pe.havel píše: ↑sob 16. srp 2025 22:40:11
Bohužel, toto je pro mě ožehavé téma, už jsem na tom spálil mnoho času. Zjištěný stav z mé strany:
- Nefungují SMS s diakritikou od žádného operátora, problém je ve zpracování SMS pro pevné linky jedním monopolem. Diakritikou se myslí jakýkoliv znak mimo základní znakovou sadu ASCII.
- Pokud má přijít SMS jako FAX, fax dorazí (v pojetí Odoriku se převede na PDF), ale originální text je upraven tak, že od prvního znaku s diakritikou všechna následující slova už chybí, a na úplný začátek textu je vloženo "Message". Jelikož delší SMS nejsou sloučeny a posílají se jako samostatné faxy, jsou tím postiženy jen ty SMS části (faxy → pdf), kde se vyskytuje nejméně jeden znak s diakritikou. Pokud se SMS posílá datově (a přijímá se na HW telefonu nebo pomocí skvělé aplikace od @pali), SMS s diakritikou nedorazí vůbec, a pokud je delší SMS rozdělená na více částí, dorazí jen ty části bez diakritiky. TO, že nedorazí žádná SMS, je na tom to nejhorší
, protože se o nedoručení nedozví ani příjemce, ani odesílatel (mají ještě nekde chybu, že neposílají zpět doručenku a odesílací operátor označuje SMS za doručenou automaticky bez doručenky, úplnej cirkus).
- Komunikoval jsem několikrát s Comverga (bývalá Materna) – firma, co technicky SMS na pevnou zajišťuje –, která o problému ví, a několikrát mi řekli, že cituji "nemožnost doručení zpráv s diakritikou není chyba, ale vlastnost systému" a že "Dle vyjádření je aktuální stav provozované služby v souladu s podmínkami technického doručování. Aktuálně nejsou v plánu úpravy služby." a také "Jedná se již o minimálně využívanou službu, kde nejsou v plánu další úpravy". Prosil jsem je o i jednoduchý zásah do programu, podle mě by stačilo v nejhorším alespoň znaky s diakritikou (tedy vše mimo ASCII) nahradit znakem "?", což je programově tak banální záležitost, až to bolí, ale prostě s tím nehodlají jakkoliv hýbat.
- Jelikož jsem byl už úplně zoufalý, nakonec jsem psal i na ČTU s dotazem, jak je to s SMS na pevné, zda je to nějak zákonem/nařízením upraveno atd. a dozvěděl jsem (zjednodušeně) se že ne, že je to čistě věc obchodních vztahů mezi operátory, zda a vůbec budou SMS na pevnou chodit a za jakých podmínek, takže to nelze nijak vymoci. Ale nastínili ještě několik možných řešení (např. již zmíněné reklamace) a možnost problematiku více rozebrat, neměl jsme však dosud čas se tomu nadále věnovat.
Jediné, co tedy asi můžeme zkoušet, jak už bylo zmíněno, tak reklamovat jednotlivé SMS, co nedojdou nebo dojdou špatně, ale moc nadějí do toho nevkládám. Já bych navíc musel oficiálně reklamovat SMS u Odoriku (SIM u jiných operátorů nemám), nechce se mi jim přidělávat starosti.
Nejlepší by bylo se zbavit závislosti na jedné firmě, a chovat se k SMS stejně jako k hovorům → směrovat je koncovému operátorovi, ať si s nimi nakládá jak uzná z vhodné. Ani by se nemusela budovat nějaká nová infrastruktura na předávání SMS mezi operátory, vždyť SMS se dají posílat datově standardizovaným způsobem přes telefonní hovor, který trvá cca 5 sekund. Ale to by asi museli tlačit samotní operátoři, aby vznikla nějaká shoda, nevím, kdo jiný by na to měl páky.
Co se týče vyjádření Comverga (bývalá Materna) rozuměl bych tomu tak, že trafiku máme jistou a nebudeme dělat nic navíc, pokud k tomu nebudeme donuceni. Že je služba v praxi nepoužitelná a že bychom mohli vydělat více kdyby použitelná byla, je nám úplně jedno. Mimochodem dlouho byl text čtený naprosto žalostně příšernou kvalitou, že tomu nebylo vůbec rozumět. Zde nejde o nějakou užitečnou službu, ale o trafiku.
Podobné je také vyjádření ČTÚ, kdy ten nebude dělat nic navíc, pokud jej k tomu okolnosti (počítá se i tlak od politiků a veřejnosti) nedonutí.
Jediné co lze napadnout, je to že si mobilní operátoři účtují peníze za to, že SMS buď nedoručí vůbec, nebo špatně. Nemají to nikde dobře popsané a i kdyby měli, stále je neopravňuje si účtovat peníze za službu, která nefunguje. Tomu se říká nezákonné obohacení a není to možné. Pokud SMS nemohou doručit a vědí to, nemají si za to účtovat, ideální vůbec nedovolit odeslání. Nebo mohou diakritiku odstranit.
Tohle nemohou nijak ukecat. Prostě účtovat si peníze za něco nefunkčního nelze. Tohle je jediný způsob jak přimět Comverga ke změně názoru. Přes mobilní operátory, kteří jim mohou tu trafiku vypnout, třeba tím, že zruší monopol. Kdyby tohle hrozilo, opravené to bude jistě v rámci týdnů.
Takže doporučuji si poslat SMS s diakritikou, pak reklamovat, že SMS přišla bezdůvodně špatně, nebo nepřišla vůbec a žádat vrácení 3 Kč.
Pokud nebude vyhověno, nebo do třiceti dnů neodpoví, stěžovat si na ČTÚ, že nebyla uznána reklamace vyúčtování ani sjednána náprava závažného problému. V tomto případě věřím, že ČTÚ konat bude. Kdo bude první, kdo vyzkouší tento postup?
Pak už stačí jen napsat návod, a desítky podobných stížností a kola se roztočí. Celé by to nemělo zabrat více jak 10 minut času, pokud se bude postupovat podle vyzkoušeného vzoru.
Mobilního operátora vyjde vyřízení jedné stížnosti v nákladech třeba na 100 Kč. Vracet 3 Kč se mu bohatě nevyplatí. Jistě si vedou nějaké seznamy oprávněných stížností.
Pozor, na SMS na pevné linky s nevztahují neomezené tarify, takže reklamovat může každý. Je to hrozná arogance. Představte si, že např. doktor má pevnou linku a běžně vyřizuje i SMS na ni poslané. Ale část SMS nepřijde, nebo jsou nečitelné. A pacient pak čeká, protože nějaký trafikant doručování SMS przní. A celý problém je v tom, že mu android nově vnutil do SMS diakritiku, kterou před odesláním nesmazal.