Pípání během hovoru
Re: Pípání během hovoru
Díky za zásadní doplňující informaci! Všade máme G711-a (PCMA).
Re: Pípání během hovoru
Ano. Ještě dodám že "obecně vzato", tedy nikoli zrovna u Odoriku, by mohl připadat v úvahu prakticky bez ztráty kvality přenosu hlasu a tónové volby i druhý bezztrátový kodek G.711u (PCMU), pokud by operátor plně podporoval i tento kodek (výchozí zejména v USA), vč. konverze na G.711a, a měl současně přímo svou ústřednu připojenou přes E1/SS7.xsouku04 píše:Pozor z inband lze použít jen kodek ALAW=G711a=PCMA. Stejně ale nemá moc smysl používat dnes jiný kodek.
V ČR by však měla být jednoznačně dávána přednost tomu, co napsal pan Soukup, neb v Evropě je základním/výchozím kodekem mezi operátory G.711a. Nicméně, občas se mi hlavně dříve stalo, že i někteří "minoritní" čeští VoIP operátoři měli nastavenu na své ústředně vyšší prioritu pro G.711u, než pro G.711a.
Re: Pípání během hovoru
Jsem rád, že jsem na toto téma narazil...
Na pípání si hodně stěžují lidé, kteří telefonují s mojí máti. I já někdy zaznamenám při hovoru s ní velmi nepříjemné písknutí, které přehluší celé slovo a rve uši (není to upozornění na další příchozí hovor). Podobně i s hovory od přítelkyně, i když na její pískání si nikdo další nestěžuje.
Potřeboval bych tedy návod pro blbce, s čím experimentovat. Všichni tři máme Odorik, a 2x PAP2T, u máti je méně obvyklé zařízení ZyXEL P-2301 (telefonní adaptér a router v jednom).
Tuší někdo, co a jak změnit v nastavení u ZyXELu?
Přikládám obrazovky porkočilých nastavení pro SIP (ta nepokročilá jsou jen velmi základní - nastavení serveru a identifikace):
Krom toho, ten ZyXEL občas "vypadává" - pro příchozí hovory je nedostupný. Pomůže vypnutí/zapnutí. Někdy drží na příjmu třeba týden, někdy vypadne i vícekrát během jednoho dne. Nějaký další nápad, co na ZyXELu změnit (předpokládám, že zatržení a interval "Keep Alive 30 s" je správně).

Na pípání si hodně stěžují lidé, kteří telefonují s mojí máti. I já někdy zaznamenám při hovoru s ní velmi nepříjemné písknutí, které přehluší celé slovo a rve uši (není to upozornění na další příchozí hovor). Podobně i s hovory od přítelkyně, i když na její pískání si nikdo další nestěžuje.
Potřeboval bych tedy návod pro blbce, s čím experimentovat. Všichni tři máme Odorik, a 2x PAP2T, u máti je méně obvyklé zařízení ZyXEL P-2301 (telefonní adaptér a router v jednom).
Tuší někdo, co a jak změnit v nastavení u ZyXELu?
Přikládám obrazovky porkočilých nastavení pro SIP (ta nepokročilá jsou jen velmi základní - nastavení serveru a identifikace):
Krom toho, ten ZyXEL občas "vypadává" - pro příchozí hovory je nedostupný. Pomůže vypnutí/zapnutí. Někdy drží na příjmu třeba týden, někdy vypadne i vícekrát během jednoho dne. Nějaký další nápad, co na ZyXELu změnit (předpokládám, že zatržení a interval "Keep Alive 30 s" je správně).
VOX 802 -> Odorik byla jasná volba
Re: Pípání během hovoru
Keep Alive nastavte zapnuto (aktivní) a čas co nejmenší (15 s.), pokud nejste na veřejné IP, což asi nejste. Jste-li na veřejné, tak to nebrání provozu, ale nemusí to být zapnuté. U Odoriku to vypněte!!!!! (třetí řádek pod heslem - neaktivní).
Nastavil bych jen G.711A. Lze to nastavit "na tvrdo" u Odoriku (Kodeky - PCMA ano, ostatní - ne).
DTMF Mode: zkuste místo SIP INFO nastavit PCM (analogie PCMA, to je G.711a). Vyzkoušejte vytočit třeba 800159159. pokud se dovoláte, pak volba je OK. Pak uvidíte, zda to bude ještě "pískat".
Já bych nastavil session expires na 3600 s.
Píši-li blbosti, tak prosím ostatní o opravu. Díky.
Nastavil bych jen G.711A. Lze to nastavit "na tvrdo" u Odoriku (Kodeky - PCMA ano, ostatní - ne).
DTMF Mode: zkuste místo SIP INFO nastavit PCM (analogie PCMA, to je G.711a). Vyzkoušejte vytočit třeba 800159159. pokud se dovoláte, pak volba je OK. Pak uvidíte, zda to bude ještě "pískat".
Já bych nastavil session expires na 3600 s.
Píši-li blbosti, tak prosím ostatní o opravu. Díky.
Re: Pípání během hovoru
Kabek:
dík, NAT Keep Alive je 30 - nejnižší, co lze zadat.
V administraci libovolného VOIP adaptéru na Odoriku jsem NAT Keep Alive vypnul.
session expires jsem dal na 3600 s
Kodeky kromě G.711A vypnul (na straně Odoriku i adaptéru)
DFMT mode dal na PCM.
Bezprostřední dojem - volat i dovolat se dá. S dalšími dojmy se ozvu, až budou.
dík, NAT Keep Alive je 30 - nejnižší, co lze zadat.

V administraci libovolného VOIP adaptéru na Odoriku jsem NAT Keep Alive vypnul.
session expires jsem dal na 3600 s
Kodeky kromě G.711A vypnul (na straně Odoriku i adaptéru)
DFMT mode dal na PCM.
Bezprostřední dojem - volat i dovolat se dá. S dalšími dojmy se ozvu, až budou.

VOX 802 -> Odorik byla jasná volba
Re: Pípání během hovoru
Ještě místo sip.odorik.cz bych zadal sip.odorik.cz:443 Tím půjde signalizace směrem k Odoriku na portu 443 místo 5060. jestli do této doby nebyl problém s registrací, pak to možná nic nezlepší, ale také nezhorší....
Směrem od odoriku k vašemu zařízení bych nastavil (zkusil) port odlišný od 5060, například 5120. Když se to zaregistruje a projde zkušební hovor bez problémů, pak to bude mít, když nic jiného, vliv na různá volání, co otravují (hlavně v noci).
Záleží, co u Vás projde přes NAT.
Já mám nastaveno rozpětí portů (u různých VoIP bran): RTP 39682 - 39999 SIP 5118 - 5132 4992 - 4998 4916 - 4936 5033 - 5041
Tyto porty u nás na síti přes NAT chodí bez problémů a beze ztrát paketů!
Nebojte se zkoušet, jen si poznamenejte, co bylo původně nastaveno a měňte vždy jen jeden parametr.
Přeji výdrž, pak se úspěch dostaví.
Směrem od odoriku k vašemu zařízení bych nastavil (zkusil) port odlišný od 5060, například 5120. Když se to zaregistruje a projde zkušební hovor bez problémů, pak to bude mít, když nic jiného, vliv na různá volání, co otravují (hlavně v noci).
Záleží, co u Vás projde přes NAT.
Já mám nastaveno rozpětí portů (u různých VoIP bran): RTP 39682 - 39999 SIP 5118 - 5132 4992 - 4998 4916 - 4936 5033 - 5041
Tyto porty u nás na síti přes NAT chodí bez problémů a beze ztrát paketů!
Nebojte se zkoušet, jen si poznamenejte, co bylo původně nastaveno a měňte vždy jen jeden parametr.
Přeji výdrž, pak se úspěch dostaví.
Re: Pípání během hovoru
Poté, co jsem nastavil DMTF na Inband a kodek jsem změnil na G.711A (před tím bylo g729), se již pípání neozývá. Ještě jsem provedl změnu "Primary NTP Server: ntp.xphone.cz", před rokem asi byla uvedená ve vašem návodu pro nastavení Linksys PAP2 nějaká jiná volba (http://www.odorik.cz/w/pap2).
Kromě toho, že se odtranilo pípíní během hovoru, se mi zdá, že se kvalita hovoru výrazně zlepšila. Objevil se ale jiný nepříjemný problém s echem – volaná osoba slyší ve sluchátku ozvěnu toho, co říká. Souvisí to zřejmě s tím, že máme na telefonním sluchátku zapnutý reproduktor. Netušíte, co by se s tím dalo dělat? Díky.
Kromě toho, že se odtranilo pípíní během hovoru, se mi zdá, že se kvalita hovoru výrazně zlepšila. Objevil se ale jiný nepříjemný problém s echem – volaná osoba slyší ve sluchátku ozvěnu toho, co říká. Souvisí to zřejmě s tím, že máme na telefonním sluchátku zapnutý reproduktor. Netušíte, co by se s tím dalo dělat? Díky.
- xsouku04
- Administrátor
- Příspěvky: 8539
- Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pípání během hovoru
Vypnout reproduktor by nešlo ?
Zkusil bych si pohrát s volbami echocancelace, pokud jsou nějaké přítomny, popřípadě se zesílením vstupu a výstupu. To se v některých případech uvádí v decibelech. Pokud ztlumíte hlasitost výstupu nebo citlivost mikrofonu, můžete se tak zbavit ozvěny.
Zkusil bych si pohrát s volbami echocancelace, pokud jsou nějaké přítomny, popřípadě se zesílením vstupu a výstupu. To se v některých případech uvádí v decibelech. Pokud ztlumíte hlasitost výstupu nebo citlivost mikrofonu, můžete se tak zbavit ozvěny.
Re: Pípání během hovoru
Jen poznámka - NTP server je pro VoIP bránu něco jako zdroj přesného času, občas si tam "šáhne" pro nastavení hodin, s tím pípáním to vůbec nesouvisí...
Já, co jsem to přestavěl u brány Well ATA172, to zatím také nepozoruji - nic už nepípá....
Pří záměně kodeků G729 na G711 musíte pozorovat zlepšení kvality hlasu (hovoru), to je dáno právě tím kodekem.
Já, co jsem to přestavěl u brány Well ATA172, to zatím také nepozoruji - nic už nepípá....
Pří záměně kodeků G729 na G711 musíte pozorovat zlepšení kvality hlasu (hovoru), to je dáno právě tím kodekem.
Re: Pípání během hovoru
Tak dnes jsme měl možnost si zkusit hovor z linky, u které si protistrana stěžuje na to pípání.
Změny nezabraly, během desetiminutového rozhovoru si to píplo nejméně pětkrát. Kromě toho, v okamžiku, kdy si mluvící protistrana stěžovala na pípanec (já v tu chvíli nemluvil), tak já jsem přestal slyšet hovor protistrany (prostě výpadek, ticho).
Tak nevím, ještě zkusím s někým na zkoušku zaměnit ZYXEL router a adaptér v jednom za PAP a uvidíme, co to udělá. Fakt netuším, zda je chyba v nastavení přípojky, hardware přípojky, nebo hardware telefonu (Siemens C470).
Změny nezabraly, během desetiminutového rozhovoru si to píplo nejméně pětkrát. Kromě toho, v okamžiku, kdy si mluvící protistrana stěžovala na pípanec (já v tu chvíli nemluvil), tak já jsem přestal slyšet hovor protistrany (prostě výpadek, ticho).
Tak nevím, ještě zkusím s někým na zkoušku zaměnit ZYXEL router a adaptér v jednom za PAP a uvidíme, co to udělá. Fakt netuším, zda je chyba v nastavení přípojky, hardware přípojky, nebo hardware telefonu (Siemens C470).
VOX 802 -> Odorik byla jasná volba