Problémy s připojením (zkreslený hlas, drobné výpadky)?

Diskuze o telefonování a telefonních službách, rady, návody, připomínky, ...
Odpovědět
mira
Příspěvky: 53
Registrován: pát 11. led 2013 19:01:39

Problémy s připojením (zkreslený hlas, drobné výpadky)?

Příspěvek od mira »

Zdravím,

poměrně úspěšně jsme zavedli ve firmě o třech pobočkách voip, ale na dvou místech se potýkám s následujícími problémy:

1. lokalita: hovor mezi Odorik <> Odorik (či pevné linky) zní jako ze sudu, dunivě a ne příliš hlasitě. Mezi Odorik > mobil jsem problém nezaznamenal, resp. kvalita hlasu není super, ale to už spíš přičítám samotnému Gigasetu (u Adaptéru Cisco s Panasonic telefony je mnohem čistší hlas). Je možné, že by mohlo být způsobeno starým Edimax modemem? Připojení je ADSL od T-M, reálně 7000/500 kb/s, stabilita 94%, odezvy na výbornou podle rychlost.cz).
Případně jaký zvolit kodek nebo lze nějak řešit?

2. lokalita: zde mám dvě základny Gigaset A510 a 4 sluchátka, u obou se projevuje problém s krátkými šumivými výpadky (cca 1s) v přůběhu hovoru a občasným "zadrháváním" hlasu. Přičítám to připojení, což mě ale překvapuje (ADSL 8000/600 kb/s, T-M, 1:20, hodnoty dobré). Připojení je zde specifické, protože máme 2 zdroje internetu (ADSL + mikrovlnka =>mezi nimi router balancuje) a vypozoroval jsem chybovost při připojení přes ADSL, ale nikoli WiFi, což mě poměrně překvapuje... Bohužel do ADSL modemu má přístup jen T-M přes vzdálenou správu, ale co po nich mám požadovat za úpravu nastavení?
Další problém se týká pouze jedné základny, kdy několikrát za den hlásí "ztráta linky XYZ", snížil jsem interval logování z 3600 na 180s (především kdyby vypadl nějaký zdroj internetu), ale zaráží mě to, protože podle statistik routeru k žádným výpadkům sítě nedochází a především druhá základna je naprosto stabilní a nevypadává linka (jedna základna má port 5060 a poroblematická 5061).

Budu vděčný za každou radu či tip:)

Děkuji.
Kabek
Příspěvky: 644
Registrován: čtv 03. led 2013 19:44:30

Re: Problémy s připojením (zkreslený hlas, drobné výpadky)?

Příspěvek od Kabek »

Jsou-li parametry internetového připojení dostačující, jak píšete - asi ano, pak bych nastavil jen a pouze kodek G 711-a. S kodeky jsme zkoušeli kde co, ale s ohledem na to, že při každém převodu dochází ke zkreslení, tak jsme všade nastavili jen G 711 a naprostá spokojenost.

Krátké výpadky může ve Vašem případě způsobit asi více věcí. Zkuste nastavit jako primární konektivitu WiFi, když je bezproblémová. ADSL bych zatím nechal odpojen, aby se vyzkoušelo, zda ty výpadky nejsou způsobeny tím "balancováním".

My směrem na Odorik používáme port 443 a 6688 a směrem k nám nepoužíváme (!) 5060 až 5062, ale máme nastaveno rozpětí 5063-5070. To se týká jen signalizace! Hovor máme nastaven, to se podržte, rozpětí RTP portů 1024 - 40000!!! Když nám to koktalo, byl problém v chybovosti - ztrátách paketů, což způsobil jeden větší strom v "paprsku" mikrovlny.

Jste v podstatě za NATem. Máte u Odoriku vypnuté NAT keep-alive (neaktivní)? Zapnul bych ho pouze na své straně s co nejkratší periodou (my máme nastaveno 15 s.) a periodu registrace bych nechal na hodině. I ty tři minuty jsou pro NAT asi příliš dlouhé....Některé mikrovlny "se zavřou" už po cca 20 sek.

Přeji Vám úspěch v bádání a výdrž!
mira
Příspěvky: 53
Registrován: pát 11. led 2013 19:01:39

Re: Problémy s připojením (zkreslený hlas, drobné výpadky)?

Příspěvek od mira »

Díky za tipy:

1) kodek G 711 zkusím, nyní to opravdu pracuje úplně se všemi dostupnými.

2) je to způsobeno opravdu ADSL, již jsem s WiFi samotným zkoušel a nedělalo to (ale možná zrovna náhoda). Jinak balancování by na to nemělo mít podle mě vliv z toho důvodu, že telefon se registruje přes určité připojení a dále až do další registrace používá jen toto připojení.

3) Přiznám se, že co se týče portů, tak jsem z toho jelen, nyní mám nastaveno v Gigasetu:
Proxy server port: 5060
Registration server port: 5060
STUN server port: 3478
Outbound proxy port: 5060

SIP port 5060-5076
RTP port: 16384-32768

NAT keep-alive mám na straně Odoriku momentálně zapnuté a u Gigasetu to nemohu najít, Jediné co tu vidím s NATem je refresh, který je nyní nastaven na 20s.

Díky za odpověď, nervy jsou už snad vycvičené:)
Kabek
Příspěvky: 644
Registrován: čtv 03. led 2013 19:44:30

Re: Problémy s připojením (zkreslený hlas, drobné výpadky)?

Příspěvek od Kabek »

Já mám zkušenost, že u jednoho poskytovatele se během hovoru "přepínal" kodek. Pak to chvíli nešlo nebo to bylo jako zašifrované - nesrozumitelné. Podle našich zkušeností je zcela zbytečné, když je dobré připojení, mít nastavené všechny kodeky. Nám to chodí s tou G711 bez problémů. Něco jiného je, když to má člověk v mobilu, pak je lepší G729 nebo iLBC, když to jde. (Ty kodeky máme nastavené jak u seba tak i u Odoriku.)

Telefon se zaregistruje, ale kudy jdou data on, dle mého názoru, neovlivní. Máte daný "připojovací bod" a jak to jde za ním (kudy) je pro Vás neznámá proměnná, pokud si to netrasujete (ze zvědavosti). Ta registrace je hlavně pro příchozí volání, aby ústředna (Asterisk) věděla, kde Vás (koncové zařízení) hledat. Když je to za NATem (lokální IP adresa), pak potřebujete mít stále průchozí cestu a to udržuje zase keep-alive (posílá si to prázdné pakety - bez hlasu). Při odchozím volání jde k ústředně vždy Vaše identifikace/registrace. To třeba poznáte takovou maličkost. Po odchozím hovoru se na Vás ještě chvíli kdokoliv dovolá a pak najednou konec, byť to píše, že to je registrované. To nastane, jste-li za NATem a není v činnosti keep-alive. Má-li telefon veřejnou IP adresu, pak není problém. Ale zase to je nebezpečné....

O Gigasetu zde psal pan Soukup. Tuším, že to má keep-alive již zapnuté z výroby "na tvrdo" (možná se pletu). Pak ale se doporučuje to u Odoriku VYPNOUT. Těch 20 s. je asi dobré. Jestli se to dá malinko stáhnout, pak zkuste jít ještě níž (15 s.).

STUN server nechte vypnutý, když je keep.

Proxy, registration servery zkuste nastavit port na 443 nebo 6688. To jsou porty, na kterých "naslouchá" Odorik (u naší brány to zadávám sip.odorik.cz:443) Rozpětí SIP port a RTP port, co píšete 5060-5076 a 16384-32768 jsou porty, na kterých "slyší" Vaše zařízení (Gigaset). My máme nastaveno rozpětí SIP portů 5063-5070 (zde chodí signalizace, registrace...), to kvůli obtěžujícím zvonění (vynechali jsme 5060 - 5062). RTP porty (zde chodí hlas při hovoru) jsem nastavil 1024 - 40000, ať si to vybere, co je momentálně volné.

Tak vydržte! Já jsem laboroval půl roku.... Než jsem to vše zjistil, nastudoval a stejně o tom vím houbes..... Ale už nám to chodí dle našich představ. A že jsem náročný!
mira
Příspěvky: 53
Registrován: pát 11. led 2013 19:01:39

Re: Problémy s připojením (zkreslený hlas, drobné výpadky)?

Příspěvek od mira »

Doufám, že Vám Odorik něco platí nebo aspoň máte slevu na služby, když píšete takhle skvělé rady:)

Mám to do firmy plné ženských, které neustále po telefonu řeší barvy zboží apod., když zákazník potřebuje, takže nejsem v tomto případě já tím náročným, ale ostatní personál a zákaznící na zákaznické lince a nic mi neodpustí :)

Nastavím tedy kodek G711a a upravím porty až budu fyzicky u těch telefonů. Co mě ale trochu mrzí je už samotné lehké šumění sluchátek u Gigasetu, které asi těžko odstraním. Skoro i lituji, že jsem nevzal adaptér na všechny provozy a nenapojil na to lepší telefony, ale zase je pravda, že to k dorozumění a ne k přenášení árií.
Kabek
Příspěvky: 644
Registrován: čtv 03. led 2013 19:44:30

Re: Problémy s připojením (zkreslený hlas, drobné výpadky)?

Příspěvek od Kabek »

Také říkám, že telefon je na telefonování... Pamatuji už dost, i doby, kdy se na spojení z Pardubic do Přelouče čekalo i 4 hodiny!!!! Spojovatelka na telefonní ústředně spojila hovor přes republiku a účastníci doslova řvali do sluchátka, aby se alespoň trochu slyšeli.... O mezinárodních hovorech ani nemluvím.....

Ale k věci.

Kodek G711-a lze nastavit u Odoriku. Když tam nastavíte pouze tento, tak to po jiném chodit nebude. U telefonu je to jaksi "navíc"...

My používáme VoIP brány Well ATA172 a k nim mám bezšňůrák Panasonic KX-TG6611. To výjde na stejné peníze, možná i méně. Brána má dva porty (dva nezávislé telefony), na každém portu může být 5 SIP účtů. Má seznam zkrácených voleb pro 140 čísel (společné pro oba telefony) a k tomu těch 99 od Odoriku... Ten Panansonic má větší dosah jak Gigaset (Gigaset je cca na 70-75% vzdálenosti Panasonicu). Každé má své plusy i mínusy, každému vyhovuje něco jiného. Zvuk z Panasonicu se mi jeví asi lepší jak u Gigasetu.
Třeba časem Gigaset někdo využije jinde a obměníte to.

Odorik mne neplatí a já platím to samé, co Vy. Ale musím přiznat, že ta parta tam je dobrá, proto jsem u nich (po zkušenostech u IPVOX a Mikrotech).

Ještě poznámka - základ dobrého spojení u VoIP je dobrý internet - není rozhodující rychlost (to má dnes každý), ale zpoždění (latence), jitter (rozptyl - chvění) a ztráta paketů, popř. chybovost...
mira
Příspěvky: 53
Registrován: pát 11. led 2013 19:01:39

Re: Problémy s připojením (zkreslený hlas, drobné výpadky)?

Příspěvek od mira »

Ano, ATA172 jsme mi doporučoval v jiném vlákně, když jsem vybíral HW, ale nakonec jsem vzal především kvůli podpoře ze strany Odoriku a dostupnosti Cisco SPA 112, který po upgradu FW funguje s Panasonicem TG6521 + přídavným sluchátkem + Gigasetem A160 zatím velmi dobře.

IP Gigasety jsem vzal hlavně ze svojí pohodlnosti, protože už tu dvě sluchátka byla a uživatele jsou na ně zvyklí + pro mě je to snazší na správu, když vše vypadá stejně. Jednu bránu jsem vzal z toho důvodu, že mi bylo líto prodávat Panasonic set, který má hezký zvuk.

Ohledně dobrého internetu je to spíš sázka do loterie. Všude se snažím pořizovat kvalitní, ale když narazíte třeba na růžového operátora, který i u linek, kterým říká profi nabízí příšernou technickou podporu a i třeba přes vzdálenost od ústředny pouhých 270m vám přes dobrou agregaci zbyde 50% (když to jde dobře) rychlosti a stabilita také žádna sláva (hlavně že ušetří za HW v ústředně...), tak je to boj s větrnými mlýny... O úrovni technické podpory ani nepíši, často mi přijde, že jsou několik kapitol za mnou + externí servisní technici a neaktuální data jsou trestuhodné. Ale vyřešil jsem záložním internetem, který ve výsledku je kvalitou jinde - nervy jsou už v klidu a nepřicházíme o peníze díky nemožnosti pracovat. To sem už ale nepatří.
Odpovědět