xsouku04 píše:
Bohužel kvalita 3G internetu je věc velmi proměnlivá v čase a výrazně se liší podle místa. Pro služební nebo kratší hovory bych to nepoužíval.
Touto odpovědí jste mě hodně překvapil. Hlavně s přihlédnutím k tomu, že VoIP volání bylo, nemýlím-li se, dlouhou dobu klíčovým produktem Odoriku. Hlava mi moc nebere, jak můžete v takovém případě prohlásit, že VoIP volání přes 3G internet byste na služební, resp. kratší hovory nepoužíval.
Proč vlastně ne na kratší hovory? Je-li kvalita 3G internetu proměnlivá v čase, jak píšete, pak by logicky NEmělo být VoIP volání používáno na delší hovory, kde je větší pravděpodobnost výskytu problémů v hovoru s růstem délky hovoru.
A pokud tedy obecně nepoužívat VoIP přes 3G internet pro služební a kratší, nebo delší hovory, moc dalších alternativ VoIP zákazníkům Odoriku nezbývá.
Buď callback, nebo přenést číslo k Odoriku.
Callback aplikace je asi nejpohodlnější způsob, jak toto volání inicializovat. Ale přece jenom - je potřeba pustit aplikaci, jít do adresáře (pokud si nepamatuji volané číslo z hlavy), najít volaného a vytočit číslo. Nicméně díky aspoň za tuto aplikaci. Srovnatelní konkurenti Odoriku ji třeba nemají vůbec, nebo jen pro některé platformy.
Přenesení čísla k Odoriku by bylo variantou, i když počáteční poplatek 300 Kč za přenos čísla není nic, nad čím bych jásal.

Nicméně dokud budu používat mobil jako modem pro připojení notebooku k Internetu, je pro mě nepodkročitelnou podmínkou datový balíček 4GB s tím, že číslo, na kterém bude aktivován, musí být využitelné i pro volání. Přes 3GB jsem se zatím za posledních téměř 24 měsíců bohužel dostal vždy a jednou jsem si musel dokonce dokupovat dodatečné 1GB.
Jedinou variantou, která mě napadá, jak by se to dalo obejít, jsou 2 SIM karty (jedna jen datová, druhá "obyčejná" i pro volání), které by využívaly společný datový limit.
Limit by mohl být i nějak natvrdo rozdělen pro čerpání mezi obě karty (např. 1,5 GB pro "obyčejnou" SIM a zbytek do celkového datového limitu pro datovou SIM). Datovou SIM bych využíval v PCMCIA kartě v notebooku a "obyčejnou" v mobilu.
Nevím ale, jestli T-Mobile, resp. Vodafone má toto v nabídce, resp. jestli Odorik toto může nabízet
Chápu, že pro Odorik je finančně zajímavější, když zákazníci volají alespoň přes callback, nebo přenesou své číslo k Odoriku.
Nicméně takové veřejné degradování svého kdysi stěžejního produktu v očích zákazníků, přičemž hodně z těch stávajících k Odoriku přešlo právě kvůli tomuto produktu, mi připadá přinejmenším netaktické.
xsouku04 píše:
Vliv může mít také nastavení jitter bufferu. To jak slyší volající přes VoIP indikuje kvalitu internetu směrem k němu (download), nastavit větší jitter může pomoci.
Tak tady se konečně dostáváme k něčemu prakticky využitelnému.

To je výborná ukázka toho, co mi třeba chybí na stránce Odoriku (viz. můj první e-mail k redesignu stránky), nebo alespoň ve Wiki.
Proč tam někde po uvedení všech základních kroků, které by měly zajistit kvalitní VoIP volání, nemůže být uvedeno třeba následující odstavec?
"Pokud jste správně provedli všechna předchozí nastavení v telefonu, příp. na našich stránkách a přesto dochází při volání pomocí VoIP k výpadkům signálu směrem k Vám jako volajícímu, může pomoci změna nastavení hodnoty "jitter buffer".
Hodnota "jitter buffer" se ve Vašem přístroji obecně nastavuje v místě, kde máte uveden seznam jednotlivých kodeků.
Minimální hodnota jitter bufferu je "x", maximální hodnota je "y", doporučená hodnota je "z". Nastavením hodnoty směrem k "x" se stane "a", nastavením hodnoty směrem k "y" se stane "b".
Než budete měnit výchozí hodnoty, poznamenejte si je, pokud byste je potřebovali vrátit do původního stavu. Změny výchozích hodnot parametrů provádíte na vlastní nebezpečí a Odorik za to nepřebírá žádnou odpovědnost".
Také by bylo dobré ve Wiki napsat v nějaké sekci ke každému parametru každého kodeku, který Odorik používá, co znamená, co se jím dá ovlivnit a - jako výše - jejich minimální, doporučenou a maximální hodnotu.
Konkrétně třeba u iLBC vidím parametry "Ptime", "Maxptime", "Jitter buffer size" a "Voice active. detection" (ten je nastaven na "Off" - proč?). Co který parametr ale znamená, mohu jen hádat.
Techničtěji zaměření uživatelé by si to v případě zájmu našli a běžní by nebyli zmateni, protože by to na domovské stránce Odoriku nebylo, nebo byl max. někde v "kroku 3" uveden odkaz na pokročilá nastavení.
xsouku04 píše:
Oproti tomu to jak vás slyší protistrana záleží na kvalitě uploadu a nastavení jitter bufferu toho, kdo hovor převádí z VoIP na SS7.
A tím je v případě VoIP volání přes Mobilní internet Vodafone VF sám, nebo někdo jiný?
xsouku04 píše:
Zatím se vždy ukázalo, že koktáním je vždy kvalita internetu, popřípadě OS Android, Windows, ovladač zvukové karty, echo cancelace a podobně, telefon přepínající se do úsporného (wifi) režimu a pod. Někdy to může způsobovat switch, router nebo modem po cestě.
Potíže s kvalitou hovoru řešíme každý týden. Můžeme naměřit jaké pakety a jak poškozené/zpožděné došly k nám. Co ale přišlo k zákazníkovi může měřit jen on sám. Naprostá většina zákazníků se problémy s kvalitou hovorů nikdy nesetkala.
Pokud má být tento výčet soupisem všech možných příčin "koktání" VoIP hovorů, nezbývá mi než souhlasit.
Nicméně vzhledem k mému problému (koktání na NOKIA E52 při volání pomocí VF 3G) můžeme vyloučit OS Android, Windows, ovladač zvukové karty, echo cancelace, telefon přepínající se do úsporného (wifi) režimu apod..
Nevím, jestli se to skutečně dá jen tak bez dalšího svést na "switch, router nebo modem po cestě", příp. od stolu říct, že "za koktáním je vždy kvalita internetu".
Včera jsem po 2 letech dobil kredit u jednoho Vašeho konkurenta a uskutečnil z NOKIA E52 připojené přes Vodafone 3G bezprostředně po sobě 2 zkušební VoIP volání na stejné tuzemské mobilní číslo.
Nejdříve jsem volal z účtu u Vašeho konkurenta. První reakce volaného poté, co jsem začal mluvit, byla: "Ty teď voláš jinak než dřív" (jeho narážka na koktání v předchozích hovorech přes Odorik, kdy mi raději zavolal sám, protože se kdysi nechal umluvit na neomezený tarif od T-Mobile). Jinak z mého pohledu byl hovor navíc o něco hlasitější a čistější.
Pak jsem volal z účtu u Odoriku. Výjimečně nedocházelo ke koktání, ale hovor byl jakoby zastřený, ne tak čistý jako u bezprostředně předcházejícího hovoru.
Budu to ještě testovat a případně dám vědět výsledek.