Technické řešení ústředny Odoriku - pojištění proti selhání?

Chcete probrat nezařaditelné téma ?

Re: Technické řešení ústředny Odoriku - pojištění proti selh

Příspěvekod ag154 » stř 26. pro 2018 11:45:13

Oživuji téma :)

Zavedl jsem k nám do aeroklubu VOIP od odoriku (zatím běží cca rok a funguje bez problémů) a řeším potenciální scénáře výpadku, protože používáme telefon ke spojení se stanovištěm řízení letového provozu a potřebovali bychom si co nejvíce posichrovat, aby se k nám šlo vždy dovolat. Zatím to vypadá tak, že máme stolní voip telefon, k němu ještě mobil s předplacenou kartu vodafone, na který máme nastaveno paralelní vyzvánění a zároveň je nastaven jako záložní číslo. Tím by se měl řešit výpadek našeho internetu. Do jaké míry je tohle řešení odolné i vůči výpadku infrastruktury odoriku? Na čí infrastruktuře dochází k přesměrování na záložní číslo? A pokud to imunní není, napadá někoho nějaké řešení jak to vylepšit?

Bohužel jsem zjistil, že vlastně vůbec netuším jak funguje směrování hovorů mezi jednotlivými operátory....
ag154
 
Příspěvky: 2
Registrován: stř 26. pro 2018 11:05:51

Re: Technické řešení ústředny Odoriku - pojištění proti selh

Příspěvekod Pitomec » pát 28. pro 2018 14:44:11

Nejsnadnější je asi dát tel. číslo té předplacenky těm, kdo mají potřebu volat, tj. když se nedovolají na VoIP číslo, tak se dovolají přímo na číslo mobilní u Vodafone.
Obrázek
Uživatelský avatar
Pitomec
 
Příspěvky: 2015
Registrován: ned 27. lis 2011 22:26:33
Bydliště: Brno

Re: Technické řešení ústředny Odoriku - pojištění proti selh

Příspěvekod ag154 » pát 28. pro 2018 16:13:36

No to ale znamená mít dvě různá telefonní čísla, ne? To asi neprojde. Oni nás chtějí mít jako tlačítko na nějakém BLF.

Já si to naivně představuju nějak tak, že když někdo volá naše číslo (a pravděpodobně má nějakého cizího poskytovatele), tak pravděpodobně to nefunguje tak, že by všichni poskytovatele měli pravidelně aktualizovanou routovací tabulku a směřovali volání na odorik napřímo od sebe, ale asi to pošlou do nějakého centrálního uzlu (něco jako DNS), kde je teprve nastavené routování směrem na odorik. A teď ideální by bylo, kdyby šlo nastavit "přesměrování v případě nedostupnosti" už na tom centrálním routovači, který spravuje někdo třetí a tímpádem by se museli rozbít dva nezávislí poskytovatelé zároveň, aby se nešlo dovolat.

Je to trochu politická otázka. Když tam dám nějaký Vodafone a nepůjde se dovolat, tak to asi bude kvůli nějakému všeobecně známému výpadku který bude i v médiích a všichni pokrčí rameny. Když vypadne odorik a nepůjde se v kritickou chvíli dovolat, tak za to budu moct já :/ Ale s nějakým nevoip poskytovatelem přijdeme o všechny featury jako je nahrávání, paralelní vyzvánění a tak :(
ag154
 
Příspěvky: 2
Registrován: stř 26. pro 2018 11:05:51

Re: Technické řešení ústředny Odoriku - pojištění proti selh

Příspěvekod xsouku04 » pát 28. pro 2018 17:59:47

To přesměrování je až u odoriku. Tedy pokud by odorik vůbec nefungoval, nebude fungovat ani záložní číslo nebo paralelní zvonění. Pokud by ale závada byla jen SIP proxy pro veřejnost, tak by to stačilo a záložní číslo by fungovalo. Z pohledu zákazníka je určitě nejslabším místem jeho připojení na internet a funkčnost jeho VoIP telefonu, a proto je tohle záložní číslo dobrá věc. S T-mobile máme dva propoje, když jeden selže, měl by se automaticky použít ten druhý. Kromě Odorika a jeho internetové konektivity se může polámat ale třeba i něco u T-mobile. To se i několikrát stalo. Jeden výpadek pevných linek u T-mobile trval i několik hodin a nefungovala mu ani jeho vlastní čísla, kde se hlásí poruchy, dokonce nějakou dobu ani jejich osmistovka.
Dle mých zkušeností není úplně běžné, aby operátoři pevných sítí automaticky použili náhradní cesty propoje, pokud ty hlavní nejpřímější začnou selhávat. Tedy alespoň se na to nelze moc spoléhat. Odorik náhradníky pro odchozí hovory používá vždy a automaticky.
Co se týče mobilních operátorů, i tam mívají různé potíže. V médiích je jen špička ledovce. Je dobré se smířit s myšlenkou, že možná nebudete několik hodin za rok dostupní kvůli technickým potížím mobilních operátorů. Média o tom pravděpodobně psát nebudou, a pokud se budete na infolince ptát, proč se vám hodinu nedalo dovolat, budou vás nejspíš vodit za nos. K tomu je nutné přičíst možné potíže telefonu nebo jeho obsluhy. Běžný člověk si technických potíží mobilních operátorů všimne spíše vyjimečně, ale pro nás, co řešíme různé záhady s voláním každý den a dovedeme celkem snadno vyloučit chybu u nás, to až tak vzácné není.
Pokud je dostupnost naprosto zásadní (i výpadek několik hodin za rok je problém), podle mne opravdu nezbývá, než partnerům dát kontakt i na záložní čísla od různých operátorů. Ideální by bylo, kdyby ono paralelní zvonění probíhalo pro jistotu už u nich. A nebo prostě aby ten volající měl někde poznámku, jaké číslo volat jako záložní, pokud by se nemohl dovolat. Vím, zní to neprofesionálně, ale je to realita.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6919
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: Technické řešení ústředny Odoriku - pojištění proti selh

Příspěvekod alfi » ned 30. pro 2018 22:43:38

Taky moc nevidím cestu, jak obejít výpadek operátora, kterému číslo "patří" - příchozí hovor jde vždycky do jeho ústředny a ta, pokud je zrovna rozbitá, nic nespojí, ať už je to Odorik nebo velká trojka.
Pokud nefungujou místní mobilní BTS, ještě se dá pořídit zahraniční číslo - to potom může roamovat u všech místních operátorů a mít tak duplicitní poslední míli. Ale výpadek ústředny vlastního operátora to stejně neřeší...
alfi
 
Příspěvky: 427
Registrován: čtv 03. led 2013 16:31:10

Předchozí

Zpět na Co se jinam nehodí

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků