Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?

Příspěvek od necik »

Používám pro volání VoIP Odorik z telefonu Samsung Galaxy S22 se softwarem Acrobits Softphone a mám nastavený kodek PCMA. Kvalita hovoru je snesitelná, ale žádná hitparáda to není (myslím tím, že jsou ořezané frekvence, což je vlastnost toho kodeku).
Chci se zeptat, jestli i v roce 2025 stále platí, že při volání na mobil/pevnou se stejně vždy transkóduje na PCMA, ať už na svém klientovi vyberu jakýkoliv kodek. Protože mám pocit, že při volání přes VoLTE z mobilu na mobil se opravdu použije nějaký lepší kodek a je to znát.
Nejsou ohledně propojení mezi operátory v plánu nějaké změny, které by umožnily použít něco lepšího než PCMA?
 
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8657
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?

Příspěvek od xsouku04 »

necik píše: ned 02. lis 2025 7:48:19 Používám pro volání VoIP Odorik z telefonu Samsung Galaxy S22 se softwarem Acrobits Softphone a mám nastavený kodek PCMA. Kvalita hovoru je snesitelná, ale žádná hitparáda to není (myslím tím, že jsou ořezané frekvence, což je vlastnost toho kodeku).
Chci se zeptat, jestli i v roce 2025 stále platí, že při volání na mobil/pevnou se stejně vždy transkóduje na PCMA, ať už na svém klientovi vyberu jakýkoliv kodek. Protože mám pocit, že při volání přes VoLTE z mobilu na mobil se opravdu použije nějaký lepší kodek a je to znát.
Nejsou ohledně propojení mezi operátory v plánu nějaké změny, které by umožnily použít něco lepšího než PCMA?

 
PCMA je mezi operátory pořád standard. Jestli se je alespoň lokálně u hovorů do ČR možná nějaká změna, to nevím, musel bych se zeptat.

Nicméně problém často bývá někde jinde. Totiž když je kvalitní telefon, tak i zvuk přes PCMA zní relativně dobře. Pokud si někdo stěžuje bývá to většinou způsobeno školáckými hloupými chybami výrobců telefonů. Nejčastější chybou bývá, že je zvuk příliš potichu, nebo naopak příliš překřičen. Je to krásně vidět na grafu, když si zobrazím zvuk v grafu např. pomocí programu audacity. Pokud se maximální hlasitost dosahuje jen cca poloviny maximální dovolené, kvalita hovoru se degraduje na polovinu, nebo čtvrtinu? Telefon by měl správně hlasitost znormovat, než jej převede na kodek PCMA. Překřičený hovor, ten má zase ořezané špičky, subjektivně je to ještě horší. Když jsem to testoval před patnácti lety, bylo překvapivé, že velká část výrobců telefonů s tím měla problém. I některé modely Nokia  i Grandstream. Pokud je vše ideální, hovor i přes PCMA vám připadá subjektivně kvalitní.
Ano kvalitní kodek tyto  školácké chyby výrobců částečně řeší tím, že i když se přenese jen polovina nebo čtvrtina informací, stále je to více s kvalitnějším kodekem a hovor je subjektivně kvalitnější. Nekvalita se sčítá.

S nástupem chytrých telefonů se situace spíše zhoršuje, protože telefon má tolik funkcí, že na volání se více zapomíná. Kvalitnější kodek je pak často berlička pro někoho, kdo odmítá používat jednu nohu.

Popisuji to např. zde viewtopic.php?p=26552&hilit=Grandstream ... %AD#p26552
necik
Příspěvky: 11
Registrován: úte 17. zář 2013 8:42:33

Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?

Příspěvek od necik »

Já jsem to ani nemyslel tak, že by ten zvuk byl vyloženě špatný, srozumitelné to je. Jen když to člověk porovná s telefonováním přes WhatsApp/Teams apod. (na tom stejném telefonu), je znát, že ta technologie už něco pamatuje.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8657
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?

Příspěvek od xsouku04 »

necik píše: ned 02. lis 2025 10:58:58 Já jsem to ani nemyslel tak, že by ten zvuk byl vyloženě špatný, srozumitelné to je. Jen když to člověk porovná s telefonováním přes WhatsApp/Teams apod. (na tom stejném telefonu), je znát, že ta technologie už něco pamatuje.





 
Ano. WhatsAPP/Teams a dříve Skype měl kvalitu lepší i když bylo vše v pořádku. Např. Skype si hlídat hlasitost sám (tedy hlasitost byla vždy ideální) a zvuk posílal přes různé zvukový filtry, aby byl hlas kvalitnější a aby např. vyrušil ozvěnu, což byl jeden z důvodů, proč na začátku úspěch, protože zvuková zařízení bývala tehdy značný problém. Cca polovina mobilních telefonů ale vše v pořádku úplně nemá a hovory zbytečně kazí, což je zvětšuje rozdíl mezi běžným hovorem a hovorem třeba přes WhatsAPP.  Samotný rozdíl mezi 2G a VoLTE kodekem  nejsem schopen postřehnout. Příchozí hovory nejdou přes naši ústřednu, tedy tam to kazit u nás nemůžeme. Někdy se úmyslně přepínám na 2G, protože v případě roamingu to někdy vyjde na velkoobchodní úrovni výhodněji, protože v ceně je zahrnut i terminační poplatek. Zkusím se na to zeptat, jestli se nějak dá  využít zlepšení co teoreticky VoLTE nabízí.
 
necik
Příspěvky: 11
Registrován: úte 17. zář 2013 8:42:33

Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?

Příspěvek od necik »

xsouku04 píše: ned 02. lis 2025 11:14:44 Zkusím se na to zeptat, jestli se nějak dá  využít zlepšení co teoreticky VoLTE nabízí.
 

 
Díky
pe.havel
Příspěvky: 314
Registrován: pát 02. zář 2016 10:34:20

Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?

Příspěvek od pe.havel »

Také budu rád za zjištění a případné vylepšení. Od spuštění VoLTE hovorů už vypadá VoIP co se týče zvuku jako nějaká prastará technologie, přitom by to mělo být naopak, když je to "IP" a digitálně i mezi operátory. 
necik
Příspěvky: 11
Registrován: úte 17. zář 2013 8:42:33

Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?

Příspěvek od necik »

Našel jsem tento vzor propojovací smlouvy od T-mobile

https://www.t-mobile.cz/dcpublic/RIO_fix.pdf

kde se píše:

9.1.1 Hlasové kodeky
Povinný kodek je pouze G.711(A-law). Ostatní kodeky budou nabízeny v závislosti na technické domluvě, možné je nb/wb amr, G.722 (end to end vyjednání hd-voice kodeků je v tomto případě možné pouze pokud se zapnou preconditions - teoreticky stačí jenom jako supported), G.729 a/b, G.711 (u-law), GSM-EFR.

Obecně to tedy zdá se možné je, minimálně u T-mobilu. Teď je otázka, jak je přesně realizováno propojení Odorika na ostatní operatory. Tuším tam je nějaký mezičlánek GTS?
 
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8657
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?

Příspěvek od xsouku04 »

Odpověděli mi z T-mobile, že by bylo možné použit G.722, ale nyní na to nemyjí čas. 

To precondition je pro mne něco nového. https://www.sharetechnote.com/html/IMS_ ... ition.html

Jak to mají mobilní operátoři mezi s sebou netuším.

Před dvaceti lety se běžně používal kodek g729, aby se ušetřilo trochu dat.  Míchání kodeků je ale docela problém, protože VoIP zařízení obvykle neberou v úvahu v jakém kodeku hovor přišel a tak často dochází ke zbytečnému transkódování.

Současný stav je takový, že skoro všechny telefony a operátoři používají G.711A, tedy nemusí se nikde transkódovat.
Pokud by si nějaký telefon nastavil G.722 povede to k tomu, že u velké části hovorů se bude muset transkódovat do G.711A. Což by mohlo teoreticky i kvalitu hovorů v některých případech nepatrně zhoršit a nepatrně zvýšit zpoždění.
pe.havel
Příspěvky: 314
Registrován: pát 02. zář 2016 10:34:20

Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?

Příspěvek od pe.havel »

Přijde mi, že mobilní operátoři mezi sebou jedou už na lepším kodeku, než G.711A, protože VoLTE hovory jsou většinou pěkné. A předpokládám, že v dnešní době je obecně většina hovorů realizována z jedné nebo obou stran s mobilem, takže VoIP pak při volání z/na VoLTE kvalitou hovoru docela zaostává. Jestli není čas na to, aby všichni operátoři mezi sebou přešli na G722 (či jiný lepší než G.711), aby se pak nemuselo transkódovat. Dokud to nebude, nebude moc motivace koncová zařízení nastavovat na lepší kodek, když se to stejně na hranici operátora zhorší.
Já se snažím všem VoIP telefonům jako primární kodek cpát G722 a G.711a jako druhý. Pak aspoň interní hovory (a hovory uvnitř Odoriku) znějí lépe. 
Odpovědět